Pro článek o českém bluegrassu do časopisu Folk History jsem si před dvěma lety připravoval materiály z doby před 50 lety. Chtěl jsem se podívat na domácí předpodobu hudby tohoto žánru ne přes historická fakta a společenské souvislosti nebo svědectví pamětníků, jak to udělal Marek Dráb ve své výborné diplomce. Spíš jsem chtěl najít a přiblížit, jak to tehdy znělo muzikantům, kteří se vrhli do muziky, v níž našli oblibu nebo okouzlení, a o níž neměli téměř žádné informace. Přitom ocenit z dnešního pohledu, jak se s tím kreativně vypořádali. Článek tehdy nevyšel, odkazy jsou zajímavé pořád.
Náhodou to do jisté míry koresponduje s hodinou bluegrassového dějepisu, kterou si vymyslel Lee Bidgood pro svoje studenty na příští pondělí a kterou bude možné sledovat živě na facebooku nebo youtube a která pak bude dostupná i ze záznamu. Lee se může podívat, co se před 50 lety dělo na americké scéně a my si přitom můžeme připomenout, jak přibližně ve stejné době vypadaly a hlavně jak zněly naše domácí nadšené první pokusy o bluegrass. K tomu dávám k dispozici zajímavé odkazy na tehdejší písně v audio podobě a také několik dobových televizních zpracování muziky, která získávala na popularitě. Není to pokus o ucelenou práci, jen se chci podělit o pár zajímavých artefaktů z veřejně dostupných zdrojů. ps. Věřím, že uvedená základní fakta jsou správně. Pokud by někdo zjistil věcnou nesprávnost a dá mi vědět, rád to opravím.
Uveďme si vele-stručně základní dobový kontext
1964 – Pete Seeger vystupuje v Praze, čeští muzikanti poprvé viděli pětistrunné banjo
1965 – založena první kapela používající banjo a hrající české verze country westernových písní, mezi nimi i bluegrassových – Greenhorns
1967 – první setkání s opravdovým bluegrassovým banjistou a jeho nástrojem – Bob Yellin v Praze
1967 – začaly akustické festivaly Porta, na kterých se mohly vedle trampských a folkových představit i kapely hrající písně pocházející z country a bluegrassu. Český bluegrass se z obskurních podmínek dostává na veřejnost.
1970 a 71 – první komerční nahrávky s bluegrassovými písněmi v česky zpívaných verzích, které umožnily rozšíření a další rostoucí popularitu tohoto žánru přiblíženého domácímu publiku.
Živé nahrávky z vystoupení – Porta 1967 až 1970
Tyto záznamy asi můžeme považovat za skutečný pravěk českého bluegrassu. U Greenhorns uslyšíme odvážná sóla na housle a banjo, u Rangers také banjo, u slovenských Caravell Western vedle tyrolského jódlování i něco v hlubší poloze skoro jako dobro, přecházející ve výškách do zvuku havajské kytary, dnes bychom řekli lap-steel. Technické zvládnutí stylu nemá cenu hodnotit, hráčská zručnost, nadšení i textařská kreativita, často výborný zpěv i vícehlasy jsou pozoruhodné. Stejně tak schopnost oslovovat publikum zajímavými příběhy, romantikou a zvláštní poetikou.
Pozn.: úmyslně v celém článku uvádím názvy původních písní, aby si případně laskavý čtenář mohl ke známé české verzi najít a porovnat některou verzi americkou. České názvy písní neuvádím, čtenář tohoto blogu je zná, nebo je zjistí při otevření / poslechu odkazu.
https://www.discogs.com/Various-Porta-1-1967-1968/release/9278454
https://www.discogs.com/Various-Porta-2-1969-1970/release/9791921
Porta 1 (67,68) https://www.youtube.com/watch?v=G3vhvnzIgZs
obsahuje například česky zpívané verze těchto bluegrassových standardů:
01:56 Before I Met You – Greenhorns. Pomalejší než jejich televizní verze, viz odkaz dále.
05:47 Darling Corey – Rangers
21:00 Ballad of Jed Clampett – Greenes (předchůdce Fešáků) Uslyšíme pověstné Brümmerovy „jakési trioly“ (přední roll na banjo) i sytý baryton Jindry Šťáhlavského, kterého později proslavily písně jako My čekali jaro, Pojedou.
