Newgrass jako žánr žije! A má ty správné grády. Připomíná nám to singl kapely Candlewyck, patřící taky k březnovým novinkám. Díky tomu si můžeme posvítit i na jejich nedávné živé album.

Chris and Ty: Candlewyck není taková obyčejná kapela. Hlavní dva protagonisté – Chris Emerson s mandolínou a Ty Bennett s kytarou fungují většinu času jenom jako duo Natty Boh, známé vtipnými a aktuálními písněmi, kterými utáhnou klubová vystoupení s přehledem. Borci jsou v principu taková podobná dvojka jako Robert s Lubošem (Křesťan & Malina, jen pro pořádek) – jeden píše výborné vlastní písně a za léta je v tom hodně dobrý včetně chytlavých refrénů. Druhý je výborný hráč, v tomto případě mandolinista. Přitom se nedá říct že by ten první na kytaru nehrál taky výborně, ani že druhý by jako spoluautor některých písní nepřispěl. Oba výborně zpívají, mají výborné zkušenosti s aranžováním a produkováním, jsou vzdělaní v kompozici, ovládají vedle bluegrassu i klasiku, rock i jazz. Když se ovšem jednou za delší čas obklopí dalšími muzikanty a fungují jako Candlewyck, vzejde z toho vždycky něco pozoruhodného. Když se před cca 15 lety pod tímto názvem chystali vydat první CD – samozřejmě s kompletně vlastním materiálem, přizvaní bluegrassoví hráči byli asi jen dva a vlastně nešlo v té chvíli o kapelu, spíš o nahrávací projekt dvou šikovných kluků s pár hosty. Protože se ale o projektu začalo mluvit v hudebních kuloárech nadšeně, začali se sami hlásit další muzikanti a vznikla nahrávka s řadou hvězdných jmen. Tento seznam asi nebude zdaleka úplný: Don Rigsby, John Cowan, Terry Baucom, David Grier, Shawn Lane, Russell Moore, Kenny Smith, Larry Rice, Chris Jones, Sammy Shelor, Barbara Lamb. Jedna z jejich písní Firemen (zpívá Rigsby) krátce po vydání prvního alba získala cenu v rámci nezávislých umělců (Independent Music Awards) za nejlepší bluegrassovou píseň, což Candlewyck rychle a výrazně zviditelnilo. Půlku tohoto prvního alba tvoří zpívané písně a půlku instrumentální kusy včetně takových zvukových barev jako je elektrická mandolína, piano nebo saxofon.

Nový singl: Přestože první album vyvolalo vlnu zájmu, kapela se přihlásila v různém obsazení jen občas a s výborným singlem. V určitém období vystupovala i živě a tato koncertní sestava natočila také v titulku zmíněné živé CD (2015). Posluchače hladové po pořádném newgrassu (i když nad tou klasifikací by hodně lidí určitě dokázalo diskutovat) zakrmila dobrou porcí 17 písní. A jedna nich se teď čerstvě objevuje i jako singl natočený v jiné sestavě, stejní zůstávají jen Ty s Chrisem a banjista Jon Cornatzer – pro mě určitě nový přírůstek do plejády oblíbených banjistů. Nejzvědavější uši si můžou půlminutovou ukázku pustit hned, pro poslech celé písně jsem se bez váhání rozhodl soubor za zhruba 1 dolar koupit na cdbaby (dostal jsem píseň rovnou ve třech různých audio formátech), dá se pořídit i na itunes nebo amazonu. Strhující rychlý kousek, který umí člověka rozhýbat. Celou píseň k poslechu jsem v této singlové podobě nenašel, jiná verze se dá poslechnout na živém albu. Dokumentace k nahrávkám není moc hojná, takže si sami musíme odvodit, že na singlu hrají Jim VanCleve na housle, Rob Ickes na dobro, plus další výborní muzikanti. Matoucí je zmínka, že na tomto singlu i na některém dřívějším hraje legendární klávesista T. Lavitz, který by podle většiny webových zdrojů měl být už od roku 2010 na jiné planetě. Fakt nevím, jak to je doopravdy. No a kdybyste v textu měli dojem, že jste zaslechli nějaký kontroverzní výraz, není tam. To byla jen neškodná hláška „drobné jsem si nechával“ ( I used to keep my pennies).

Živé album: je v naprosté většině věcí složené z vlastních písní, v tom je Candlewyck typický. Když se v živém setu objevilo něco převzatého, jako v případě jejich živého alba, je to něco hodně jiného než by se od kluků s banjem a mandolínou čekalo – parádní spojení dvou písní od rockových Kansas a Rush, a ti obojí znamenají i v rocku vyšší level – muziku pro muzikanty a náročné posluchače. Hudebně je Candlewyck prostě bigbít – rytmy a intenzitou, pestrý a bohatě proaranžovný, a navíc svůj. Muzika na živé desce i v singlech má v mnohém podobný feeling jako před 11 lety v bluegrassové instrumentaci provedené album písní od Van Halen – Strummin‘ with the Devil. Tři muzikanty z živé sestavy jsme už zmínili. Dalšími jsou dvě dámy. Shana Blake – úžasná zpěvačka, která táhne laťku kapely o další kus výš. Výborný pružný hlas, technicky i výrazově dokonale vybavená a velmi vkusně to umí používat. Zvládá tolik výrazových a žánrových poloh, že by si jí hodně popových, country nebo i R&B kapel mohlo považovat. Nakonec to i v několika dalších kapelách prokazuje a taky to dokazují výborné ukázky jejího zpěvu na jejím YT profilu. Pro mě velký objev, smekám. Sestavu doplňuje ještě s klávesami a dalším hlasem Leslie Berry. Vlastně nikde nezmiňují žádného basistu, může být, že při živém hraní dodávají basovou linku klávesy.

Poslech: živé album a skoro všechno další se najde na webovém profilu , a to jak nahrávky pod jménem Candlewyck včetně toho prvního průlomového alba, tak i všechno co Ty a Chris natočili jako duo. Pozoruhodné jsou singly ve kterých Candlewyck doplňují další skvělí zpěváci: Jon Randall, Moondi Klein (ex-Chesapeake), John Cowan. Třeba předposlední singl PLAY s Cowanem je hudební lahůdka. Pozor: dva tracky z živého alba jsou tady neúplné, z nich zaslechnete jen půlminutovou ukázku.

Česká spojka: název dua Natty Boh nezní nijak povědomě dokud se neukáže, že je to hovorový výraz pro Native Bohemian, což je pivo plzeňského typu prodávané hlavně v okolí Baltimoru a známé silnou základnou skalních příznivců tamtéž a ke kterému hoši asi mají dobrý vztah.

Natty Boh / Two / Amnesia / Once Up / Point of Know Return – Spirit of Radio / Find Me / Got Gone / Little Jasper / Whatcha Gonna Say / Trick On Time / Crooked Creek Road / Play / Lawton’s Bluff / Rusty / Strike the Tent – Stone in Love / Firemen / Hampton (Studio Bonus Track)

Michal Hromčík, Brno, březen 2017