Znáte pořekadlo: dej blbci funkci – vymyslí lejstro? Já ho znám dobře, ještě z časů, kdy jsem byl zaměstnán ve státní sféře. No a když jsem byl nedávno postaven před problém, došel jsem až k jeho řešení pomocí formuláře 🙂
Dalo by se říci, že jde zase o jeden z momentálních „přitroublých“ nápadů, ze kterého vzniklo téměř geniální řešení.
Seděli jsme takhle po dovolené na pivu a tlachali o kdečem. V naší opilecké pýše jsme přišli také na téma: proč je na bgcz.net tak málo reportáží, v poslední době téměř žádné? Na to jsem argumentoval velmi jednoduchým způsobem: nemá je kdo psát. RoseeAnn už nemá nápady, co také stále dokola psát o akcích, na kterých už byla 5x nebo vícekrát, aby nebyly reportáže stále stejné. Já na to nemám čas, Milan Kalinics se specializuje na jiná témata, než jsou festivaly, a s časem je na tom podobně jako já. Pokud nepošle reportáž třeba Lilka Pavlak, nikdo jiný nic nenapíše. To samozřejmě vytáhlo na stůl další otázku: proč je to tak?
Došli jsme k tomu, že spousta lidí se pohybuje po spoustě akcí a třeba by i rádi dali něco k dobru, ale:
- obávají se, aby někomu neukřivdili nebo někoho nenaštvali – a tím si třeba také do budoucna neodřízli cestu (resp. své kapele) k vystupování na akci, o které napsali. A pouze donekonečna chválit a nepoukázat na nedostatky – to není přece k ničemu.
- nepustí se do reportáže, protože to prostě neumí seskládat do srozumitelných vět, kde se neopakují stále stejná slova a myšlenky.
- umí dát dohromady v bodech, co se jim líbilo a nelíbilo, udělat fotky a odeslat do redakce, jenomže kdyby někdo z takových informací napsal reportáž od stolu, mohl by z toho vyjít pěkný nesmysl. A ve formě poznámek o akci by to celé nebylo ke čtení a přinášelo by to jen kritiku na toho, kdo takovou reportáž napsal.
A tu jsem si vzpomněl na vyprávění některých bardů z mé kapely, kteří když spolu hráli v minulé kapele, měli zavedeno hodnocení záchodů na pumpách, hospodách a všude tam, kam spolu jezdili. Jejich stupnice měla 10 bodů, z čehož bylo vždy jasné – bez jakékoli pochybnosti, při návštěvě oné místnosti, kolik bodů může získat. Stupnice vypadala nějak takto:
- záchod existuje
- místnost má svoje dveře
- dveře se dají zamkout
- místnost je větratená (okno, větrák)
- je tam popelník
- je tam papír
- prostředí WC je čisté
- navoněno
- jsou tam noviny
- je to doma
I zvolal jsem : „Heurékááá“. Bylo možné taková kritéria určit i pro účely celých festivalů a udělat recenzi, jako dělají recenzenti hodnocení špičkových restaurací pomocí hvězdiček + k tomu napsat velice krátkou reportáž a připojit fotky. Samozřejmě, že u festivalů se bude muset nechat část hodnocení na subjektivním názoru autora, ale z velké většiny je možno (stejně jako u hodnocení WC) jasně určit podmínky pro získání přesného počtu hvězdiček.
A tak vznikl formulář, jehož body pro hodnocení mají vždy 5 podmínek a každá z nich je za 1 bod. Na konci recenzent body sečte a vyjde mu výsledný počet hvězdiček, které festival získává. Dvanáct pečlivě vybraných bodů z celkových šedesáti hodnotí standardy, které by měly být splněny na jakékoli akci, která se honosí názvem festival.
Jaká kritéria jsou hodnocena?
- propagace akce
- organizace
- zázemí festivalu
- přestávky v programu
- parkování
- hygiena
- občerstvení
- backstage
- pódium
- zvuk
- ubytování
- různé
12 – 25 bodů | |
26 – 35 bodů | |
36 – 44 bodů | |
45 – 52 bodů | |
53 – 60 bodů |
Pokud festival nezíská všech 5 možných hvězdiček, neznamená to, že je špatný! Každý festival je jiný, má jiné možnosti a 5 hvězdiček bude vždy znamenat, že akce je skutečně profesionálně až luxusně zajištěná.
Hodnocení má opravdu dost přísně nastavená pravidla a může se stát, že i jinak velice dobře připravená akce nesplní jednu z dvanácti rozhodujících podmínek a nezíská tak ani jednu hvězdičku, byť by jinak dosáhla vysokého ohodnocení. Ale kvalita jakékoli hudební akce není odvislá jen od kvality a proslulosti účinkujících a od nadšeného publika. Slyšíme stesky na to, že bluegrassová hudba (a nejen ona) je popelkou ve srovnání s jinými hudebními žánry. Ale budeme-li přistupovat například k pořádání velkých hudebních akcí nedůsledně a amatérsky a nebudeme-li chtít dosáhnout maximálně možné kvality ve všech směrech, bude bluegrass tou popelkou zaslouženě. A proto ta přísnost. Zmíněných dvanáct stěžejních bodů je dosažitelný standard a pokud byť jediný z nich nebude možno té které akci přidělit, pak je něco špatně…
Je důležité si uvědomit, že smyslem tohoto hodnocení není zdrcující kritika konkrétních akcí. Mělo by však pomoci návštěvníkům a kapelám získat přehled o tom, co je na konkrétním festivalu čeká a samozřejmě i ukázat pořadatelům slabiny jejich akce a dát jim tak možnost spoustu problémů odstranit. Není lepší znát konkrétní chyby, než se dozvídat z doslechu, jak to na mém festivalu stojí všechno za bůh ví co?
Mějte na paměti, že jde o hodnocení serveru bgcz.net a to je dáno přesně tak, jak je dáno. Recenzent je v tomto případě jen redakcí vybraná a po souhlasu pověřená osoba, která zaškrtne nebo nezaškrtne příslušná políčka formuláře. V této souvislosti chceme zdůraznit, že jako redakce garantujeme naprostou nestrannost, nezaujatost a současně patřičnou odbornou erudici k hodnocení festivalů pověřených recenzentů. Záměrně jich není pověřeno k těmto recenzím mnoho, každého z nich známe osobně, dlouhou dobu a jsme si jisti jejich morálním kreditem a vysokou mírou objektivity.
Určitě se najde spousta pořadatelů, kteří řeknou, že je jim křivděno. Nepochybně zazní i reakce, že se nikdo nejede na festival najíst, ale za muzikou. Jenomže to v dnešní době není až tak docela pravda. Pokud toto hodnocení chcete ignorovat, ať jako divák, kapela, či pořadatel, samozřejmě je to vaše výsostné právo. Nicméně z ohlasů diváků a kapel, které máme, je patrné, že nikdo není spokojen s akcemi, kde to vypadá tak, že divák má pouze právo zaplatit, sednout, poslouchat, držet hubu a po oficiálním skončení akce mlčky a spokojeně odkráčet 🙂