Nightbird / If It Wasn’t For The Rain / Wild Bill And Vivian / When I Die / I Need You Like That / Seven Nation Army / Nothing But Sky / For Every Valley (There’s A Mountain) / Never Give The Devil A Ride / Shine / He’s Always Been Faithful

Pro mnohé písně platí, že dozrávají jako víno. Posloucháme něco od původního interpreta a řekneme jen: “Eeeee…” A najednou se nám ta samá věc dostane do uší od našeho oblíbeného mistra a tleskáme, div si ruce nedolámeme. Máme tu melodii už zapsanou v hlavě a když vyplave na povrch, tak obyčejně ještě s větší intenzitou. Před 23 lety Rick Lang napsal skladbu Nightbird. Kde doteď byla? Nevím, ale když ji představila rodina Bankesterových a natočila k ní videoklip, najednou byl na světě hit. Hm, a přesně o tom to je.

Hudba byla u Bankesterů vždy rodinnou záležitostí a jak děti rostly, vytvořili kapelu. “Jako otec jsem vždy byl jakýmsi vůdcem skupiny, ale před pár lety jsem musel ustoupit z této pozice dělání všeho,” říká Phil Bankester a dodává: “Dnes všichni něco vkládají.” Jako otec to určitě neměl jednoduché. Vždyť se svou manželkou Dorene museli vychovat tři dcery, a to je pro chlapa víc než dost. Hlavně když se děvčata začnou hádat před skříní, co si která obleče. Dnes jsou ale Emily (housle a clawhammerové banjo), Alysha (mandolína) a Melissa (kontrabas) dospělé a určitě je trápí jiné problémy. Ale za ty roky jen zkrásněly jejich hlasy a do světa tak mohou plynout sesterské harmonie. Nesmíme ještě zapomenout na posledního člena skupiny. I když nemá pokrevní linii, do rodiny jednoduše patří také Melissin manžel, banjista Kyle Triplett.

Jak tedy roky přibývaly, tak se zvyšovala i kvalita alb, která Bankesterovi vydávali. Jistým vrcholem s mnohými oceněními byla jejich nahrávka Love Has Wheels z roku 2013. Osobně se mi tohle album velmi líbilo díky výborným a nápaditým aranžmá, experimentováním se zvukem, sem tam s perkusemi a podobně. Obsah splňoval všechny parametry moderní akustické hudby se svými hlubokými kořeny v bluegrassu a Americaně. Od té doby jsme museli čekat na jejich další album, které konečně spatřilo světlo světa letos v lednu.

Jakýsi bílý pták sedící pravděpodobně na drátu vysokého napětí v pozadí s tmavou oblohou a obrovským okrouhlým měsícem – tak by zněl jednoduchý popis CD obalu už šestého alba, které má rodina Bankesterových na kontě. Uslyšíte na něm jedenáct skladeb, částečně z vlastní produkce, částečně precizně vybraných z repertoáru poněkud jinožánrových skupin.

Jak jsem už uvedl, k titulní skladbě Nightbird byl natočený a publikovaný videoklip, který se nese v temném duchu, kde jsou romantické záběry na stromy obsypané nočními páky, sovou sedící před měsícem v úplňku a do toho všeho se vine příjemný hlas Melissy Triplett zpívající o bolesti a samotě, kterou mohou poznat právě noční ptáci. Velmi vydařený singl, který naznačuje, že tohle album se pohybuje spíš v mezích bluegrassu bez nějakého extra experimentování, jak tomu bylo v předcházející nahrávce. Až na jeden track, skladbu Seven Nation Army, kterou si kapela vypůjčila od americké rockové skupiny The White Stripes. Bankesterovi si ji udělali podle svého a uznale hodnotím, že velmi dobře. Basovou linku z originálu na začátku skladby nahradilo clawhammerové banjo, celou skladbou prolínají španělské kytarové rytmy a sóla a k tomu všemu dává písni šťávu jakoby trochu ochraptělý hlas Alyshi Bankester. Podle mého názoru jedna z nejvydařenějších věcí na tomto projektu. Ale nacházejí se tady i další chuťovky, které musím zmínit. Pro ně jsou charakteristické příjemné vícehlasy, výborné výkony zpěvaček, zajímavé banjové linky, spiritualita, snaha o myšlenkovou hloubku a celkovou smyslnost. K takovým mohu zařadit If It Wasn’t For The Rain a vydařený výsledek autorské spolupráce Rickyho Langa a Mellisy – When I Die. Určitě stojí za pozornost i skladba Shine, která ke konci temperamentně zrychlí a excelentní závěr alba s gospelovým slaďákem He’s Always Been Faithful.

Bankesters rostou, a tak s nimi roste i jejich hudba. Hrají to, co mají rádi a je skvělé, že děvčata namísto hašteření se před zrcadlem o tom, která je krásnější, rozprávějí o hudbě. I díky tomu může vyniknout jejich talent a vynikající spolupráce na precizně vybraných skladbách.