(P/C-2012, RC sound, N333 0014-2-331, celkový čas 45:00)

ZAVÍTAJ KRÁLE – prológ (ľudová) / NARODIL SA KRISTUS PÁN (ľudová) / ČAROVNÝ DEŇ [Blessed Assurance] (Phoebe P. Knapp – František Jano) / JINGLE BELLS (James Lord Pirpont) / THE WEXFORD CAROL (traditional) / ČAS VIANOC [Christmas Time´s A Comin´] (traditional – A. Belanová) / MARY´S BOY CHILD (Jester Hairston) / ZAČUL SOM NOVINU [Christmas For Cowboys] (Steve Weisberg – Ladislav Sasák) / SANTA CLAUS IS COMING TO TOWN (J. F. Coots – Haven Gillespie) / NESIEM VÁM NOVINY (ľudová) / GOOD TIME CHARLIE´S GOT THE BLUES (Danny O´Keefe) / VIANOČNÁ [A Tree Too Weak To Stand] (Gordon Lightfoot – Ján Medveď) / VSTÁVAJTE PASTIERI (ľudová) / DOBRÝ PASTIER SA NARODIL (ľudová) / TICHÁ NOC (Franz Gruber – ľudová) / NARODIL SA KRISTUS PÁN – epilóg (ľudová)

VODOPÁD: Ondrej „Pagáč“ Paciga – kontrabas, zpěv / Cyril „Sagar“ Kováč – banjo / Peter „Krto“ Onderuf – zpěv / Stanislav „Air“ Švantner – kytara, zpěv / Ján „Johny“ Medveď – kytara, zpěv
HOSTÉ: Josef „Jope“ Forman – foukací harmonika, zpěv / Zdeněk „Mrak“ Vítek – mandolína / Martin „Kid“ Molčan – dobro / František Jano – housle / Martin Babjak – zpěv (13,15) / Miriam Čunderlíková – zpěv / Robert Čunderlík – zpěv / Radim Zenkl – píšťalka (13) / Martin Haasz – píšťalka a flétna (5,13) / Michal Červienka – eolina (9,15)

Nahrávání, mix a mastering: Robert Čunderlík / Hudební režie: Stanislav Švantner, Robert Čunderlík / Vydal: Robert Čunderlík – RC sound

Jakkoli já sám Vánoce neprožívám, musím bez zaujetí napsat, že vloni vydané album skupiny Vodopád se po hudební i režijní stránce mimořádně povedlo. Oprostím-li se od skutečnosti, že se jedná o koledy a deska je tedy přísně tendenční, je jeho obsah zajímavým hudebním dokladem prolínání západních i východních hudebních vlivů, což se zejména u koled cení asi nejvíce. Bohužel právě tendenčnost alba, která je na jednu stranu žádoucí, pokud slouží k ritu Vánoc, je omezující v tom smyslu, že si jeho obsah patrně nikdo nebude pouštět například v červenci, nechce-li být náhodným svědkem takového počinu považován za podivína. Na druhou stranu ale takovou možnost nevylučuji.

Z celkem šestnácti více či méně známých skladeb je sedm instrumentálek a z nich jsou některé zajímavé již při prvním poslechu. Ať už se jedná o newgrassově znějící a ortodoxně známou Narodil sa Kristus Pán nebo o tak trošku profláknuté „Rolničky“ (Jingle Bells), které zde dostávají svým výrazně swingovým provedením zcela novou a sympatičtější tvář. Následující lyrická miniatura The Wexford Carol s nosnou melodií hranou na píšťalky a flétny předskakuje původně vánoční bluegrassový standard The Christmas Time´s A Coming, jenž mne osobně už kdysi dávno zaujal v provedení Billa Monroea. Zde má vtipný slovenský text, svým obsahem album poněkud odlehčující, což vnímám jako výrazné pozitivum.

Bluegrassovým instrumentářem jsou ozvláštněny jak vánoční skladby známé spíše za velkou louží, tak ty, které vycházejí z evropských tradic. Je to příjemné slyšet i v instrumentálce Mary´s Boy Child, na níž navazuje se slovenským textem zpívaná Začul som novinu (Christmas For Cowboys). Ta mi připadá poněkud jednotvárná, ale to je pro tento typ písní mnohdy charakteristické, takže track nevybočuje v tomto případě z obecnosti.

