Escape of Alcatraz / Because of You / Shadowbrook / Guess I’m Lucky / Green Eyes / Just When I Needed You / Margaret’s Walz / Separating Hearts / Howdy Mr. Grier! (tribute to David Grier) / Goodbye Liza Jane / He Never Turned Away / After All Is Said And Done

Obsazení: kytara a lead vokál – Boris Križan, mandolína – Michal Barok, banjo – Filip Baťo, Michal Wawrzyczek, kontrabas – Anton Národa, housle – Martin Burza, dobro a tenor vokál – Peter Szabados, baryton vokál – Ľuboš Jurkovič, tenor vokál – Ján Bratinka

Zhruba před rokem a půl se mi dostala do uší informace, že Boris Križan se chystá nahrávat sólové CD. V té době to však ve mně příliš nezarezonovalo, a tak jsem to hodil za hlavu. Najednou se mi ale do rukou dostala jeho nahrávka s názvem Guitarded a musel jsem uznale a spokojeně zahvízdat. Skutečně jde o ojedinělý počin, jaký se ve slovenských končinách nevyskytuje často. Někdo se pokusil v bluegrassové hudbě vydat sólové album. Na to je třeba určité dávky sebevědomí a odvahy. A ta zřejmě Borisovi v žádném případě nechybí.

Tento třicetiletý rodák ze Šale už od dětství holdoval akustické hudbě díky otci, který hraje v country kapele. A i když začínal na bicí, v roce 2001 přešel na bluegrassovou kytaru a dobře udělal. Dá se říct, že pochází z jakési kytarové rodiny, protože i jeho bratr Vladimír hraje na tento nástroj v kapele GrassCountry. Velký vliv na něho měl však jeho dvouletý pobyt v Americe. Vždyť kde se dá hledat motivace snadněji než v Nashvillu? Vidět svoje idoly v životní velikosti a k tomu ještě i v akci se našinci nepodaří tak lehce. Boris však tuto příležitost měl a také ta jej inspirovala k dalšímu osobnímu a muzikantskému růstu.

Po návratu na Slovensko působil v kapele Candyfloss. Zrealizoval s ní jakousi demo nahrávku a protože se mu ve studiu zalíbilo, rozhodl se splnit si svůj sen. Obklopil se zkušenými muzikanty, kteří působí v kapelách jako Křeni, G-runs ’n Roses, Candyfloss, 29 Strings nebo Viagrass a smíchal svoje pocity a hudební cítění do této, nazval bych to, lyriky-plné nahrávky.

Instrumentální schopnosti všech protagonistů a především Borisův flatpickingový styl na nás vyběhne hned v první nahrávce Escape From Alcatraz. Jde o originální kousek z dílny Borisova bratra Vladimíra. Ten se kromě toho podepsal ještě pod další skladbu Green Eyes. Ve skladbě Escape From Alcatraz můžete vnímat zajímavou gradaci doplněnou dechem prchajícího člověka. Jakoby se dal měřit i jeho tep…

Zlomovým momentem Borisovy hudební kariéry bylo album Studebaker Kennyho Smitha, a tak zde nemůže chybět skladba od tohoto kytaristy a zpěváka. Je to Because of You, kde se Boris představuje také jako zpěvák a velmi citlivě tuto píseň zpracoval.

Jak Boris uvádí, dalším jeho vzorem je David Grier. A tak samozřejmě ani od něho zde nemůže chybět skladba, a to konkrétně Shadowbrook. To ale není všechno. Boris svůj hold tomuto významnému flatpickingovému kytaristovi vzdává v autorské instrumentálce Howdy, Mr. Grier! Do uší tak znějí pohodové tóny bez větší slabiny a posluchač je unášen na vlnách příjemné kytary. Jako textař se pak Boris představuje v písni Guess I’m Lucky, která patří k těm rychlejším na tomto albu.

Navzdory tomu, že CD je prodchnuté moderním pohledem na bluegrass, Boris si neodpustil tradičnější skladbu Just When I Needed You. Uspokojí tak určitě i tradicionalisty, ačkoliv samozřejmě i tady je slyšet Borisovo aranžmá a trochu odklon k tomu, co mu je blízké.

V závěru alba ve skladbě After All Is Said And Done je krásný duet kytary a houslí, ve kterém se odráží jakoby slovanská melodika spojená s irskými tóny, a je to velmi příjemné ukončení celé Borisovy práce. Navzdory tomu si však myslím, že tento mladý kytarista ještě zdaleka neřekl a neudělal všechno. Snad proto jde skladba do ztracena, aby na ni později navázal další autorův počin.

Možná se na první poslech bude zdát, že tomuto albu chybí nějaká výraznější skladba, doslova „hitovka“, kterou bychom si pustili desetkrát za sebou a stále se jí nedokázali nabažit. Osobně se mi však toto album velmi líbí a po čase je to další příjemný a svěží hudební počin na slovenském bluegrassovém poli. Jak jsem už uvedl, album na mne působilo doslova lyricky, neboť jeho těžiště není v rychlých skladbách, ale ve výrazu jednotlivých tónů a v harmonii. Netřeba zde hledat příběhovost, nechejte se místo toho unášet pocity a city, neboť je tu množství nápadů, a na nich se dá bezesporu dále stavět.

Dušan Gemerský, Slovensko, červenec 2010
(ze slovenštiny přeložil Milan J. Kalinics)