(© 1997, Mid–Knight Records, MK–CD–1130, celkový čas 48:38)

A Buck And A Quarter / If You´re Ever Gonna Love Me / A Cut Above / Vamp In The Middle / Some Of Shelly´s Blues / Train Main / Making Tracks / The Old Crossroad / Cuckoo´s Nest / Summer Jam Pt.1 / Summertime / Summer Jam Pt.2 / Sister´s Waltz / Surrounded By The Blues

ALLEN SHADD – guitar (1-14), banjo (7) / ALAN O´BRYANT – banjo (1-4, 8), vocal (2, 4, 8) / MIKE JOHNSON – banjo and vocal (6) / MARK JOHNSON – banjo (9) / DARREN WAINRIGHT – banjo and vocal (14) / BILLY SANDLIN – banjo and vocal (5), guitar (10, 11, 12) / KEITH TEW – guitar (1, 8), vocal (8) / TUCK TUCKER – dobro (1, 4, 5, 6, 8, 11, 13) / RANDY HOWARD – fiddle (1-8, 11, 13) / STEVE PRUETT – mandolin (1-8, 10, 12-14), vocal (14) / LARRY LYNCH – mandolin (11) / CLAIRE LYNCH – vocal (11) / TERRY CAMPBELL – bass (2, 4, 5, 6, 13), vocal (2, 4, 5, 6, 8) / T. MICHAEL COLEMAN – bass (1, 3, 7, 8, 10, 11, 12) / VERONICA CAREY – bass (9) / MARK McLEOD – bass and vocal (14)

Produced by Allen Shadd and Jarrod L. Edge

Allen Shadd je kytarista, jaký se tak často v bluegrassu neslyší. Je to tím, že jeho styl hry se vymyká tomu, co v bluegrassu považujeme za běžný úzus. Místy sice připomíná legendárního Clarence Whitea, místy slavného Tonyho Rice, místy Jeffa Autryho a v některých skladbách jako by byl inspirován geniálním jazzovým kytaristou Johnem McLaughlinem, proslulým svou technikou závratně rychlých pasáží, nicméně při pozorném poslechu celé desky Shaddův styl odlišíte od stylů všech jmenovaných a uznale pokýváte hlavou, jakkoli je jeho užití v bluegrassu poněkud nezvyklým a do jisté míry novátorským počinem.

Na své sólové desce se Shadd obklopil rovnocennými spoluhráči a ve většině skladeb jeho hru doplňuje ostrá a technicky zdatná mandolína Steve Pruetta, dravé housle dnes již mrtvého Randyho Howarda a několik střídajících se banjistů, z nichž nejvýraznějším (jak jinak) je známý Alan O´Bryant (pro méně zběhlé připomínám například skupinu Nashville Bluegrass Band). Z hráčů na basu jsou kvalitativně rovnocenní jak Terry Campbell, tak T. Michael Coleman. Jediným hráčem ze sestavy, ke kterému mám já osobně mírné výhrady, je dobrista Tuck Tucker, jehož hra je sice v některých okamžicích nápaditá, ale celkově (ve srovnání s jinými hráči na tento nástroj) spíše průměrná.

Jak bývá zvykem na debutových sólových albech výrazných instrumentalistů, jedná se i v tomto případě o desku, na které uslyšíte tradiční i současný bluegrassový materiál, ale také skladby s nádechem newgrassu i nové akustické hudby a ve dvou případech i jazz ( Summer Jam Pt.1 & 2 ). Za nejpůsobivější zde považuji Monroeovu The Old Crossroad a skvělé provedení Hartfordovy známé skladby Vamp In The Middle (provedení tohoto tracku tady snese i nejpřísnější srovnání s verzemi na třetí řadové desce skupiny New Grass Revival nebo na projektu Aereo-Plain Johna Hartforda z roku 1971). Působivý je i Gershwinův Summertime, zazpívaný Claire Lynchovou a instrumentálně vyšperkovaný mj. zajímavým sólem dvou kytar. Z instrumentálek, kterých je na albu sedm, mě nejvíce zaujaly skladby Making Tracks, (v ní hraje Shadd vedle kytary i na banjo, a to stylem ne nepodobným například hře Scotta Vestala), Sister´s Waltz a A Cut Above, všechny z pera hlavního protagonisty, ovšem pozornosti si zasluhuje album jako celek.

Titul je k mání na u nás nepříliš snadno dostupné značce Mid-Knight Records (P.O.Box 20506, Greensboro, NC 27420, U.S.A.), u jejíhož emblému se objevuje slogan „A New Sound in Bluegrass“. U tohoto alba to právě díky floridskému kytaristovi Shaddovi platí bezezbytku.

Pokud vás zajímá osobnost Allena Shadda podrobněji, potom vás odkazuji na jeho webovou stránku http://www.allenshadd.com/

Milan J. Kalinics, Brno, 1999, 2006