Time After Time / Birds Will Fly / Hold On To Nothing / Lifetime Lullaby / Selfpity Pickin‘ / All We Need To Know / Twenty Years / If I Fall Apart / Take Me Home

The New Favorites: Magnus Wiik – banjo, dobro, mandolin, Aksel Jensen – bass, Espen Bjarnar – guitar, Julie Moe Sandø – vocal / Guest: Michael Barnett – violin / (Label: Just For The Records)

Rok teprve začíná a už se na trzích objevily dvě bluegrassové novinky, které se podařilo nahrát na evropském kontinentu. První se upekla v Německu pod názvem Wildfire a postarala se o to trojice muzikantů, která si říká Acero Rojo. Pro druhou si zajdeme na sever do Norska, kde se do nahrávacího studia zavřela Julie Moe Sandø se svou kapelou The New Favorites. Dovolil jsem si trochu blíž se podívat právě na druhou ze zmíněných formací.

Jakkoli se to nezdá, má Norsko slušnou bluegrassovou tradici, což je do jisté míry typické pro celou Skandinávii. Vždyť v současné první lize evropských bluegrassových kapel mají hned několik zastoupení. Připomenu jen kapely Ila Auto a Marshall Monrad Band. To je ale mužská síla. A co tak nějaké zástupkyně něžnějšího pohlaví? Sympatické blondýnky s modrýma očima a čarovným úsměvem? Opravdu, najdou se. Julie možná není typická blondýnka, ale o to zajímavější je zpěvačka. Narodila se a vyrůstala v norském Trondheimu. Fanynkou bluegrassu se stala už jako teenagerka, když v televizi viděla show s Gillian Welshovou. Tato Američanka se stala jejím idolem a inspirací ve zpěvu. Když dozrála na to, aby to zkusila s nějakou partou muzikantů, přišel rok 2007 a džezový festival, kde našla pár chlapců, se kterými založila skupinu The New Favorites. Zpočátku byla jejich hudba inspirovaná Alison Krauss a víceméně hráli její písně. Jedna z nich se stala i předlohou pro název kapely. Jejich začátky jsou spojeny s hraním v nejrůznějších kavárnách a pohostinstvích a budováním své fanouškovské základny. Později už přišly velké koncerty, jako například Kibneb Festival s více než tisícovkou posluchačů nebo akce pořádané organizacemi EWOB či IBMA a sklízeli jeden úspěch za druhým. Ten přetavili v roce 2013 do debutového alba Recipe, které bylo velmi dobře přijato nejen fanoušky, ale i kritiky. A na tento úspěch navazuje jejich nejnovější počin s názvem All We Need To Know.

Tvoří ho devět skladeb, které oscilují mezi bluegrassem, folkem a Americanou. Ihned mě zaujal vizuální vzhled přední strany alba. Mrtvý pták? Kdo neuvidí, neuvěří. A tak jsem pátral, proč ne mrtvá veverka, liška nebo jen nějaký chrobák. Bylo mi odpovězeno, že úzce spolupracují s norským umělcem Magnusem Rakengem a ten je zásobuje různými nápady. Tak také pracoval na obalu jejich alba All We Need to Know. Určitě jej inspirovala skladba Birds Will Fly s dlouhými táhlými basovými tóny a slovy „Every bird know the time to go…“.

Album začíná pomalu, jakoby se protagonisté rozhodovali, zda to neskončí jen jako nějaký folkový projekt, ale potom se přidávají nástroje, zajímavě zaranžované vokály, hravost, spousta krásných hudebních nápadů a vše nabírá úplně jiné rozměry. Je jasné, že kapela vyzrála a už dávno se zbavila stínu Alison Krauss. Je výborné, že v Evropě vzniklo takhle nápadité a nekonvenční album. Hudebníci vkládají do jednotlivých skladeb svoje invence, pocity, lyriku a muzikantskou originalitu a preciznost. Úžasné je i to, že všechny skladby pocházejí z pera členů kapely, kde textařskou taktovku drží především Julie, která se podílela na pěti skladbách, zbytek napsal multiinstrumentalista Magnus Wiik. Na melodiích se pak prostřídali všichni hudebníci v kapele, už zmíněný Magnus, kytarista Espen Bjarnar a kontrabasista Aksel Jensen. Ve skladbě Selfpity Pickin‘ hostuje na housle americký hudebník Michael Barnett známý z kapely The Deadly Gentlemen.

Navzdory některým skličujícím a pomalejším skladbám jako Birds Will Fly, Lifetime Lullaby nebo titulní All We Need to Know, album nepůsobí seversky depresivně. Je to příjemné poslouchání, ve kterém se najdou především fanoušci komornější atmosféry a rozjímání. Tato kapela si určitě zaslouží pozornost a do budoucna může být velkým příslibem. A to je All We Need to Know.