23:04 Jimmy Brown The Newsboy – Greenhorns. Nepřehlédněme geniální verš:
Až uslyšíš vod kopyt mýho koně tamtam,
tak si teprv uvědomíš, že už jsem tentam (!)
54:04 Bringin‘ in the Georgia Mail – White Stars Slušné Čermákovo banjo a odvázaná foukačka.
1:06:13 My Cabin In Caroline – Boot Hill Vedle Pražáků i jedna liberecká parta. Nejen živé houslové sólo, taky mandolínové a použitý walking bass!
Mimo bluegrassové obzory jsou pikantnosti, jako když Spirituál Kvintet zpívá „já a můj Dany Gol“, protože jim uniklo, že v původním jazyce se to jméno vyslovuje Dony Gel a podle druhého slova je to spíš „moje“ Doney Gal, klisna. To nesnižuje jejich romantické poselství předávané u nás i v dalších generacích.
Porta 2 (69,70) https://www.youtube.com/watch?v=evDBF8bDMUQ
obsahuje písně:
00:01 If I Lose – White Stars Později píseň přešla ke Greenhornům. Název české verze je vypůjčený z jiné tradiční bluegrassovky. Vedle banja a mandolíny válí nejvíc foukačka.
02:02 Wait for the Sunshine – White Stars Refrén u nás tak zlidověl, že by v něm tradiční song od Flatta a Scruggse hledal málokdo. Tady je foukačka možná lepší než u F&S.
35:35 Shady Grove – Bluegrass Hoppers Svérázný textový humor, později rozvinutý u Fešáků.
37:20 Petticoat Junction – Bluegrass Hoppers Další klasika , Flatt & Scruggs. Má to tah i vtip.
40:09 Roving Gambler – Bluegrass Hoppers Jedna z výjimek, kdy se text dobře drží původního významu. (…můžeme jen odhadovat, že za inspiraci posloužila kdoví odkud získaná verze od Country Gentlemen 1960 nebo Ralph Stanley 1956)
44:50 You Are My Flower – Blizzards Dobře vystižená Scruggsoova pikovaná kytara.
47:20 další Roving Gambler – jiná kapela, Stonewall Jackson, později Taxmeni
První studiové nahrávky
1970 LP Písně amerického Západu Úplně první studiová komerční a tedy v obchodech prodávaná nahrávka českých kapel, znovu vydáno pro velký zájem 1972.
https://www.youtube.com/watch?v=Ub891FO29PE
Greenhorns
1970 EP 8 písní – Greenhorns – Na sluneční straně ….
https://www.discogs.com/Greenhorns-Na-Slune%C4%8Dn%C3%AD-Stran%C4%9B-C-W-Music/master/1266613
Vedle písní countryového původu upravených pro svoje nástrojové možnosti obsahuje také tři bluegrassové standardy v česky zpívaných verzích: If I Lose, Rock Salt And Nails, Sunny Side of the Mountain.
1971 https://www.discogs.com/Greenhorns-Greenhorns-71/release/2859470?ev=rr
V odkazech na Discogs jsou ve většině případů uvedené i názvy původních písní (občas nesprávně nebo chybí), ze kterých byla česká verze převzatá.
Povšimněme si dole na stránce údajů o reedicích – svědčí o velkém zájmu a dalších dotiscích k uspokojení poptávky!
Videa – i česká televize zaznamenala rostoucí zájem a připravila písně pro televizní diváky
Greenhorns – Before I Met You: asi 1966
https://www.youtube.com/watch?v=ssVborBaUNw
Greenhorns – Orange Blossom Special, 1970
https://www.youtube.com/watch?v=_asHIu1kNqM
Greenhorns – Rock Salt And Nails : cca 1970
https://www.youtube.com/watch?v=oYDL4CFJZc0
Greenhorns – If I Lose : cca 1970
https://www.youtube.com/watch?v=2LxcHeGRio8
Greenhorns – Papa Played The Dobro : cca 1971
https://www.youtube.com/watch?v=n1QQeH7BeU4
Dobrý je příklad rostoucí pokročilosti hry na banjo – Marko Čermák / Greenhorns – Six Days On The Road: 1972. Můžeme jen spekulovat, že si tehdy Marko banjový part musel vymyslet sám, nejpravděpodobnější inspirační verze té doby banjo neměly – George Jones 1966 nebo Jim & Jesse 1967. A má to fešnou úroveň, jak to vymyslel a zahrál! Můj nejoblíbenější banjový part od Marko Čermáka vůbec včetně té parádní synkopace.
https://www.youtube.com/watch?v=lhkhkNYyiJI
Rangers – první alba
1970 a dál https://www.discogs.com/artist/977697-Rangers
Znovu a hlavně u těch prvních desek: povšimněme si dole na stránce konkrétního alba údajů o reedicích – svědčí o velkém zájmu.
