Singing of the Rain / Steal Your Train / Cry Lester / Wrong Turn Right / Imagination Running Wild / I Will Find My Way / I’m Doing Fine / Carolina in the Fall / Mine / Chainsaw Haircut / Eight Hours Still / Push That Rock / Thin Black Line / Highwayman

Deštivé sobotní ráno a cesta do práce na bicyklu není pěkná a příjemná kombinace. Nálada se mi tak blížila k bodu, který ukazoval teploměr a zahřát bych se tím nedokázal. Proto jsem přemýšlel, čím si zpříjemním cestu mezi kapkami. Do uší se mi začaly vlévat první tóny alba, které jsem dostal jen před pár dny. Navzdory tomu, že byl nahraný ve Švédsku, celkem mě potěšil a rozpumpoval krev v žilách.

Švédsko se stává bluegrassovou velmocí. To musím konstatovat hned na začátku. Avšak to je pouze logickým vyústěním rozmanitosti a originality celkové švédské hudební scény. Určitě by mi každý z vás z fleku dokázal vyjmenovat aspoň jednu švédskou kapelu, nemyslím tým grassovou, která se dokázala prosadit celosvětově. Tito Skandinávci jakoby měli angličtinu už od narození v krvi a i díky tomu se jim lehce píšou v tomto jazyce skladby a ty následně také interpretují s velkým ohlasem. Tak je pochopitelné, že jakýsi bluegrassový válec jde napříč kontinentem a o jeho kvalitě není možné pochybovat. Na této vlně se veze i kapela z Malmö, která se nazvala jednoduše Original Five.

Chlapci se dali dohromady v létě roku 2010, kdy je spojila láska k bluegrassu. Dva roky hrávali pravidelná vystoupení v restauraci Far I Hatten a samozřejmě koncertovali i po celém Švédsku a v Evropě. Vloni nahráli svoje debutové album Greetings from Möllevången a nedávno i díky dostatku vlastního originálního materiálu jim vyšla nahrávka Across the Deep Blue Sea. Kapelu tvoří šestice muzikantů a myslím si, že hrají výborně. V jejich hudbě můžeme cítit i prvky z country, hillbilly nebo z western swingu. Svoje vyspělé muzikantství doplňují silnými sólovými vokály, ale také vícehlasy.

Na albu Across the Deep Blue Sea uslyšíte čtrnáct skladeb, z toho je dvanáct originálů a dvě cover verze. Při takovém množství skladeb se najdou i poněkud hluchá místa, ale většinou jsou to příjemně poslouchatelné písně s množstvím hudebních nápadů. Chlapci se podělili o tvorbu, a tak je celková nabídka poněkud různorodá. Kapela nemá žádného producenta, který by jim kecal do řemesla, ale všechno si zařizovali sami. Všichni se spolupodíleli na aranžmá jednotlivých skladeb, přičemž rozhodující závěrečné slovo má podle nich obvykle autor písně.

Pojďme se trochu podívat na nejzajímavější tracky, které se tady nacházejí. Hned první píseň Singing of the Rain z pera Dana Englunda patří k těm nejlepším a nejvyváženějším, které tady najdeme. Je zde krásný nástup nástrojů, které společně vytvářejí vyvážený zvuk a plnost všech tónů. Taktéž aranžérsky je velmi příjemně zpracovaná. Podobně hodnotím i skladbu Wrong Turn Right, ke které kapela natočila videoklip, který je ke zhlédnutí na YouTube. V klipu je k vidění kompletní sestava těchto švédských fešáků a velmi dobře se tu prezentuje zpěvák a kytarista Jonas Svahn, který svým uklidňujícím zpěvem dodává písni příjemnou hloubku. Jak je u kapely tradicí, pod tuto skladbu se podepsal také autorsky. Hudební mistrovství předvádí skupina v instrumentálkách Cry Lester a Chainsaw Haircut, jejichž autorem je Daniel Olsson a velmi mě oslovily výkony houslisty a dobristy. Většina skladeb je v rychlejším tempu. Navzdory tomu si myslím, že jedna z nejlepších je pomalejší a nostalgičtější píseň o lásce Thin Black Line.

Jak jsem uvedl, nacházejí se tady dvě převzaté skladby, které si kapela osobitě upravila. První je Carolina In the Fall od Krüger Brothers, kterou chlapci z Original Five trochu zrychlili a pomocí svých nástrojů vytvořili poněkud veselejší atmosféru oproti originálu. Jak mi řekl Dan Englund : „Jako každá bluegrassová kapela mimo USA máme stále na mysli, že naše hudba je americká. Že k nám přišla přes hluboké modré moře (across the deep blue sea). Stejně tak jsme mysleli na velkou švédskou emigraci do USA v 19. století. Název alba pochází právě z jednoho verše ze skladby Carolina In the Fall, která vypráví o emigraci z Evropy do USA a hledání si nového domova.“ Druhá předělávka, The Highwayman, patří k mým nejoblíbenějším country písním a znám ji především z verze, kterou nazpívala superskupina představitelů outlaw country, která si dala název podle ní, The Highwaymen. Skladba je opět v podání těchto Švédů rytmičtější a velmi zajímavě zpracovaná. Proto jsem z ní při poslechu nebyl zklamaný, ale právě naopak, nadšený.

Na závěr opět použiji slova Dana Englunda : „Tohle album jsme chtěli udělat kompaktnější než naši prvotinu. Proto jsme volili modernější bluegrass s tradičními kořeny, namísto country a swingových skladeb.“