You’ll Pay / Still Feeling Blue / You’re the One / In the Heat of the Fire / Don’t Come Running / In the Morning / Road to Nottingham / New Lease on Life / Casting All Your Care on Him / Mixed Up Mess of a Heart / Letting Go / Runaway Train

Kelsi Robertson Harrigill (mandolin, vocals), Charli Robertson (fiddle, vocals), Buddy Robertson (guitar, vocals), Dominic Illingworth (acoustic bass), Michael Stockton (dobro), Paul Harrigill (banjo)

Stalo se mi vloni, že jsem po čase zavítal do Hornej Poruby na můj oblíbený festival. Potkal jsem tam mnohé známé, kamarády, poslouchal dobrou muziku u klobásy a kofoly (protože jsem šoféroval), ale navzdory tomu mě zahalil jakýsi smutek. Zdálo se mi, jakoby se tu nic nezměnilo. Krásné prostředí, dobří lidé a stále ty samé kapely. Především slovenské. Jakoby se zastavil čas a bluegrassová hudba se na Slovensku někde zasekla a přestala produkovat mladé nadějné muzikanty a sympatizanty. Jako kdyby to někde končilo mojí generací třicátníků, až na pár výjimek, a dál zůstalo vzduchoprázdno, které neměl kdo zaplnit. Možná žiji už příliš dlouho v zahraničí a nevidím talenty, které se někde objevily. Nevím. Jsem ale rád, že svět se točí dál a především v USA je tato produkce na úrovni a neustále vznikají mladé kapely přinášející nové nápady a kus kvalitního muzicírování. A toto můžeme směle říct také o Flatt Lonesome.

Kořeny kapely sahají do doby, kdy pastor Dolton Robertson se svojí manželkou Lisou založili kapelu s názvem Sandy Creek Revival. Samozřejmě tam nezůstali sami a na pomoc jim přišly jejich děti Kelsi, Buddy a Charli. Rodinu naplno spojila láska k bluegrassu a ta naštěstí přetrvává. Děti však vyrostly, zatoužily po vlastní kariéře a nechaly starší odpočívat. Na řadu přece přišla nová generace, a tak se trojice sourozenců dala dohromady s kontrabasistou Dominicem Illingworthem, banjistou Paulem Harrigillem a dobristou Michaelem Stocktonem. Na pódia pak společně zaútočili výrazněji než větrná smršť Paulína na Slovensko a rozhodli se pro název Flatt Lonesome.

Už na svých prvních vystoupeních získali uznání, úspěch a v Nashvillu i ocenění na soutěži SPBGMA Band Championship. Psal se rok 2012. Od radosti se Kelsi provdala za Paula, takže zklamala větší část svých mužských fanoušků. A aby to nebylo všechno, podepsali také smlouvu s velkým vydavatelstvím Pisgah Ridge Records a mohli se pustit do nahrávání svého prvního alba. To neslo stejný název jako kapela a vyšlo v lednu 2013. Minulý rok získali na akci IBMA ocenění „Stoupající kapela roku“. To je jedno z těch nejpříjemnějších ocenění. O charakteru skupiny svědčí i to, že se ochotně věnují dětem, učí je lásce k hudbě a pomáhají jim v hudebních začátcích.

Letos světlo světa spatřila jejich třetí nahrávka s názvem Runaway Train. A určitě nezklamala, protože jsem byl výsledkem jejich práce maximálně okouzlený. Na tomto albu se určitě nachází všechno, co má správná bluegrassová nahrávka obsahovat a tím pádem si na chuť přijdou všichni. Kapela předvádí moderní zvuk s progresivními aranžmá, ale je znát i jejich úcta k tradici a z čeho vycházejí. Okouzlující jsou jejich vícehlasy, ačkoli někdy (ale to už bylo i při jejich předcházejících počinech) by se dalo říct: „Pěkně zpíváš, jen prosím tě, nekřič tak u toho.“ Jejich vokály mají ohromující sílu, místy až sborovost se zřejmým gospelovým nádechem. Toto je ke slyšení hned v úvodní originální písni You’ll Pay, která má strhující tempo. Jakýmsi zvláštním způsobem až zalézá pod kůži. Pro milovníky rychlosti (a to nemluvím o filmech Rychle a zběsile anebo Need For Speed) je určena i v pořadí další nahrávka s názvem Still Feeling Blue. Tato country klasika se objevila před více než čtyřiceti lety na albu Grama Parsonse a navzdory svému depresivnímu názvu nutí do tance. Bluegrassoví pamětníci ji budou znát i z repertoáru kapely Country Gazette a nutno přiznat, že sound této svižné skladby se v podání Flatt Lonesome hodně držel „gazettovské“ předlohy. O tom, že to kapela umí i pomalu, svědčí také následující kousek, který si šestice půjčila od dalšího country hudebníka – Dwighta Yoakama. Musím pochválit mladickou dravost, neboť se mi sluchátka nelepila k uším, jak je tomu v neuvěřitelně sladkém originálu. No, Yoakam věděl, jak lámat srdce. Avšak kapela umí komponovat i vlastní sladkosti. Tak je tomu ve skladbě In the Morning. Tuto baladu napsala a také nazpívala Kelsi Harrigill. Krásným příspěvkem do archivu moderního bluegrassu je titulní skladba Runaway Train. Nepleťte si to s kultovní skladbou od rockové kapely Soul Asylum, která nesla v sobě neuvěřitelně silný odkaz. Pamatujete se na rok 1993? Ale vraťme se do současnosti a k Flatt Lonesome. Kromě uvedených skladeb se Harrigillovci podíleli ještě na In the Heat of the Fire, instrumentálce Road to Nottingham, Casting All Your Care on Him a další srdcervoucí oddychovce Letting Go.

Celkově je album nadupané výbornou hudbou podpořenou kvalitními sólovými zpěvy, vícehlasy, ale i mistrovským instrumentálním uměním. V magazínu Bluegrass Today tuto šestici označili „skupinou, jakou bluegrass potřebuje právě teď“ S tímto se maximálně ztotožňuji a smekám klobouk před tím, co tyto neokoukané tváře dokázaly za necelých pět roků své společné existence.