Peter Rowan se narodil 4. července 1942 (v některých materiálech najdete u jeho jména také datum narození 3. července 1942) v hudebně založené rodině ve Waylandu v Massachusetts a už jako dítě se učil hrát na kytaru svého strýce. Zpočátku, ještě jako středoškolák, hrával rokenrol, později se dostal k akustické kytaře, mandolíně a k blues. Vysokoškolská studia na Cogatské univerzitě nedokončil (odešel ze školy po třech letech studia), místo toho se profiloval jako autor protestsongů a hrával po folkových klubech a newyorských putykách.

Svoji profesionální kariéru zahájil koncem roku 1964, kdy se stal členem Blue Grass Boys Billa Monroea, kterému jej představil tehdy již proslulý banjista Bill Keith. U Blue Grass Boys strávil Peter Rowan dva a půl roku. Hrál zde doprovodnou kytaru, zpíval jak sólově, tak ve vícehlasech a společně s Billem Monroem napsal píseň „The Walls Of Time“. V roce 1967 natočil desku „Bluegrass Time“ (na které se společně s ním podíleli banjista Bill Keith, houslista Richard Greene a syn Billa Monroea James, tehdy hráč na basu).

Po odchodu od Billa Monroea založil Peter Rowan společně s mandolinistou Davidem Grismanem skupinu Earth Opera (akustický psychedelický rock), se kterou účinkoval na dvou deskách vydaných firmou Elektra, a to „Earth Opera“ (1968) a „The Great American Eagle Tragedy“ (1969). S kapelou Earth Opera mj. předskakovali na turné kapely Doors.

Později se Peter Rowan podílel na vzniku legendární kalifornské folkrockové skupiny Sea Train (s Richardem Greenem a kanadským hráčem na bicí Larry Atamanuikem), po které zbyly tři řadové desky „Seatrain“ (1970, Capitol), „The Marblehead Messenger“ (1971, Capitol) a „Watch“ (1973, Warner Brothers).

V roce 1972 sestavil houslista Richard Greene doprovodnou skupinu pro kalifornské vystoupení Billa Monroea, které se mělo uskutečnit 13. 2. 1973 a mělo být přenášeno televizí. Bill Monroe se ale na koncert nemohl dostavit (pro poruchu autobusu), a tak skupina ve složení Peter Rowan (doprovodná kytara, zpěv), Clarence White (sólová kytara), David Grisman (mandolína), Bill Keith (banjo), Richard Greene (housle) a Stuart Schulman (basa) s názvem The Muleskinner Band odehrála celé vystoupení sama. Nahrávka, která z tohoto koncertu vznikla, natrvalo poznamenala bluegrassovou hudbu.

Stejně jako další významný projekt, na kterém se Peter Rowan podílel, kapela Old And In The Way. V průběhu devíti měsíců své existence v roce 1973 tento „band“ uskutečnil 4 koncerty, 18 klubových vystoupení, 3 „školní“ představení, zúčastnil se rozhlasového „show“ a bluegrassového festivalu. Obsazení této formace navázalo na předchozí Muleskinner Band. Skupinu tvořili Peter Rowan (kytara, zpěv), David Grisman (mandolína, zpěv), Vassar Clements (housle), Jerry Garcia (banjo, zpěv) a John Kahn (kontrabas). Tato skupina se v bluegrassovém světě proslavila „na věčné časy“ především díky albu „Old And In The Way“ (1973, reed. Sugar Hill), která se stala na dlouhou dobu absolutně nejprodávanější bluegrassovou deskou… Teprve v devadesátých letech pak vyšla dvě další CD z koncertů Old And In The Way, tituly „That High Lonesome Sound“ (1996, Acoustic Disc) a „Breakdown Live Recordings 1973“ (1997, Acoustic Disc).

V polovině 70. let natočil Peter Rowan pro firmu Elektra/Asylum se svými dvěma mladšími bratry Lorinem a Chrisem tři víceméně rockové desky jako The Rowans – „The Rowans (1975), „Sibling Rivalry“ (1976) a „Jubilation“ (1977). Producentem těchto tří desek byl (pod pseudonymem David Diadem) David Grisman.

V roce 1978 Peter Rowan nastoupil na sólovou dráhu a v témže roce vydal své první sólové album „Peter Rowan“ (Flying Fish) a o dva roky později další s názvem „The Medicine Trail“ (1980, Sugar Hill). Obě desky obsahují směsici bluegrassu a hudby Tex-Mex (hudba z texasko-mexického pomezí) a výrazně se na nich spolupodílel akordeonista Flaco Jiménez.

V roce 1981 vyšla u společnosti Appaloosa dvě další alba, jedno s názvem „Peter Rowan & The Wild Stallions“ a druhé „Peter Rowan – Texican Badman“.

Další sólové album „The Walls Of Time“ z roku 1982 je silně ovlivněno návštěvou Irska a keltskou hudbou. Nahrávka vydaná v reedici firmou Sugar Hill v roce 1984 pod názvem „Peter Rowan With The Red Hot Pickers“ (hraje zde s Richardem Greenem, Tony Trischkou, Andy Statmanem a Rogerem Masonem) vznikla pro změnu už v roce 1979 na zájezdu v Japonsku. Materiál na tomto albu je extraktem z původních dvou alb „Rowan & Greene & The Red Hot Pickers – Bluegrass Album“ a „Rowan & Greene & The Red Hot Pickers – Hiroshima Mon Amour“ (obě vydala v roce 1979 společnost Better Days).

