Long Way Down / Drinkin‘ Alone / Ashes of Yesterday / Day Before Temptation / Here She Goes / California Chainshaw / Hangin‘ Around / Brother John / Six Feet Away / Too Much / River Runs Red

Richard Bailey (banjo), Mike Fleming (bass, vocals), Tammy Rogers (fiddle, vocals), Gary Nichols (guitar, vocals), Brent Truitt (mandolin) / (Rounder Records) / http://www.thesteeldrivers.com

Konečně je tu léto se svými nesnesitelnými vedry. A tak určitě mnozí začali z půd nebo ze dna skříní vytahovat věci, které k tomu neodmyslitelně patří. Stan ze zaručeně nepromokavé látky, spacáky s komfortem při mínus dvaceti, klobouk a maskáče ještě po dědovi a hlavně kopec dobré nálady. Vždyť přichází festivalová sezóna a na ní se přece člověk těší celý rok. A na to reagují i hudební vydavatelství a mnohé kapely, které vydávají alba s očekávanými hitovkami, aby je mohly představit na akcích, které s sebou přinesou měsíce červen, červenec a srpen. A k těmto můžeme směle přiřadit i Rounder Records, které spolu s kapelou The SteelDrivers zrealizovalo její nejnovější album s názvem The Muscle Shoals Recordings.

SteelDrivers mohu klidně, pokud bych se měl vyjádřit sportovní terminologií, zařadit do první ligy moderních bluegrassových skupin. Kapela pochází z hlavního města světové country hudby, z Nashvillu. V roce 2008 se jí podařilo vydat svůj debut a už za něj sklidila množství poklepávání po zádech, přes zuby přeceděných pochvalných článků od kritiků a svým zvukem okouzlila nejednoho fanouška. V době své dosavadní kariéry však nezískala jen ocenění od různých bluegrassových asociací, ale dokonce byla i nominována na cenu Grammy.

Jedním z největších úderů pod pás pro kapelu bylo, když ji v prosinci roku 2011 opustil jeden ze zakládajících členů Mike Henderson. Členka skupiny, houslistka a zpěvačka Tammy Rogers, to ohodnotila slovy: „Bylo to překvapení, něco, co nikdo neočekával. S Mikem jsme hráli mnoho roků a byla jsem poctěná, když mě pozval do své kapely. Mike vždy říkal, že celý nápad na skupinu byl jen dát dohromady pár přátel, zahrát si několik skladeb a jednou za měsíc se předvést na nějaké místní akci.“ SteelDrivers však nehodili flintu do žita a pokračovali dál. Hned v roce 2012 vydali další album Hammer Down a teď jim vychází i jejich novinka.

Hudba, kterou kapela produkuje, není typickým bluegrassem. Její vystoupení jsou dynamická a odvážná, s prvky rocku, blues, R&B, soulu nebo country. Proto je její zvuk nevšední, ale naopak originální a zajímavý. Toto všechno podtrhuje nekonformní hlas sólového zpěváka Garyho Nicholse s úžasnými variacemi a bezbariérovostí.

A právě Gary pochází z města Muscle Shoals v Alabamě, které dalo název v pořadí čtvrté studiové nahrávce kapely. První skladba Long Way Down začíná nenápadně kytarovým vybrnkáváním, ale postupně se připojí i další nástroje a chytlavou melodií parádně otevírá celé album. Prvním singlem z tohoto alba, který kapela vypustila do světa, byla baladická píseň Brother John. „Bratře Johne, co jsi to udělal? Přišel jsi sem s touto ženou, vzal jsi život právníkova syna, kéž bych ti mohl pomoct, ale nejlepší bude, když utečeš, protože když tě chytí, tak tě zabijí.“ Příjemná, povzbuzující slova. Pod tuto skladbu se producentsky podepsal Garyho rodák a kamarád z dětství Jason Isbell. Jeho slide kytaru můžeme slyšet ještě v tříčtvrťové skladbě Ashes of Yesterday. Na albu je množství silných skladeb, které jsou zajímavé i textařsky. Je zde nádherná vyváženost nástrojů a nesporné muzikantské umění. K tomu úžasně sekundují výrazné vícehlasy.

Z dalších zajímavých skladeb bych ještě vybral příjemnou skladbu Here She Goes se slovy: „Och, ochlazuje se, vím, že si to bere moji duši, když ona přichází.“ Album končí další pomalou věcí River Runs Red inspirovanou boji u Stones River v době americké občanské války, která je podle mne jednou z těch nejpůsobivějších a nejsilnějších, které se tady dají najít. Je to však jen věc názoru a každý si objeví to své. Proto je tohle album jedním z těch nejlepších, ke kterým jsem se v tomto roce dostal.

Jak jsem už vzpomínal, čas letních festivalů, festiválků a pouličních vystoupení se blíži. Ti šťastnější možná na některém potkají i kapelu SteelDriver. Ti méně šťastní se musí spokojit s jinou nabídkou, ale hlavně ať je zábava, vždyť „show must go on“!