East Virginia Blues / Everything That Glitters / Night Moves / Nowhere Like the Home Place / Same Auld Lang Syne / Jesus Answers My Prayers / American Pie / Sarah’s Eagle / Over the Hill to the Poor House / Will You Fold My Flag for Me

Label: 9 Lives Records

V poslední době bývá dobrým zvykem, že se ve světě bluegrassu spojují rozličné dvojice hudebníků či zpěváků, s vyplazenými jazyky a potom s vráskami na čelech něco ukutí a pustí to do světa. Už jsem tak vzpomínal například Hickse a Kuykendalla, ještě připomenu dvojice O’Brien a Scott, Skaggs a Hornsby, manžele Fleckovo-Washburnovské, Dailey a Vincent, Martin a Brickell a nesmím zapomenout na loňskou pochoutku, pod kterou se podepsali Dave Adkins a Edgar Lourdermilk. Někomu toto „manželství“ (ať už z rozumu nebo lásky – samozřejmě myslím ironicky pro puritánskou partu) vydrží déle, jiní se setkají jenom na jeden projekt, uspokojí svoje choutky seberealizace, nahrají oblíbené skladby, které jim jinde nedovolí, a po podání rukou jde každý svou cestou.

A tak jsme se letos dočkali podobného projektu, který spáchali David Thom a Don Rigsby. Jejich cesty se spojily už v roce 2012, když se oba objevili v sestavě, která vzdávala hold Flattovi a Scruggsovi a dal ji dohromady pro turné po Kalifornii banjista Bill Evans. Rychle se skamarádili a celkem hudebně vytížený Don se objevil jako host na několika vystoupeních Davidovy kapely. Takže je to déle, odkdy se tato dvojice rozhodla pro společnou nahrávku. Přišel rok 2014 a oni se skutečně zavřeli do studia a začali produkovat. To bylo na jaře, takže očekávali, že jim album vyjde 1. září toho roku. Ale omyl. Nějakým způsobem se všechno protáhlo a nahrávka se tak objevila na pultech prodejen až v lednu 2016. K názvu produktu se vyjádřil Don: “Ačkoli David a já pocházíme z velmi rozličných škol, přece jen jsme objevili, že oba přemýšlíme o nové zemi (new territory), ve které máme společnou půdu. A takhle nějak jsme přišli k názvu New Territory.”

Ochutnávka k tomuto dílu se objevila už minulý rok v prosinci, kdy dvojice do éteru vypustila skladbu Same Auld Lang Syne. Ta byla napsaná a nazpívaná Danem Fogelbergem v roce 1980. Jak vzpomíná Don Rigsby: “Už jako teenager jsem miloval tuto skladbu. Vždy jsem pro ní chtěl najít místo na nějaké své nahrávce a tady se ukázalo, že konečně nadešel ten správný čas.” Přestože to není čistě vánoční kousek, ale připomínají se tam Vánoce a sníh a podobně, se tato skladba zařadila do vánočního repertoáru mnohých skupin. A právě před tímto velkým svátkem vyběhli s ní i tito páni muzikanti. Už tohle trochu předznamenává, že navzdory silným bluegrassovým kořenům, které v sobě mají David a Don, jejich album New Territory není až tak silně grassové, jak by se dalo očekávat. Pojďme však popořádku.

Album začíná mojí oblíbenou skladbou East Virginia Blues od Stanley Brothers a netřeba ji nijak zvlášť představovat. Nahrávka pokračuje krásnou chuťovkou s názvem Everything That Glitters, kterou si vypůjčili od country zpěváka Dana Sealse. Vypráví se v ní o muži, který se společně se svými dětmi smutně dívá, jak si jejich máma užívá slávu ródeových vystoupení a v záři reflektorů a třpytek zapomíná na svoji rodinu. Doporučuji poslechnout a poplakat. Night Moves je od Boba Segera a muzikanti ji nahráli s citem a příjemnými vokály. Z bluegrassové tradice si dvojice vypůjčila skladbu Jesus Answers My Prayers od Dona Rena, kterou klidně můžeme zařadit mezi gospelové standardy a pokud jsou zazpívané kvalitní vokály, určitě se na ní nedá nic pokazit.

Zajímavostí na tomto albu je také známý hit American Pie ze sedmdesátých let minulého století. Pod tuto původně folkrockovou skladbu se podepsal Don McLean a dosáhl s ní pozoruhodné úspěchy, takže se dostala i do žebříčku „Nejlepších skladeb dvacátého století“, který sestavila RIAA (organizace zastřešující nahrávací průmysl v USA). Don s Davidem ji oděli do folkově-grassového kabátu, kde použili jemné bicí a svoje si tu zazpívala také Donova rodina. Její celková délka je téměř devět minut a ke konci si ji zazpíváte, i když neumíte anglicky. Tak se to na člověka lepí. Na albu rovněž potěší instrumentálka v sestavě kytara, mandolína a kontrabas s názvem Sarah’s Eagle. Hudebníci zakončili svůj debutový projekt příjemnou, ale trochu patetickou písní Will You Fold My Flag For Me.

Ale to jsem se nějak rozepsal! Nebudu vás už zdržovat, tedy pokud jste tento text dočetli až sem, neboť vím, že čas neroste na stromech. Ještě ale dodám, že se na tomto projektu zúčastnili i další hudebníci, a to Peter Rowan, Randy Kohrs, Tim Crouch nebo Bobby Davis.

Na závěr ještě celkové zhodnocení. Pro mě osobně je tohle album nudné. Ale chápu protagonisty, že se snažili vybírat skladby, které budou schopni zahrát na pódiu, i když vystoupí jen ve dvojici. Tím pádem je tady komornější atmosféra a trochu nevýrazné hudební pozadí. Avšak i takovým způsobem se dají objevovat nová území.