Není moc banjistů v historii bluegrassu, kteří svými nemnohými nahrávkami ovlivnili takové množství fanoušků, jako toho ve své době dosáhnul Larry McNeely…

Pro současnou generaci hráčů na pětistrunné banjo a ostatních posluchačů bluegrassu je dnes pravděpodobně už téměř nebo úplně neznámým pojmem. Ať už je to proto, že se jeho nahrávky velmi obtížně shánějí či proto, že se jeho jméno aktuálně téměř vůbec nikde neobjevuje, což je škoda, neboť v 70. a 80. letech minulého století byl fenoménem… Myslím si, že když byli v minulých letech na stránkách BGCZ.net podrobněji představeni Earl Scruggs, Don Reno, Bill Keith, Eddie Adcock a Tony Trischka, nebylo by fér, pokud bych opominul Larryho McNeelyho…

 

Larry McNeely se narodil 3. ledna 1948 v Lafayette v Indianě do hudební rodiny. V raném dětství byl ovlivněn zvukem rezofonické kytary Shot Jacksona, který v té době hrál ve formaci Johnny and Jack. Ale podle vlastního úsudku by lépe zvládal banjo, takže experimenty s rezofonickou kytarou brzy skončily. To samé se později stalo s klavírem, na který začal hrát ve svých 13 letech. Jeho matka tedy prodala milovaný klavír a dokonce si vypůjčila dodatečnou částku, aby mu koupila banjo Vega… Byla svým synem posedlá. Larry se tak později stal jedním z prvních průkopníků moderního banja.

Banjo „chytlo“ Larryho v roce 1961. Záhy mu učaroval Don Reno, a tak neustále přehrával všechny desky Rena & Smileyho, které se mu dostaly do ruky. V roce 1965 mu výrazně ve vývoji pomohl Charlie Collins, kytarista z kapely Roye Acuffa, který mu ukázal základy melodického stylu Billa Keitha. V tomtéž roce odjel do La Folette v Tennessee, kde získal své první profesionální angažmá ve skupině Pinnacle Mountain Boys, se kterými pak hrál následující dva roky. Jen pro zajímavost, jeho honorář byly pouhé 3 USD za vystoupení. V této době strávil pár týdnů v Nashvillu, hrál a žil na ulici a čekal, až si jej všimne někdo známý. Takovým člověkem se stal Dr. Perry „Doc“ Harris, člověk s úzkými vazbami na Nashville a Larry dostal práci v továrně Sho-Bud na výrobu steel kytar (Sho-Bud je značka vycházející z jmen Shot Jackson a Buddy Emmons). Nepracoval zde ale dlouho, brzy na to svoji práci v továrně ukončil.

Už v roce 1965, na Roanoke Bluegrass Festivalu, vyhrál Larry McNeely málem soutěž banjistů, když zde interpretoval sólo Marshalla Brickmana ve skladbě „Shuckin´ The Corn“. Zde je potřeba vzít v úvahu, že v porotě zasedali tradičně orientovaní Ralph Stanley, Bill Emerson a Lamar Grier. V následujících letech pak Larry pracoval na utváření svého vlastního nového stylu, což dokazuje řada nahrávek, koncertů, reklam a televizních a filmových soundtracků.

Po dvou letech hraní s Pinnacle Mountain Boys následoval kontrakt s Royem Acuffem, v jehož kapele Smoky Mountain Boys hrál McNeely jako stálý člen s pravidelným vystupováním v Opry od roku 1967 do jara 1969 a poté se přestěhoval do Kalifornie, kde se po odchodu Johna Hartforda připojil ke skupině Glena Campbella. Podpoře a vývoji Larryho banjového stylu a soundu prospěla mj. právě angažmá u Roye Acuffa, Glena Campbella a Smothers Brothers.

Jak jsem už uvedl, od Acuffa odešel Larry do show Glenna Campbella. Přestože se Larry s Glenem znal už od roku 1966, teprve jeho účast na sessionu Jerryho Reeda v roce 1969 uvedla soukolí do pohybu. Campbell právě přišel o Johna Hartforda a hledal za něho náhradu. Zavolal Reedovi a ten mu doporučil Larryho. Larry souhlasil a následující tři roky strávil na cestách, většinou v roli „tichého“ banjisty, tedy muže v pozadí. Své první sólové album „Glen Campbell Presents Larry McNeely“ nahrál v roce 1971. V roce 1974 odešel z turné a následně pracoval jako studiový hráč. Část roku 1974 spolupracoval Larry také s Burlem Ivesem a v letech 1975 až 76 hrál střídavě v Larry McNeely Triu a s The Smothers Brothers, v jejichž show hrál na banjo Beethovenovu Pátou za doprovodu orchestru ve stylu Las Vegas.

McNeely hrál na mnoha deskách (včetně nahrávek s Carpenters a Rogerem Millerem), stejně jako ve filmové hudbě a reklamách, a v roce 1976 nahrál jedno ze svých stěžejních bluegrassových alb „Rhapsody For Banjo“ pro vydavatelství Flying Fish. V roce 1977 pak následoval projekt „Live At McCabes“ pro společnost Takoma Records a o rok později album „Confederation“ pro společnost Sheffield Lab. Obě tato alba nahrál společně s Geoffem Levinem a Jackem Skinnerem.

Od roku 1978 se Larry stal v L.A. vyhledávaným studiovým muzikantem a spolupracoval s umělci jako Mac Davis, Perci Faith, Eddie Kendricks a Roger Williams. Když nebyl zrovna ve studiu, v letech 1979 – 80 jezdil na turné s countryovou superhvězdou Barbarou Mandrell. V roce 1980 nahrál Larry další svoje stěžejní sólové album „Power Play“ pro společnost Flying Fish. Mnoho českých a slovenských banjistů považují dodnes obě alba Larryho na značce Flying Fish za to nejlepší, co kdy McNeely nahrál.