Další výrazně swingová instrumentálka Santa Claus Is Coming To Town obsahuje mimo jiné hezké sólo na eolinu (ústní akordeon), která jakoby prožívala v poslední době jistou renesanci, neboť mne její zvuk nedávno překvapil i na vloni vydaném dvojalbu Marka Knopflera. Netypické rozšíření instrumentáře v bluegrassové sestavě Vodopádu považuji za dobrý nápad, a to tím spíš, že přizvaný Michal Červienka ovládá tento ne často užívaný instrument bravurně. Obzvlášť pak oceňuji jeho vklad do předposlední skladby na desce, kterou z celého obsahu považuji za jednu z nejhezčích.

Desátá, decentní píseň Nesiem vám noviny, je typická vánoční koleda a jako ortodoxně známou klasiku ji tak budete samozřejmě vnímat i vy. Je to pochopitelné a asi by bylo špatně, kdyby tomu bylo jinak. Pěkně se s ní snoubí následující lyrická instrumentálka Good Time Charlie´s Got The Blues, původně píseň pocházející z dílny amerického zpěváka Dannyho O´Keefa. Známá věcička, kterou měli v repertoáru mj. i Elvis Presley nebo Charlie Rich. Mně osobně se asi nejvíce líbí v provedení Willie Nelsona. Jako instrumentálka sem velmi dobře zapadá a je znát, že při dramaturgii desky byli chlapci z Vodopádu pečliví. Skladeb, ze kterých je možno vybírat repertoár vánočního alba, je totiž neskutečně mnoho. A vybrat kolekci, která bude mít hlavu a patu a přitom nebude monotónní, to vyžaduje jistou zkušenost. Myslím, že se album celkově dramaturgicky povedlo.

Dvanáctou skladbu znají čeští posluchači spíše jako světskou Jablůňku v provedení Františka Nedvěda. Je s podivem, že mně osobně připadá tato písnička Gordona Lightfoota se slovenským textem jako Vianočná asi nejvíce navozující typickou vánoční atmosféru tak, jak ji známe zde u nás. Abych byl přesnější, společně s desátou skladbou Nesiem vám noviny, kterou jsem již zmiňoval, a s písní Tichá noc…

Přizvání významného banskobystrického rodáka, operního barytonisty Martina Babjaka, v jehož provedení získávají písně Vstávajte pastieri a Tichá noc na třinácté a patnácté pozici zcela jiný rozměr, pak považuji za pozoruhodný dramaturgický počin. Je to poprvé, co se setkávám na slovenském projektu se spojením operního zpěvu a bluegrassového instrumentáře. Velmi povedené! Musím zde znovu připomenout, co jsem zmiňoval ve svých recenzích již mnohokrát dříve, a to, že slovenská bluegrassová scéna, na rozdíl od mnohého u nás v Česku, je příjemně překvapující. Bluegrassoví muzikanti na Slovensku mi prostě připadají mnohem méně svázaní tradicemi a bluegrassovým fundamentalismem, a to je sympatické.

Pokud bych měl označit z celého alba dvě skladby, které mne subjektivně oslovily nejvíce, byly by to instrumentálka Narodil sa Kristus Pán a zpívaná Tichá noc, výrazně vybočující ze zvuku kapely operním zpěvem a nosnou melodií na eolinu se vzdáleným zvukem banja, dobra, houslí a ostatních nástrojů. Tohle je brilantně udělaný kousek. Poslední dvouminutovou skladbu je pak možné považovat za závěrečné deminutivum desky, kterou považuji za jednu z nejlepších z věnovaných vánoční době a nahraných evropskou bluegrassovou kapelou.

Booklet splňuje všechny potřebné náležitosti, cover je decentní a má vazbu na obsah, nechybí texty všech písní, nechybí původní autoři převzatých skladeb, rozpis hudebníků kapely i hostů. Také po technické stránce není možné nic vytknout. A tak nemohu dodat nic jiného, než že deska je po všech stránkách plnokrevná. Jedinou stinnou stránkou je tak jisté omezení vyplývající z její tendenčnosti. Ale pořídíte-li si ji kdykoli v průběhu roku, budete se pravděpodobně těšit na příchod zatím vzdálených, ale nezadržitelně se blížících příštích Vánoc, protože vám v té správné době bude přinášet při poslechu radost…

Milan J. Kalinics, Brno, únor 2013