Rangers – Blue Moon Of Kentucky, 1971 video
https://www.youtube.com/watch?v=205LzDX1EgI
Další kapely té doby s banjem
White Stars 1968-70 (Marko Čermák hrál zpočátku ve dvou kapelách, pro větší vytíženost Zelenáčů musel WS zanechat).
https://cs.wikipedia.org/wiki/White_Stars
Bluegrass Hoppers od 1969, předtím Greenes, později Fešáci
https://www.discogs.com/Fe%C5%A1%C3%A1ci-Bluegrass-Hoppers-V%C3%BDb%C4%9Br-Z-Let-1969-1984/release/4880024
Taxmeni od 1970, předtím pod jménem Stonewall Jackson od 1968
Jejich banjista Jaroslav Čvančara – z rozhovoru 2015 (v Markově diplomce tohle tuším nebylo):
Jak jste se dostal k muzice?
Bendžo jsem vždycky miloval. Pětistrunné jsem ale neznal, jenom tenorové z jazzu, filmu a dixilandu. Jako klukovi se mi to líbilo. Pětistrunné bendžo jsem poprvé zaslechl u kytaristy Greenhornů Josefa Šimka. V roce 1965 zakládali svoji kapelu. V té době jsme chodili na tajné filmové projekce na elektronickou fakultu, kde jsem se seznámil právě s Josefem Šimkem. Pouštěl mi nové nahrávky, které chytil na rádiu pro americké vojáky. Tam zněly bluegrassové skvosty. Josef mě bral na zkoušky, na kterých jsem ani nedutal a poslouchal.
Byl to pro vás velký zážitek?
V roce 1967 mi v noci volal Marko, jestli bych nezavolal bratrovi Františkovi, který uměl anglicky. Zjistil, že do Prahy přijel americký bendžista Bob Yellin, který hrál na jakési módní přehlídce na dnešním Výstavišti. Jeli jsme za ním do hotelu a bylo to zlomové setkání. Marko do té doby hrál na ladění, které si víceméně vymyslel, ale nebylo špatné. Začal se pak podle Yellina učit pravé bluegrassové roly a ladění. Potom už přišli další skvělí bendžisté, jako Petr Třebický z KTO, Mirek Řihošek z Rangers nebo Pavel Brümer z pozdějších Fešáků.
https://boleslavsky.denik.cz/z-regionu/jaroslav-cvancara-nedelam-nikdy-nic-pro-slavu-ani-pro-penize-20151111-uu3x.html
První nahrávky amerického bluegrassu vydané v Československu
1970 dvojalbum Dvorana slávy country western. Čtvrtou stranou dvojalba byly písně Foggy Mountain Boys.
https://www.discogs.com/Johnny-Cash-Johnny-Horton-Marty-Robbins-Flatt-Scruggs-The-Foggy-Mountain-Boys-Dvorana-sl%C3%A1vy-Country/release/7659676
1972 singl Flatt and Scruggs. Některé písně z této první Dvorany slávy vyšly také jako singl. Kromě samotného vydání singlu je zvlášť pozoruhodné také výtvarné pojetí obalu s elektrickým pianem, tady asi jako symbol série novinek. (1 kus tohoto singlu mám jako relikvii doma 🙂
https://www.discogs.com/Lester-Flatt-Earl-Scruggs-Foggy-Mountain-Boys-Foggy-Mountain-Breakdown-Jimmy-BrownNewsboy/release/5229070
A nakonec pozvánka na Bluegrass History Class v pondělí pokud máte čas a zájem. Našeho času je to asi od 15:45 v pondělí, mohl by se hodit tento odkaz:
https://fb.me/e/UPZ7uFO5.
Michal Hromčík, Brno
Zdravím Michale, matořím se po těžkém covidu. První moje čtení, a vybral jsem si tvůj článek o českém bluegrassu. Jen chci říct, že ti moc fandím, a mrzí mě že jsme se doposud nesetkali. Ale není níčemu konec, dám se dokupy třeba někdy……..Děkuji za nádherné vzpomínky a historii. Měj se Vlaďa Beneš.