ɷSteve Gulley & New Pinnacle – High Peaks And New Ground : 27.9. Steva asi není třeba představovat, ten hlas i kytaru jsme mnohokrát slyšeli, odehrál a odzpíval řadu sezón u DLQ, Mountain Heart a Grasstowne. Teď živí svou vlastní kapelu a nahrál s ní čtvrtou desku (během pěti let!). Příjemný čistý a syrový Bg zvuk, písně jsou z půlky nové (to je ten New Ground) a z půlky už dřívější Bg hitovky (High Peaks). Steve je u poloviny z nich i spoluautorem a album sám produkoval. Mando a banjo jsou v mixu pěkně vepředu a dobře si je užijeme. Líbí se mi perfektní rytmický groove i občasné špeky v aranžích.

ɷBilly Strings – Home : 27.9. Jak grafikou alba tak některými zvukovými plochami se Billy odvažuje zpestřit obvyklé akustické nálady trochou psychedelična. U některých začátků nebo konců písní máme pocit, že nám to přeskočilo … na album úplně jiného stylu. Ale zůstaňme v klidu, bluegrassu tam zůstalo pořád hodně, to ostatní je jen ozvláštnění. Mimochodem IBMA vyhlašovala tento týden ceny za letošní rok a Billy si odnesl hned dvě – nejlepší mladý umělec a nejlepší kytarista. Na kluka hodně mladého (27), z Michiganu a s bigbítovou minulostí to není špatné. A to ještě vyhlašovatelé neslyšeli novou desku, kterou slyšíme až dnes. Možná jim stačilo vidět jaký živel je Billy i celá jeho banda na podiu. Se zvukem si hoši hráli taky hodně – psycho plochy, nečekané efekty, zkreslení na kytaře nebo smyčcové pasáže jsou působivé. Jenom jsem nepochopil ten divný dozvuk nebo co to je, ve kterém je občas zahalený zpěv. Hudebně je album výživné hodně, Billy chtěl z tradiční akustické formy vykročit k novým horizontům a to splnil.

Rick Faris – Breaking In Lonesome: 15.10. (jen 5 celých písní v odkazu!)   První sólová deska výborného zpěváka i hráče, kterého jinak známe jako člena Special Consensus. Prvních šest písní celých můžeme poslechnout hned, ta první je celá na YT, zbytek snad až v půlce října. Ještě si jej připomeneme. Už titulní píseň je parádní pecka. A Rickovy kytarové party jsou lahůdkou, stejně jako ostatně všechny nástroje na albu.

ɷJohn Lowell & Friends – This Long Stretch Of Gravel :  říjen v Německu/ jinde pak listopad  Johnovo 11. album se spoustou hostů, kromě bluegrassových nástrojů zazní i piano, cello a tenor sax. Písně jsou Johnovy, některé nové a některé starší a nově nahrané. Seznam muzikantů: John Reischman, Jeremy Garrett, Ron Block, Chris Coole, Ben Somers, Joe K. Walsh, Jason Thomas, Claire Lynch, Becky Buller, Chris Jones, Greg Cahill, Missy Raines, Darol Anger, Stephen Mougin, Joe Newberry, Andy Hall, Joy Adams and Bill Payne. A nakonec Johnova precizní kytara je taky obdivuhodná, evidentně ovlivněná Tonym Ricem, i ve zpěvu je Tony trochu cítit.

Jako bonus nahlédneme ještě na dvě starší alba:

ɷGold Heart – Places I’ve Been : 2015   Nejenže sestry Goldovy výborně hrají (mando, kytara a housle) a zpívají i píšou pěkné písně a na basu je podporuje jejich tatík. K tomu banjo a dobro na desku nahráli Ron Stewart a Rob Ickes. Prostě výborná práce – nejen od dvou najatých profíků, i holky to třeba na mando nebo housle  dávají úžasně. Ron se ujal produkce alba. Na živých koncertech hraje jinak banjo jejich bratr Kai, takže si vystačí s plně rodinnou sestavou.

ɷScott Holstein – Cold Coal Town : 2011   Scottovo jméno možná moc neříká, ale asi budou jména spoluhráčů: Randy Kohrs, Don Rigsby, Clay Hess, Aaaron Ramsey, Tim Crouch, Jay Weaver, Scott Vestal. Skvělé aranže i provedení. Stylová waltzová instrumentace v Clinch Mountain Hills nebo v instrumentálkách Leavin Charleston a Holstein Waltz. A vedle toho bluesově zastřený sytý hlas Scotta a výborné country písně.