Bury Me Under The Weeping Willow / Broken Hearted Lover / Lonesome For You / Lover’s Lane / I’m Thinking Of My Blue Eyes / On The Sea Of Galilee / Lover’s Return / Hello Stranger / When Silver Threads Are Gold / You’re Gonna Be Sorry Cause You Let Me Down / Don’t Forget Me Little Darling / Dark and Stormy Weather

Brandon Rickman, Jenee Fleenor, Brennen Leigh / (Voxhall Records)

Začneme jednou kvízovou otázkou. Víte, co mají společné písně Wabash Cannonball, Will the Circle Be Unbroken, Keep On the Sunny Side nebo Wildwood Flower? Za správnou odpověď nepovažuji, že je hraje polovina bluegrassových a country kapel. Takže nejen pamětníci, ale i my mladší bychom měli vystřelit dvě slova, Carter Family. Vím, vracím se někam do dvacátých až třicátých roků minulého století, a to se jen málokdo může pochlubit, že „to si ještě pamatuji, tehdy bylo dobře“. Což o to, mohlo být. V Americe se do rádií dostala trojice, která popularizovala mnohé lidové, resp. zlidovělé písně. Formace vycházela na deskách ve stotisícových výliscích a dnes by na její slávu vznikly v každém městě fankluby, jejich facebookový profil by měl milióny lajků každý den, a to nemluvím ani o videoklipech, které by se objevily na YouTube. Jména Alvin Pleasant „A. P.“ Delaney Carter, Sara Dougherty Carter a Maybelle Addington Carter dokázaly děti odrecitovat i ve spánku a tato trojice původní sestavy Carter Family vryla do americké hudby nesmrtelnou pečeť. Svými trojhlasy, hudebním ztvárněním a úžasnou sbírkou písní ovlivnila nejen folkovou, bluegrassovou a country hudbu, ale také rock, pop a jižanský gospel. A tak není divu, že se jejich písně objevily a byly přezpívány nekončenou řadou umělců. A letos vyšlo na jejich počest další album.

Otcem projektu s názvem Antique Persuasion je nashvillský hudební vydavatel a producent Jimmy Metts. Název kapely zvolil podle zkratek jména mužského člena původní sestavy Carter Family. Aby umocnil záměr svého projektu, který má podtitul Remembering the Carter Family, sehnal si dvě šikovné ženy a pána. Brandona Rickmana není třeba příliš představovat. Je to mladý talentovaný hudebník a písničkář, který už zanechal celkem výraznou stopu v bluegrassové a country hudbě. Kromě toho, že vystupuje sólově, můžeme ho znát i jako člena kapely Lonesome River Band.

Další členkou je multiinstumentalistka a zpěvačka Jenee Fleenor. I když je tato dívčina z Arkansasu pro našince neznámou, v Americe si jejího talentu všimla country hvězda Martina McBride, a tak se stala členkou její doprovodné kapely. Hraje na kytaru, housle, mandolínu, violu a perkuse.

Poslední osobností základní sestavy Antique Persuasion je Brennen Leigh. Ta je, kromě toho, že hraje na kytaru a mandolínu, velmi talentovanou písničkářkou a po jejích skladbách sáhli už mnozí interpreti. Ve svém repertoáru má i hodně amerických lidových písní, které aranžuje do modernějšího šatu. Proto jí byl tento projekt velmi blízký srdci. Aby se tito hudebníci nehádali, každý z dvanácti skladeb, které se tu nacházejí, sólově zazpíval čtyři. Kromě toho spolupracují na silných vícehlasech a instrumentálním podání. Jak říká producent Metts, je zde snaha o přiblížení staré country klasiky uším moderního člověka. Dotváří to vynikající zvuk, komorní lyrická atmosféra a střídání rychlejších a pomalejších skladeb.

Nepasuji se na nějakého „carterologa“, proto je pro mne album plné svěžího, příjemně poslouchatelného materiálu a poznám snad pouze skladbu Bury Me Under The Weeping Willow. Právě tato píseň otevírá celý projekt a už tady člověk může slyšet, do čeho jde. Komu se zalíbí podání této klasiky, určitě bude pokračovat v poslouchání. Broken Hearted Lover nabízí jakoby porovnání starých klasických vícehlasů s moderní verzí. Zajímavě oproti originálu vyznívá píseň Lonesome For You, kterou si kapela dovolila naswingovat. Jen tak pro zajímavost připomenu, že v původní verzi této písně z roku 1931 nahrál kytaru černošský hudebník Lesley „Esley“ Riddle a výrazným způsobem dopomohl rodině k průniku do country hudby. Původně se táto skladba uváděla s názvem I Know What It Means To Be Lonesome. Antique Persuasion zachovali duetové rozložení vokálů, ačkoli v podstatně vyšší kvalitě. Bluegrassově je naaranžovaná píseň Lover’s Lane. Nádherně vyznívají slaďáky jako I’m Thinking Of My Blue Eyes a Dark and Stormy Weather. Citlivé zpívání podtržené příjemnými instrumentálními aranžmá. Z gospelových skladeb od Carter Family tady zazní vokálně nadupaná On The Sea Of Galilee.

Album přibližuje tvorbu Carter Family způsobem, který skutečně může zapůsobit na současnou generaci posluchačů a vtáhnout je do světa, ve kterém se žilo kdysi. Texty, které byly aktuální tehdy, určitě mají co sdělit i teď, ačkoli se láska v médiích a rádiích začíná podávat stále více drsnějším způsobem. Pro ty, kteří mají rádi nostalgii a praskot starých desek, to asi nic moc nebude. Ale i tak je zajímavé porovnat původní verze s těmi, které podává Antique Persuasion. Přeji si, abychom se dočkali pokračování tohoto projektu.

Ještě na závěr bych rád poukázal na další album, které vzdává poctu další legendě bluegrassové hudby a vyšlo letos. Pokud připomenu Man Of Constant Sorrow, tak asi každého napadne jméno Ralph Stanley. Právě této v současnosti 87-leté osobnosti je věnované album, na kterém se podílelo množství bluegrassových a country hudebníků. Též stojí za poslech.