Larry McNeely, duben 1979

O pár let později se Larry opět objevil v Nashvillu a v roce 1984 se připojil k progresivní bluegrassové skupině Southern Manor. V roce 1985 se dokonce znovu dostal i do Opry, kde hrál na banjo a harmoniku s Royem Acuffem a The Crook Brothers. Brzy potom se vrátil k trvalé spolupráci s Acuffem, se kterým hrál až do Acuffovy smrti v roce 1992, poté začal McNeely spolupracovat s Russ & Becky Jeffers a Smoky Mountain Sunshine.

V pozdější době Larry zkoušel štěstí jako komerční skladatel country music a píše scifi. Ačkoli na banjo už neměl tolik času, jeho příležitostná hra se prý stále vyznačovala vynikající technikou, svěžími nápady a stříbrnými tóny.

Larry McNeely

Doporučená diskografie:

Glen Campbell presents Larry McNeely (1971, Capitol Records, ST-674)
Obsah alba uváděného jako první sólový projekt Larryho je crossover mezi country a bluegrassem. Přesto už i zde je v některých skladbách slyšet, že Larry v té době jako banjista začínal něco znamenat.

Larry McNeely – Larry McNeely (1971, Capitol Records, ST-854)
Album vyšlo v roce 2005 i na CD v Japonsku pod katalogovým číslem RATCD-4250 (společnost MUSCRAT), v roce 2022 opět v Japonsku pod katalogovým číslem VSCD-6107 (Vivid Sound) a v tomtéž roce i v Jižní Koreji pod označením BIG PINK 796 (spol. Big Pink)

Jedná se o projekt obsahující výhradně country folk a country rock, Larry zde hraje pouze na kytary, harmoniku a zpívá. Další muzikanti jsou zde David Lewis – doprovodná kytara, elektrická kytara, David McDougall – piano, organ, John Marshall – bicí, Stan Gorman – bicí a Mike Ward – bass.

Larry McNeely – Rhapsody For Banjo (1976, Flying Fish, FF-025)
První ze dvou stěžejních „newgrassových“ projektů Larryho McNeelyho. Na mandolínu zde hraje Jethro Burns, na kytaru Charlie Collins a na kontrabas Roy Huskey. Autorem většiny skladeb je zde Larry.

Larry McNeely with Geoff Levin and Jack Skinner – Live At McCabes (1977, Takoma, D-1060)
Larry McNeely banjo, Geoff Levin a Jack Skinner kytary

Larry McNeely with Geoff Levin and Jack Skinner – Confederation (1978, Sheffield Lab 9)
Album vyšlo v reedici v roce 2015 v USA s katalogovým číslem SL 10085 a ve stejném roce pro německý trh s číslem SL 1008 (v obou případech Sheffield Lab)

Larry zde hraje na banjo, Dobro, akustickou kytaru, harmoniku a zpívá. Dále zde hrají Jack Skinner – akustická kytara, Geoff Levin – akustická kytara, Dulcimer, mandolína, doprovodný zpěv, Gary Walters – bass, doprovodný zpěv, Byron Berline – housle, doprovodný zpěv a John King – perkuse. Album bylo natáčeno live ve studiu.

Larry McNeely – Power Play (1980, Flying Fish, FF-218)
Druhé album, které pro banjisty považuji za stěžejní. Larry Mc Neely – banjo, kytara, sólová kytara (ve skladbě č. 5), harmonika, Johnny Pierce – bass, sólový zpěv, Tony Burke – bicí, Raul Reynoso – kytara, mandolína, zpěv, Jim Cowger – tenor saxofon, Henry Corbett, Ruth Kahn, Sid Page a Wayne Goodwin – strings

The McNeely-Levin-Skinner Band – After Midnight (1990, Sheffield Lab, TLP-30)
(ve formátu CD – Sheffield Lab, CD-30) Album obsahuje převážně bluegrass s občasnými přesahy za hranice žánru, nahrávka je poněkud syrová, ale v některých skladbách zní pětistrunné banjo velice inspirativně. Není třeba doplňovat, že se jedná o moderní způsob hry. Album bylo nahráno v obsazení Geoff Levin – banjo, clawhammer banjo, kytara, zpěv, Larry McNeely – banjo, kytara, harmonika, zpěv, Jack Skinner – zpěv, Gary Walters – akustická a elektrická basa, John King – bicí, perkuse, Charlie Collins – kytara, mandolína, housle, Greg Harris – kytara, Sam Bush – housle, mandolína, Wayne Goodwin – housle, Dennis Karmazyn – cello

Milan J. Kalinics, Brno, březen 2024

Související články: Larry McNeely – 2. díl (rozhovor)

Použitá literatura:
Larry McNeely (Václav Tajchl, Pelhřimov, 1996, materiál poskytnul Ing. Ilja Herajn / doplnil a upravil Milan J. Kalinics, Brno, 2008, 2012, 2024) / ANATOMIE BLUEGRASSU (Milan J. Kalinics, rukopis, 2024) / AMERICA´S MUSIC – BLUEGRASS (Barry R. Willis, 1997) / DEFINITIVE COUNTRY – THE ULTIMATE ENCYCLOPEDIA OF COUNTRY MUSIC AND ITS PERFORMERS (Barry McCloud, 1995) / COUNTRY MUSIC U. S. A. (Bill C. Malone) / Vlastní diskografie autora článku