The Guitar / Somewhere Bound / The Wheat Crop / Barefoot Till After The Frost / Manganese Mine / Three Cows and Two Horses / Simple Math / Crimore Church Of The Brethren / Going Back To Bristol / I Sang The Song / ´Tis Sweet To Be Remembered

Featuring: Sierra Hull, Justin Moses, Buddy Melton, Milan Miller, Andrea Zonn, Junior Sisk, Sonya Isaacs Yeary, Becky Isaacs Bowman, Shawn Camp, Jim Lauderdale, Ronnie Bowman, John Prine, Alison Krauss

Mac Wiseman on I Sang The Song

11. květen 1979, 16. říjen 1984, 9. září 1996, 17. leden 2003, 14. květen 2005, 28. březen 2012, 23. červen 2016. Toto je jenom několik dat, která znamenají, že v ten den někde potichoučku, pomaličku zhasla některá hvězda z osobností, které tvořily takzvanou první bluegrassovou generaci. Lester, Don, Bill, Hylo, Jimmy, Earl, Ralph… Zdá se, že tito páni tu byli už dávno, že to ani není pravda, a navzdory tomu je na světě ještě jeden její výrazný žijící zástupce. Mac Wiseman.

S jeho jménem se setkal snad každý a pokud ne v minulosti, tak momentálně se určitě objevuje v každé antologii bluegrassové hudby, ať už psané nebo zvukové. Jeho skladby jsou v hojném počtu na nejrůznějších kompilacích, vycházejí reedice remasterované moderní digitální technikou a poslední jeho originální nahrávka vyšla v roce 2014. Avšak jak to tak bývá ve věku těchto starších pánů, už to asi není ono. Aspoň ne pro moderního posluchače. A přiznám se, že ačkoli tuto starší hudbu nemusím a když musím, tak jen z jakési úcty a pokory k tradici, nejnovější počin, pod kterým je napsané právě Macovo jméno, je něco úplně jiného. Krásné skladby, zpívatelné, naplněné vynikajícím zvukem. Schválně momentálně nerozpitvávám životopis tohoto bluegrassového pionýra, protože každá píseň, která se ocitla na nahrávce vydané v Mountain Fever Records, má v sobě kus Macovy biografie, a tak to zkusím přiblížit právě přes skladby.

Tato jedinečná kompilace se zrodila v hlavách Petera Coopera a kytaristy a skladatele s německými kořeny Thomma Jutze. Pravidelně se setkávali s touto legendou u něho na farmě, poslouchali jeho příběhy, zapisovali, přemýšleli, jak to nejlépe udělat. A výsledek se dostavil.

The Guitar – první Macova kytara stála 3,95 dolarů a objednal si ji z obchodu Sears-Roebuck. Chlapec ještě nevěděl, co s ní, tak mu ji naladil ochotný kněz. Mac si nejdřív zapisoval svoje každodenní myšlenky, a tak vznikaly i jeho písně. Například o této kytaře, která, když přišla zabalená v kartónovém futrálu, vypadala, že má krk jako vagónový jazyk. 66 roků dělí Maca od Sierry Hull, která tuto výbornou skladbu přezpívala společně s multiinstrumentalistou Justinem Mosesem.

Somewhere Bound – dvanáctiletý chlapec stojí u kolejnic, miluje každovečerní pozorování vlaku, který projíždí místem, kde žije, a míří někam do dálky. Mac si tu představuje místa, kudy jede, ale nikdy tam nebyl. Zazpívané Milanem Millerem, jehož v pozadí hlasově doprovázejí jeho přítel Buddy Melton a houslistka Andrea Zonn.

The Wheat Crop – odkaz z éry velké americké krize, když Mac žil na rodinné farmě a vzpomíná, jak si rodina musela půjčovat kombajn, aby mohla sklidit úrodu obilí. Je to emocionální zobrazení malých těžce pracujících farmářů a lidí. Celá skladba opisuje nekonečný koloběh farmářského roku, kde člověk nejen bojuje proti bídě, ale i proti slunci či dešti a často tento boj končí slzami. Tuto skladbu přezpíval Junior Sisk, který má tradici v krvi a do toho si s ním zazpívala Isaacovic děvčata.

Barefoot Till After the Frost – další vzpomínková skladba na život na farmě, kde mladý Mac musel vyhánět krávy na pastvu a později zahánět zpět do ohrad. Tuto novou verzi skladby si střihnul jeden z Macových letitých obdivovatelů Jim Lauderdale.

Manganese Mine – valčíková balada zazpívaná Shawnem Campem vypráví o chlapíkovi Doss Hangerovi, jenž v době války prodal svoji půdu na které se našla manganová ruda a později se díval, jak je tato půda ničena doly, co ho přivádělo ke smutku a depresím.

Simple Math – Jim Lauderdale zpívá o Macově škole matematiky, kde se přepočítává například kolik jste museli prodat vajec, abyste si mohli dovolit koupit galon paliva. Přechází se tu od roku 1928, přes roky krize, která lidi srážela na kolena, až po rok 1946, kde už Mac zpíval za peníze. A řídí se jednoduchou pravdou: Nemůžeš utratit peníze, které nemáš. Takto to funguje, je to jednoduchá matematika.

Going Back to Bristol – ačkoli Mac dlouhodobě působil v rádiu, skutečně populárním se stal až v Bristolu, kde si vybudoval svoje jméno. Poprvé se sem dostal v roce 1947 a stanice vždy s radostí vítala tento „Hlas se srdcem“. V době přestávky, kterou si udělal, ho zavolali Lester a Earl, a tak se stal členem Foggy Mountain Boys. I když tam dlouho nepůsobil, přátelství s oběma výše uvedenými pány zůstalo silné.

I Sang Song – chuťovka v podání chraptivého hlasu Johna Prinea. Je to skladba napsaná Macem ze současné perspektivy, kde přemýšlí zpětně o svém životě, který začal v chudobě a nemoci, ale navzdory tomu dokázal rozkvést do jakéhosi zázraku.

‘Tis Sweet To Be Remembered – na závěr alba skladbička zazpívaná samotným Macem. Ve vícehlasech se objevuje Alison Krauss. Jaké je to krásné, když si na tebe někdo vzpomene. Asi takový je závěr. Mac je tu, byl a myslím, že i bude.

Tato nahrávka je moderním nahlédnutím do tradičního bluegrassu, a proto je i vynikajícím závěrem kariéry Maca Wisemana. Mám rád příběhy a každá skladba by je měla skrývat. Tak jako je to v Macově tvorbě.