(P,C-1999, Skaggs Family, SKFR-CD 5001, celkový čas 45:15)

Battle Cry / Soldier Of The Cross / A Voice From On High / The Darkest Hour / Gone Home / The Joshua Generation / Waiting At The Gate / Seven Hillsides / Are You Afraid To Die / Remember The Cross / Were You There / Jacob´s Vision / I´m Ready To Go / Lead Me To The Rock

Srovnám–li tři tituly Rickyho Skaggse a jeho skupiny Kentucky Thunder, konkrétně „Bluegrass Rules“, „Ancient Tones“ a „Soldier Of The Cross“, kterou Skaggs označuje jako svoji vůbec první gospelovou desku, neubráním se pocitu, že akustická hudba na bluegrassovém základě snad už dokonaleji ani nejde zahrát. Na albu „Soldier Of The Cross“ je patrný určitý posun od čistokrevného bluegrassu z předchozích dvou desek k moderněji zpracovanému gospelovému materiálu. A pokud jste zvyklí na gospely „Quicksilverovského typu“, tak často replikované množstvím jiných bluegrassových kapel, nečekejte totéž od Skaggse, který v tomto ohledu přichází s poněkud odlišným pojetím, těžko srovnatelným s dalšími gospelovými deskami. Upozorňuji, že z mého pohledu v tom dobrém slova smyslu.

Celé album vyplňují nádherné krystalické vokály s mnohobarevnou harmonií a výrazným vedoucím tenorem Rickyho Skaggse, který se, jak jinak, prezentuje také jako zdatný mandolinista a kytarista. Co se týče banja (v rukou neméně vynikajícího Jima Millse), to uslyšíte na albu jen ve třech skladbách, ale jiné typické prvky bluegrassu zůstaly zachovány (především práce mandolíny, houslí, „spodek“, a ve většině skladeb hlasový projev). Co je nové, to je v bluegrassu netradiční melodika některých skladeb (Seven Hillsides, Soldier Of The Cross aj.). Skaggs si kromě svých muzikantů z kapely přizval i několik hostů. Z bluegrassových legend je to Ralph Stanley (v jehož kapele kdysi Skaggs začínal), z předních instrumentalistů Jerry Douglas, Stuart Duncan, Bryan Sutton a několik vokalistů.

Nejde o album autorské (stejně tak jako u předešlých dvou desek). Ostatně, jde o gospely a není důvodem nečerpat z bohaté studnice starších skladeb s náboženskou tématikou, případně z nově vznikajícího materiálu jiných autorů. Ricky Skaggs využil obou možností v plné míře a není třeba mu to vyčítat. V hudbě je řada výrazných a velmi úspěšných interpretů, kteří sami nesložili v životě ani notu (což není Skaggsův případ). Každý prostě není Křesťan (Robert). A pro posluchače je pravděpodobně důležitější výsledný efekt, hudební zážitek, a nikoli jména autorů jednotlivých tracků. Na „Soldier Of The Cross“ uslyšíte kromě mé oblíbené titulní písně od Lorina Rowana (mladšího bratra slavnějšího Petera), skladby Billa Monroea, Ralpha i Cartera Stanleyho, Billa Carlisla a Louvin Brothers (všechna ta jména by vám měla něco říkat), tři tradicionály, ale také již zmiňované „novinky“, jedna z pera zpěváka ze Skaggsovy sestavy Paula Brewstera a příjemnou Seven Hillsides, jejímiž autory jsou Walt Wilkins a Naoise Sheridan.

Také velký rozkládací booklet potěší. Obsahuje texty všech skladeb (jejich obsah i hodnocení přenechám tentokrát jiným), poděkování všem zúčastněným hudebníkům a obsáhlé věnování, ve kterém zabíhá do dávné minulosti, no, i tohle snad ke gospelu patří. Booklet je vybaven i rytířským erbem Skaggs Family, což naznačuje jak je celé album koncipované. Křižácké výpravy se v tématice skladeb objevují vícekrát, nejen v titulní písni.

Držitel několika „Grammy“ (za desky s country i s bluegrassem) přišel v tomto případě s albem, které, domnívám se, ocení jak fanoušci orientovaní na tradiční bluegrass, tak ti, kteří upřednostňují modernější zvuk v této hudbě. A možná, že to byl i záměr hlavního protagonisty desky. Pokud si sami občas děláte radost novým přírůstkem do sbírky cédéček, v tomto případě rozhodně neváhejte.

Milan J. Kalinics, Brno, 2000