Adeline / Joseph / Will I Want To / Secrets In The Shadows / White Oak Mountain / Big City Dreams Die Hard / Took Up Crying / Tangled Web / Nowhere To Hide / When A Woman Leaves / The Boy From Valdese / Lost and Alone in this World

Buddy Melton & Milan Miller a hosté: Sammy Shelor, Aubrey Haynie, Adam Steffey, Terry Baucom, Marc Pruett, Darren Nicholson, Rob Ickes, John Cowan, Carl Jackson, Missy Armstrong, Adam Wright, Mark Bumgarner, Ron Shuffler, Seth Taylor, Caleb Smith, Tim Surrett, and Ron Stewart.

Začnu opět historkou ze svého skromného života. Před pár lety vydal Buddy Melton své debutové album a bylo ho neskutečně těžké sehnat. No, jednoduše se nedalo zakoupit a stáhnout na internetu. A tak jsem tedy našel odvahu a Buddymu jsem napsal, jak by se to dalo zrealizovat, že bych byl jím obšťastněný. Překvapivě mi přišla odpověď, abych mu poslal svoji adresu. Tak jsem mu napsal svůj email a on na to, ať mu pošlu adresu, kde bydlím. A já tedy že OK a asi za týden nebo dva jsem ze schránky vytahoval originál jeho alba a ještě v obálce byly navíc i různé propagační materiály kapely Balsam Range. Byl jsem šťastný, jako když jsem střelil svůj první gól a manželka mě ještě tři měsíce stahovala za nohy ze sedmého nebe. Buddy je prostě charakter.

Mnohým možná jeho jméno nic neříká, ale pokud jste slyšeli jednu z nejlepších grassových skupin současnosti Balsam Range, víte, o koho se jedná. Jeho hlas je jednoduše úžasný a určitě mu ho závidí polovina zpěváků. Ta druhá ho neslyšela. Kdo je ale Milan Miller? Jak říká tento multiinstrumentalista a zpěvák, do Nashvillu se přestěhoval, protože tam docházeli kytaristé. Kromě toho je i velmi kvalitním a uznávaným písničkářem a jen z těch známějších kousků od něho vzpomenu Papertown od Balsam Range, Pretty Little Girl from Gallax nazpívanou kapelou IIIrd Tyme Out nebo Carry Me Back To Carolina, která se objevila na albu Terryho Baucoma z roku 2013. Sbírku dalších jeho výtvorů můžete slyšet na jeho sólovém albu Poison Cove. Jak se tyto dvě výrazné osobnosti současné bluegrassové hudby daly dohromady?

Podívám se na jejich společnou stránku, kde se píše: “Skryté ve Smoky Mountain severozápadní Karolíny se nachází Waynsesville – městečko, kde každý zná každého. Dost malé, aby bylo zvláštní, že se Buddymu Meltonovi a Milanovi Millerovi zkřížily jejich cesty až ve věku dvaceti let. Aby to bylo zajímavější, oba chodili na svoje první hudební lekce k místnímu bluegrassovému hudebníkovi Billovi Phillipsovi a měli tolik společných přátel, že je bylo těžké spočítat. Ještě k tomu Buddyho máma byla Milanova učitelka na druhém stupni. Všechna tato míjení konečně skončila jednou večer v roce 1998 na jam-sessionu v místní kavárně. Milan vzpomíná: “Tento jemně hovořící, nepřístupný chlapík vešel dovnitř, začal zpívat a z jeho úst vyšel ten nejčistší tenorový hlas, jaký jsem kdy slyšel. Vypadalo to, jakoby měl nekonečný hlasový rozsah. Tak jsem si řekl, že o tomto člověku potřebuji vědět víc.”

Jejich společné přátelství rozkvétalo od tohoto okamžiku a Buddy se stal jakoby dvorním zpěvákem Milanových písní. A ten mu je dokázal ušít přesně na míru. Není tedy překvapením, že se tito dva rodáci dohodli na společném projektu, který vyšel letos s názvem Secrets, Dreams & Pretty Things. Skladby z tohoto alba se nerodily ze dne na den, ale mnohé společně psali roky. Až teď jakoby dozrál správný čas ukázat je světu a posunout tak bluegrassové hudební hranice dál.

Hned první singl Adeline naznačil obrovský potenciál tohoto projektu, na kterém se kromě obou uvedených pánů zúčastnili další jejich hudební přátelé, a který se několikrát ocitnul na čele žebříčku Bluegrass Today Week Airplay Chart. Milan napsal tuto skladbu přímo Buddymu na tělo a popisuje v ní jeho lásku k dceři. Pod tento text se s radostí podepíšu i já. Jednoduchá a čistá skladba. Další chuťovkou je skladba s biblickým motivem Joseph s krásnou melodií vyšperkovanou příjemnými vícehlasy. Text White Oak Mountain napsal Buddyho děda a byl objevený až po jeho smrti. Někdy je lepší umřít, aby se stal člověk slavným… Buddy na text složil melodii a vznikla z toho příjemná skladba. Meltonův skvělý hlas je nejvýraznější v pomalejších skladbách, ale těch je na tomto albu poskrovnu. O to jsou však lepší. Taková je Took Up Cryin’, kterou napsali Adam a Shannon Wrightovi jako country duet a příjemně se tady vyjímá dobro, na které se představil Rob Ickes. Mojí osobní srdcovkou se stala píseň Nowhere to Hide, pod kterou je sice podepsané jiné duo – Jutz a Market, ale je úžasně silná a vokálně nadupaná. V duetu zde můžeme slyšet oba hlavní protagonisty, Buddyho i Milana. A jak se chlap cítí, když vás opustí žena, vám poví srdcervoucí skladba When A Woman Leaves. Krásná, smutná, emocionální a jiná. Buddyho tu můžeme slyšet nejen zpívat, ale zahrál si zde i na kontrabas a cello.

Dvojice pánů ve spojení s mnohými vynikajícími hudebníky vytvořila kvalitní dílo, které se vyplatí poslouchat. Nechci už dál příliš opěvovat, je třeba se přesvědčit.

Na začátku jsem vzpomínal velkolepost známých muzikantů přes jejich skutky. To, že se takoví najdou i u nás, nemohu pochybovat. Děkuji proto Honzovi Raclavskému ze skupiny Flastr za poskytnutí jejich nového alba s názvem Gábina.