Následující album „The First Whippoorwill“ z roku 1985 je bluegrassovou poctou Billovi Monroeovi. V roce 1988 natočil Peter Rowan další bluegrassové album „New Moon Rising“ společně s kapelou The Nashville Bluegrass Band (deska byla nominována na Grammy) a v roce 1990 nahrál písničkářské a sociálně laděné album „Dust Bowl Children“ (taktéž nominované na Grammy v kategorii folk music).

O rok později (1991) vznikla víceméně „newgrassová“ a „novoakustická“ deska „All On A Rising Day“ (produkoval ji Jerry Douglas) s plejádou špičkových muzikantů (Sam Bush, Jerry Douglas, Alan O´Bryant, Stuart Duncan, Larry Atamanuik). Příležitostná sestava muzikantů na desce se v té době scházela ve věhlasné nashvillské Mekce bluegrassu, v hospodě Station Inn, a říkala si Crucial Country. Na tomto výrazném albu pak dále účinkují Alison Krauss, Roy Huskey Jr. a nepřekonatelný kontrabasista Edgar Meyer.

V roce 1993 vydal Rowan desku „Awake Me In The New World“ k pětisetletému výročí objevení Ameriky (čemuž odpovídá i její obsah), v roce 1994 společně se svými bratry album „Tree On A Hill“ (nádherné trojhlasé zpěvy s akustickým doprovodem a s hosty, kterými byli např. Viktor Krauss, Sally Van Meter, Cindy Cashdollar, Richard Greene), v roce 1996 autorskou přísně bluegrassovou desku „Bluegrass Boy“ a společně s Jerry Douglasem album „Yonder“ stylově navazující na hudbu 20. a 30. let minulého století.

Všechny výše uvedené desky z období 1982 až 1996 vydala firma Sugar Hill, ale kromě toho ještě účinkoval Peter Rowan v první polovině 80. let na dalších třech albech (všechny vyšly u společnosti Waterfront). V roce 1983 to byl titul „Peter Rowan, Tex Logan & Greg Douglas – Revelry“, ve stejném roce nahrál s texaským akordeonistou Flaco Jiménezem album „San Antonio Sound“ a o rok později, rovněž s Jiménezem, živáka „Live Rockin´ Tex-Mex“. V roce 1996 natočil Peter Rowan společně s Donem Edwardsem pro firmu Western Jubilee album „High Lonesome Cowboy“.

Nesmíme zapomenout ani na zcela výjimečný projekt „Druhá tráva & Peter Rowan – New Freedom Bell“, který vznikl v roce 1999 v produkci tuzemského vydavatelství Venkow (v USA pak vyšel jako reedice u společnosti Compass).

Z období po roce 2000 jsou z produkce Petera Rowana zajímavé tituly „Reggaebilly“ (z roku 2001 pro společnost There), deska natočená převážně s jamajskými muzikanty, nicméně s hostujícím Jerry Douglasem, Stuartem Duncanem, Eddie Adcockem či Billem Holdenem ad., v roce 2002 vydané album „Crazy People“ nahrané opět s bratry a zase akusticky, kombinujíc zde jak Tex-Mex, tak dobovou hudbu z první poloviny 20. století.

Ve stejném roce 2002 pak vyšla u společnosti Acoustic Disc (patřící Davidovi Grimanovi) deska „Old And In The Gray“ jako reminiscence na slavné, byť krátké období legendární kapely Old And In The Way. Na desce účinkují ze staré sestavy David Grisman, Peter Rowan a Vassar Clements, za tehdy již nežijícího banjistu Jerryho Garciu byl přizván Herb Pedersen a namísto ještě dříve zesnulého Johna Kahna na kontrabas hraje mladá Bryn Brightová (v současné době bohužel už není mezi námi navíc také houslista Vassar Clements). Album obsahuje celkem pozoruhodný a svým původem rozmanitý materiál, ale nahrávka nemá žel bohu ani náznakem tu sílu, jakou by interpretace obsahu pravděpodobně měla o třicet roků dříve. Nicméně vzpomínka to je pěkná.

V roce 2004 vyšel titul „Peter Rowan & Tony Rice – You Were There For Me“ (Rounder). Z roku 2006 je pak možnost slyšet Petera Rowana na dvou dalších deskách. První vydala společnost There s názvem „Crucial Country – Live at Telluride“ a druhou firma Rounder pod názvem „Quartet“ (je natočená opět za zdatného přispění excelentního kytaristy Tonyho Rice).

Držitel Grammy Award (a šestkrát na tuto cenu nominovaný) Peter Rowan účinkoval již několikrát v České republice. Vůbec poprvé se tak stalo koncem října 1995, kdy přijal pozvání skupiny Druhá tráva a představil se tehdy především jako sólový zpěvák s materiálem z desky „Dust Bowl Children“. A na podzim roku 2011 mají čeští fanoušci opět příležitost na několika koncertech Petera Rowana slyšet…

Milan J. Kalinics, Brno, srpen 2011

 

Použitá literatura a materiály:

  • MALÉ POVÍDÁNÍ O BLUEGRASSU (2. vydání)
    (Milan J. Kalinics, House Cat Productions, Brno 2007)
  • ANATOMIE BLUEGRASSU (rukopis)
    (Milan J. Kalinics, Brno, verze 2011)
  • http://www.peter-rowan.com
  • AMERICA´S MUSIC – BLUEGRASS
    (Barry R. Willis, Pine Valley Music, 1997)
  • DEFINITIVE COUNTRY – THE ULTIMATE ENCYCLOPEDIA OF COUNTRY MUSIC AND ITS PERFORMERS
    (Barry McCloud, 1995)

 

Související články:
O bluegrassu ústy slavných 9. díl – Peter Rowan