V létě nikdo desky nevydává,  je to obchodně slabé období. Snad jen šílenci z akustických kapel, ti to zas tak moc smrtelně neberou. Pojďme poslechnout ještě pár převážně červencových novinek.

ɷRalph Stanley II & The Clinch Mountain Boys – Lord Help Me Find the Way : 12.6. Mladý Ralph převzal název tátovy kapely, i když v ní má jiné muzikanty. Banjista zachovává styl i zvuk legendárního Ralpha. Zvědaví, jak to zní? Tradičně, poslechněte sami. Kapela má taky dobré housle, mando, slušné řemeslo. Gospelové songy na druhou stranu nemusí být záživné pro každého.

ɷAdam J Burrows – It’s Called Bluegrass : 1.7. Houslista hrající i na mando a kytaru a zpívající v kapele Kevin Prater Band má sólovou desku. Tradiční old school jak to jenom jde, modernějších prvků je málo jako šafránu. Kevin Prater stylu své kapely říká „Pure Kentucky Bluegrass Sound“. Nedávno se ke Kevinovi přidal na banjo i Adamův bratr Jake, pravděpodobně hraje i na tomto Adamově novém albu. Dvojhlasy nám připomenou Stanleyovce nebo Jim&jesse. Dobře udržovaný tradiční styl má svoje kouzlo, i když nepřináší novátorské prvky ani se neobohacuje jinými žánry. Mrkněme na roztomilou T For Texas, první tóny připomenou tenor Míši Tučného.

ɷThe Rose Valley Thorns – The Rose Valley Thorns* : 12.7. Teď všichni …Kaliforňané…poslouchají toto nové akustické trio s mandolinistou Jaredem Bergmannem. Kapela oslovila lidi přes Kickstarter, vybrala trojnásobek a nové CD je tu! I kdyby vás zvuk, vlastní materiál a styl tria neuchvátil, můžete mrknout na jejich verze dvou tradičních bluegrassovek.

ɷBen Winship – Acorns : 19.7.   Ben Winship – Toolshed : 19.7. Rovnou dvě nová alba současně vydává výborný mandolinista a zpěvák, kterého jsme dřív znali z progresivní kapely Loose Ties. Vyplatí se podívat na Benova starší alba – solo, duety nebo ty kapelní včetně vánoční desky, samá výborná práce. Loose Ties se nezastavili ani před současným materiálem jako je Sting nebo před swingovkami. A když kluci ze středozápadní strany Států (Wyoming, Idaho) hráli monroeovku, bylo to v jejich moderním pojetí. O dvou nových deskách se nejvíc dozvíme od Angličanů.  První deska obsahuje Benovy autorské písně v old-time stylu se současným zvukem, jakkoliv to zní jako protimluv, v podání strunných nástrojů. Na druhé se promísí víz stylů i zvukových barev – převážně akustické songy občas zpestří elektrické kytary, bicí, piano, tabla i dechy – klarinet, saxík, tuba.

ɷHammertowne – Pictures : 19.7. Parádní soudobý BG, nové písně a skvělý zvuk od špičkové kapely z Kentucky. Není třeba popisovat, ale rovnou poslouchat.

ɷDrive Time – Lonely Side Of Goodbye : 20.7. Debutové album energické party z NC se zpěvačkou a houslistkou Katie Springer. Zvukově není deska tak vymazlená jako novinka Hammertowne (což vyjde najevo jen když si ty dvě alba poslechnete těsně po sobě), zní tu pár známých standardů a má to výborný tah. Na jaře jsme tu chválili výbornou verzi písně Mississippi Queen na nové desce kapely Circa Blue. Drive-Time uzavírají touto písní svůj debut a dávají to výborně!

ɷTyler Mullins – I Can’t Even Walk Without You Holding My Hand : 1.8. Zvukově syrové a náladou většinou poklidné až velebné gospelové album zkušeného banjisty a jeho kapely Gospel Harvesters. Předtím hrál léta s Larrym Sparksem. Nové a pěkně zahrané verze starých gospelových tradicionálů. Strhující asi ne, zato pozoruhodně čistá práce.

Video: (bacha, bigbít) Pro všechny příznivce Johna Cowana máme ještě unikátní a čerstvé video. Možná si někteří pamatují z článku o Johnovi rok a půl zpátky, že vedle všech bluegrassů, country-rocků a dalších bigbítů se John nově objevil v jazzrockové sestavě Button. Vlastně to jsou dva muzikanti, kteří si odskočili z hlavního úvazku u Doobie Brothers a další dva z kapely Chicago. Button nahrál studiovou desku, ale zatím ten materiál nikdy nehrál živě. To se podařilo až teď v živě vysílaném rozhlasovém pořadu Woodsongs Old Time Radio Hour – show č. 966 (mp4).  Woodsongs se stejně jako teď já odklonili výjimečně od obvyklého formátu a místo akustických forem pustili na pódium a do vysílání jazzrockový nářez. Zvuk z živého rozhlasového náběru a mixu samozřejmě nedosahuje toho precizního z desky, ani G-run tam nenajdeme. I tak stojí za to tohle unikátní vystoupení vidět. Kromě několika písní v živé verzi uvidíme ve video záznamu i pauzu na výměnu utržené struny na kytaře, během které pro znalce John vypráví výborný vtip o banjistech.

Ps. Tato kamarádka Aška nemá na dílně v Hustopečích s kým bydlet, nikoho zatím nezná. Snad se někdo ochotný najde, může napsat přímo Heleně.