(Meďák Records 100, 2000, celkový čas 142:04)

E G REVIVAL: Back Up And Push / Shouting On The Hills Of Glory / Lord Put The Rainbow In the Clouds / The First To Know / Everything You Promised (Was a Lie) / I´m The Boss (Of This Here House) / DĚVÍN: Tom Dooley / V dešti jsem stál / Hold To A Dream / Tvář / Face Tomorrow / Čekám tu chvíli / ROYAL FLUSH: Katy Daley / Cloudy Days / Chalk Up Another One / I Wonder Where You Are Tonight / Molly & Tenbrooks / Studebaker / FORTE: Cizí město / Klaun / Máma mi říká / Telefon / Mám jedno místo / Nekonečná cesta / PETR KŮS A FÁMY: Fámy / Kouzelná báj / Bejt jako on / Dal jsem tvejm očím pláč / Jsem jedinej / Koukej hrát / NOVÁ SEKCE: Starý kecky / Who Needs You / One Track Man / Carolina Moon / Solid Rock / Nine Pound Hammer / RELIÉF: I Keep Looking Back To Yesterday / Vánoční magnét a střelec / Vánoční kolíbka a kolíbání / Love´s Gonna Live Here / Sophronic / Už větry tichnou / MODROTISK: Znamení dobra / Tulák po hvězdách / Prám dám snům / Irský déšť / Křídla / Nejrychlejší harmonika z jihu

Recenze na sampler bývá vždy poněkud odlišnější než na řadovou desku. Tím spíš, pokud je hodnoceným projektem „živák“. Moje role „hodnotitele“ je ale poněkud zjednodušená, protože samotná myšlenka na vydání takto rozsáhlého souboru mě pozitivně oslovila už v přípravné fázi. Bylo mi jasné, že podaří-li se jej přes všechny peripetie dotáhnout do finální podoby, půjde o vůbec první dvojalbum z českého bluegrassového festivalu.

Od hudby na jakémkoli sampleru, který je realizován ze záznamu vystoupení na jedné akci, nečekejte žádné zvláštní umělecké hodnoty, něco co by působilo výrazně převratně. Konstelace kapel je předem daná jejich účastí na akci, muzikanti obvykle hrají osvědčené a vyzkoušené standardy ze svého repertoáru a příliš se neexperimentuje. Na druhou stranu máte vždy jistotu, že ze sebe před publikem vydávají maximum, hrají s plným nasazením a drivem své největší hity, často v jiných úpravách než na svých řadových deskách.

Atributy tohoto typu nosičů jsou tedy předem dané a mezi hudebními fandy je o autentické záznamy z akcí trvalý zájem. A není to jen proto, že se jich v porovnání s řadovými deskami vydává nesrovnatelně méně. Každý takový „kousek“ je hudebním dokumentem a často etalonem skutečných kvalit kapely, či kapel, je-li možné živou produkci srovnávat s předem promyšlenou nahrávkou ze studia.

Často bývají účinkující na takovém výběru zastoupeni jednou, dvěma skladbami a mezi „hvězdami“ se objevují také formace „druholigové“. „Bluegrass Advent ´99“ je výjimečný také tím, že se akce zúčastnila česká hvězdná sestava, takže onu „druhou ligu“ zde neuslyšíte, zvuk nahrávky je relativně velmi dobrý (je znát, že se počítalo předem s komerčním uplatněním), bloky jednotlivých formací jsou dostatečně reprezentativní, dynamický odstup mezi projevy muzikantů a publika je minimální a celý záznam působí jako velmi kompaktní celek. Tím spíš, když všechny sety končí přídavkem, který předchozí produkci kapely podtrhuje.

Vydavatel projektu má nesporně přehled v zahraničních bluegrassových deskách. Jako takový má tedy dostatek zkušeností s tím, co má obnášet booklet, jaké informace zde mohou prospět posluchačům desky, jaké mohou být užitečné pro účinkující kapely. A tak kromě standardních údajů, jako jsou názvy všech skladeb, jména autorů a stopáž, neschází fotografie všech skupin a výčet jejich aktuálních sestav (což na každém sampleru nenajdete), ale také minikatalog jejich dosud vydaných řadovek. Jistě, že stejnou propagační úlohu mohly zprostředkovat případné multimediální aplikace, ale na ty si jako na přílohu záznamu z českého bluegrassového festivalu budeme muset ještě nějakou dobu počkat (folkové akce již takový projekt mají). Vezmeme-li do úvahy obecné problémy s propagací hudebních nosičů periferních žánrů, byla by podobná upoutávka na další tituly žádoucí také na bookletech jiných projektů. Nejde ale v tomto směru o nic nového, katalogy na vnitřních přebalech byly v zahraničí samozřejmostí u mnoha firem už při vydávání vinylových desek. Mám-li být k něčemu na bookletu kritický, pak je to „sleeve note“, jehož obsah se po přepisu z původní verze stal poněkud nesrozumitelným a z češtinářského hlediska nesprávným. *

Překvapuje vás, že jsem se konkrétně nezmínil o jednotlivých aktérech a jejich hudbě? To jsem ale vůbec neměl v úmyslu. Stačí se přece podívat na menu v záhlaví stránky a každý, kdo u nás o bluegrassu něco ví, je spolehlivě „v obraze“. Co se týče samotného festivalu „Bluegrass Advent“, doporučuji vaší pozornosti článek v časopisu Folk  Country 2/2001 na straně 30.

Milan J. Kalinics, Brno, únor 2001

*) Původní návrh sleeve-note na desku, tak jak byl dodán vydavateli, zněl totiž následovně:

„Historicky poprvé se českým posluchačům dostává do rukou takto rozsáhlá a pestrá kolekce, výběr z toho nejlepšího co slyšeli účastníci 3. ročníku festivalu „Bluegrass advent 1999“ v Kralupech nad Vltavou.

Kromě úctyhodné stopáže považuji za přednost autenticitu záznamu a spontánní reakce publika, které dokládají skvělou atmosféru poslední velké akce roku 1999, ucelené a nepřerušované bloky jednotlivých formací včetně průvodního slova, především ale samotné výkony účinkujících z nichž většina patří v současné době k pilířům českého bluegrassu.

V neposlední řadě je kladem také skutečnost, že se zde prezentují skupiny zaměřené jak na tradiční, tak na moderní a progresivní bluegrass.

Milan J. Kalinics
vydavatel časopisu GrassPress