Dokončení praktického přehledu rad jak si počínat a jak se chovat v nahrávacím studiu při realizaci hudební konzervy…

Dotáčení dalších nástrojů a hlasů

  • Nepřetáčejte zbytečně v záznamu dobrá místa, pokud to není skutečně nutné (dobrý zvukový mistr dokáže vyměnit špatný tón, slovo). Opakovaným poslechem stejného místa dochází ke ztrátě invence.
  • Uděláte-li chybu, nepřestávejte hrát, dokud vás nezastaví hudební režisér nebo zvukový mistr. Je lepší opravit malou chybku než pořád dokola točit jednu frázi, ubývá totiž napětí a citu v provedení.

Vokály

  • Na živém vystoupení zpíváte v těsné blízkosti u mikrofonu (několik cm), ve studiu je tato vzdálenost od 20 do 50 cm.
  • Při zpívání zaujměte vzpřímenou pozici – bude se vám lépe dýchat a zlepší se váš hlasový projev.
  • Používáte-li texty, nastavte si stojan tak, abyste nemuseli natáčet polohu hlavy od mikrofonu. Změní se tím nejen úroveň hlasitosti, ale i barva vašeho hlasu.
  • Dva průměrné hlasy se mohou pojit ve sborech lépe než dva špičkoví zpěváci – viz zvukové barvy u syntezátorů.

Psychické záležitosti

  • Při nahrávání se uvolněte a snažte se vžít do situace, na kterou jste zvyklí (hraní v klubu, na večírku nebo pod okny své milé). Nemusíte se moc soustředit, přemotivovanost může být škodlivá.
  • Uvědomte si, že jste ve studiu a že můžete kdykoliv opravit nedostatky.
  • Nebojte se zeptat pana zvukaře na cokoli. Jistě vám v rámci možností vše vysvětlí. POZOR! Zvukový mistr ale není od toho, aby vám vysvětloval a popisoval, co právě dělá!
  • Neberte do studia své přátele a známé – odvádějí pozornost od práce – nezapomeňte, že čas ve studiu platíte vy.
  • Všichni jsou na jedné lodi, nahrávací tým, hudební skupina, všichni směřují k jednomu cíli, a to je dobrá nahrávka!
  • Nesnažte se působit příliš světácky, to že jste borec, se ukáže až po nahrávání nebo na koncertě. Pracujeme, „nevytahujeme si trička“.
  • Neptejte se zvukařů na to, jak se jim líbí vaše hudba, mnohdy je tímto uvedete do rozpaků. Když budou chtít, řeknou vám to sami.
  • Vymýšlejte si jen takové party, na které máte a které jste schopni zahrát a zazpívat. V hudebním studiu neplatí, že když to nejde silou, půjde to ještě větší silou.
  • Naučte se používat metronom, někdy je jeho využití nevyhnutelné.
  • Ve studiu může na amatérského zpěváka přijít hlasová indispozice – většinou je to psychické povahy. V tom případě vám vitamíny a jiná povzbuzovadla nepomohou. Mějte víru ve vlastní schopnosti a hlavně – Chce to klid.
  • Alkohol OK, ale POZOR:

Znesnadňuje výslovnost
Zpomaluje reakční dobu
Zhoršuje přesnost hraní
Snižuje soustředění
Vyvolává nepředvídatelné akce!!!!

  • Pokud se ve studiu někomu z kapely nedaří a nezbývá než povolat profesionálního hráče, nevěšte hlavu, každý den není posvícení a jde o to, aby nahrávka splnila vaše očekávání.
  • Nejlépe je si s nahrávacím týmem od začátku tykat, v mezích slušnosti to pomáhá k hladší komunikaci.
  • U drahého studiového zařízení se nesvačí, nepije a nekouří. Ani to radši nezkoušejte!
  • Mobilní telefony do studia nepatří a pokud ano, pak pouze ve vypnutém stavu. Důvody netřeba rozepisovat.

Mixáž nahrávky (Mixdown)

  • Mixáž je náročná psychická práce. Odbíhání od tématu, srandičky, žvanění si nechte na doma. Uvědomte si, že dobrou mixáží se dá mnohé výrazně zlepšit a naopak!
  • Při této operaci je vhodné, aby byl zastoupen jen kapelník (skladatel) a producent. Ostatní spoluhráči by je měli informovat o svých požadavcích a v rámci vzájemné důvěry věřit, že tyto budou splněny. Mix je záležitostí kompromisů. Jistě znáte situaci, kdy basák chce více basy, kytarista více kytary atd. V tomto místě doporučuji si najmout producenta, který má tyto věci na starosti.
  • Zapomeňte na osobní ambice – jde o celek. Nevnímejte pouze svůj hvězdný výkon, ale snažte se o celkový pohled na věc.


Studiový poslech

  • Studiový poslech má za úkol co nejvěrnější přenos zvuku – nezaměňovat s domácím hi-fi (ty se většinou snaží o co nejbombastičtější reprodukci).

Komunikace

  • Při dorozumívání ve studiu je důležitá kázeň, přátelé nemají naplno své milované Marshally a bubeník nemlátí do blan. V tomto případě si buďte jistí, že Vás zvukař rozhodně neuslyší.
  • Netlachejte zbytečně – pokuste se být konkrétní. Vaše připomínky by se měly týkat skladby, kterou nahráváte, či zda chcete změnit nastavení hlasitosti nástrojů ve sluchátkách.
  • Buďte připraveni na jistou tvrdou přímost ze strany personálu k vašim výkonům – není nic horšího, než když se po odehrání náročného partu ozývá ze sluchátek zlověstné ticho. Tedy komunikujte a neberte připomínky osobně. Technický personál je tu proto, aby vám pomohl zrealizovat vaše představy.

 

(Radek Miklica, Hodonín)
Zdroj: www.sdparadox.com

 

Související článek:
Chystáte se do studia? – 1. část