AKTUALIZOVÁNO 1. 4. 2019… Tento březen ještě pořád přináší pozoruhodné novinky, z nichž vybíráme pro poslech ty nejlepší.

ɷ Dale Ann Bradley – The Hard Way*: 22. 3. Zpěvačka známá kdysi z kapely New Coon Creek Girls a aktuálně ze ženské superskupiny Sister Sadie, se kterou byli posledně nominované na Grammy, točí i sólová alba. Toto nové potvrzuje předpokládaně vysoký standard. Pro dobrou píseň neváhá Dale Ann i přes plot skočit – na novince je to třeba výborný akustický cover Wheel In The Sky od Steva Perryho, skvělého zpěváka dříve z rockové kapely Journey. Ve videoklipu titulní písně a tedy snad i na celém albu dále výborně hrají: Matt Leadbetter on mandolin, Ethan Burkhardt on bass, Steve Wilson on banjo and Chance Watt on guitar. Na pomyslný titul „královna bluegrassu“ by mohlo poprávu  aspirovat několik dam a Dale Ann k nim jistě patří.

ɷ Steven Curtis Chapman –  Deeper Roots: Where the Bluegrass Grows: 22. 3.   Steven je výtečný popový zpěvák s bluegrassovými kořeny, 20 vydanými alby a pětinásobný držitel Grammy . Natočil v roce 2013 album Deep Roots, kde se ke svým kořenům vrátil. Teď na novém albu pět předělaných písní z tehdejšího alba doplňuje pár ověřených Stevenových hitů v novém akustickém kabátě, pár tradičních gospelů a dvě úplně nové písně. Spolupracoval Ricky Skaggs, v gospelech zpívají i Stevenův táta a bratr, jinde zase jeho syn, švagr nebo neteř. V titulní písni se vyznává z toho, že jej jako mladého uchvátilo banjo a nadšeně doma hrál klasické kousky jako Cripple Creek nebo Foggy Mountain Breakdown. Z instrumentalistů hrajících na albu se uvádí např.: Rob Ickes on dobro, Bryan Sutton on guitar, Andy Leftwich on mandolin and fiddle. Kdo na novém albu hraje na banjo zatím nevíme, ovšem výkony všech jsou špičkové. Na Stevenově příběhu nás zaujme, že jako kluk fungoval v rodinné kapele jako „střídač“, protože uměl hrát na všechny nástroje a mohl zaskakovat za kohokoliv kdo zrovna chyběl. Ke stažení tady. Doporučuju hlavně první dvě písně alba.

ɷ Circa Blue – Footprints In A Song: mělo být 17. 3., objevuje se o 10 dní později. Páté album kapely, výborný zvuk, moderní bluegrass. Rychlé kusy nás pěkně rozehřejou – třeba klasická booncreekovka Mississippi Queen s parádním dobrem – Gaven Largent j.h., nebo Working On A Building.  Aktuálními členy kapely jsou: Steve Harris on guitar and lead vocals, Ryan Mullins on mandolin and lead vocals, Matt Hickman on banjo, Jacob Bly on bass. K hostům kromě zmíněného Gavena a několika zpěváků ve vokálech patří ještě Chris Sexton (fiddle and piano).

ɷ Joe Mullins & The Radio Ramblers – For The Record: 29. 3. Jeden z nejlepších příkladů stylové tradiční podoby bluegrassu dneška je vždycky lahůdkový. Vlastní skladby dostávají občas zvukově spíš countryovou formu, ovšem plně akustickou.  Jednou zárukou špičkové kvality jsou samotní členové kapely, k dobrému zvuku přispívá šéf labelu Jerry Salley, všechno co od něj vychází je výtečné. Doporučenou písní za mě je dokonale stylové O-hio, mile připomene podobné kousky od Lost&Found skoro jako by tu zněl Allen Mills. Kapelu si můžeme dopřát taky obrazem: 3 písně z loňského kanadského festivalu ve video záznamu s výborným zvukem i HQ kamerou.

Tématická odbočka: celý projekt Jam In The Van stojí za propátrání, najdou se tam po třech písních živě zahraných v přívěsu vybaveném jako provizorní studio  další poklady jako třeba Love Canon, Balsam Range, Travelin McCourys (w. Cody Kilby on g!),  Po Ramblin Boys, Seldom Scene (dnešní sestava s Ronem Stewartem a Lou Reidem), Cleverlys, Yonder Mountain String Band, Front Country, Billy Strings ad.

ɷ Theo & Brenna – When You Go: 31.3. Theo s kytarou a Brenna s banjem jsou sourozenci, basista Jimmy a mandolinistka Mary taky, muziku studovali. Vlastně je to jejich debutové album, předtím měli spíš jen záznam z živého hraní. Celkově má tato mladá sestava vysokou úroveň, i klipy  mají výborně udělané. Mrkněte na instrumentálku Old Elmer, kde výborně na mando válí Mary (předtím hrávala se třemi bráchy v rodinné kapele The Meyerband) a na kytaru tu namísto Thea hostuje Jed Clark..

ɷ Johnny and Jeanette Williams – Thirty Years Later: ještě z února   Dvojice výborných zpěváků a autorů klasických bluegrassových písní. Jeanette kromě toho hraje na basu a Johnny na kytaru. Na mandolínu pomohli Ryan Blevins, Ronald Inscore, Scott Freeman nebo Nick Goad, na banjo na desce hrají Rusty Breedlove, Steve Barr nebo Jody King. Kvalitní mainstream. Zkuste třeba I Dont Worry nebo Could It Be.  (ps. v odkazu jsou 2 chyby, namísto dvou písní hraje jiná/v čase zveřejnění článku). BTW mohli jsme je vidět hrát i u nás (2014), v jejich sestavě na evropském turné hráli mj. Cifo a Heňo.

Bonus video měsíce března:

Missy Raines – Little Darlin(s) Pal Of Mine – na jednu basu šestiručně!

Případně Sam Bush s novou písní, pokud máte náladu na bigbít.