How Do I Love You / More Dreadful Than Water / Without Your Love / Go Back To Her / Help To Find Me / Duck Or Goose / Gather No Moss / One More Chance / Memories For Sale / Here Comes The Rain / How Many Nights / Pocket Full Of Broken Dreams

Jak je to nádherné, když je modrá tráva povýšená do nedozírného nebe na křídlech cukrové vaty. To co je sladké, má zůstat sladkým a co je modré a sladké, má zůstat modrým a sladkým. A díkybohu, o nejnovějším albu od kapely Candy Floss to mohu směle říct.

Zajímavé je, že za jemným názvem se skrývá uragán, který všechno zmítá nejen na slovenských pódiích, ale svůj respekt a uznání si dobyl i v Evropě. O tom svědčí i třetí místo získané vloni ve Francii na tradičním a výběrovém festivalu v La Roche. Možná i to bylo takové menší nakopnutí a popohnání dopředu, aby konečně vydali svůj nejnovější projekt s názvem Memories For Sale obsahující dvanáct ultra moderně-bluegrassových skladeb.

Pokud by na Slovensku měla být kapela, která k této hudbě přitáhne mladé a nové posluchače, tak by to mohla být právě Candy Floss. I když tohle album nevznikalo až tak lehce, protože od začátku jeho natáčení, až po konečnou podobu, která se nám dostala do uší, uběhly tři roky. A samozřejmě za tři roky se toho dokáže hodně změnit. V tomto případě to byl odchod houslisty Michala Kováče, který se sice ještě podílel na natáčení, ale v současnosti už s kapelou nefunguje. „O opuštění kapely jsem se neoficiálně rozhodoval delší dobu kvůli zaneprázdněnosti v práci,“ řekl mi Michal, který momentálně už působí jen v domácí žilinské kapele Štvrtková klobása. „A když jsem změnil pozici a začal víc cestovat a hlavně trávit více času v práci, tak jsem si chtěl víkendy už nechat pro rodinu a vyhnout se cestám ještě i přes víkend.“ Navzdory tomu ještě stihnul nahrát svoje party na albu, sólově si zazpíval skladbu Gather No Moss a svůj smyčec a housle vložil do rukou Martina Burzy.

A jak hodnotí album kapelnice Simona Schmidtová? „Protože jsme tohle CD začali nahrávat před třemi roky, v podstatě už nevystihuje to, co teď hrajeme. Živě tyto skladby téměř nehráváme.“ Ale komu by to vadilo? Určitě ne fanouškům kapely, kteří trpělivě čekali a čekali a dočkali se. Pro ty, kteří ještě neví, může být další zajímavostí jakýsi slovenský fenomén roztroušenosti po celé zemi. Právě to je jistým limitem při setkávání se hudebníků a jejich společných nácvicích. Vždyť, uznejte, že Banská Bystrica (Simona Schmidtová – banjo a zpěv), Bratislava (Tóno Národa – kontrabas), Veľký Grob (Michal „Bajo“ Barok – mandolína), Zvolenská Slatina (Dušan Hronec – kytara a Patricia Pivolušková – zpěv) a Brano (Maťo Burza – housle), neleží zrovna na jedné trati, kde se všichni posbírají po cestě nebo setkají někde uprostřed. Navzdory tomu je nahrávka vysokým a vyspělým vyjádřením jejich muzikantského kumštu, nápaditosti a profesionální sehranosti.

Pojďme však k samotnému albu. Candy Floss hraje moderní bluegrass. Nehraje si na to, že ho hraje, oni ho skutečně produkují. A co je hlavní, že se nemusí nikoho doprošovat o autorská práva, ale píšou si vlastní kvalitní skladby. Dvorní písničkářkou byla Simona, ale svoje schopnosti na tomto albu dokázali také Dušan a Bajo.

Na skvělý rozběh slouží úvodní Simčina autorská skladba How Do I Love You. Věčná tématika o lásce, zklamání, rozchodech. Děvče v podání Patricie pouští výčitky na chlapskou hlavu. Velmi příjemným způsobem, asi by to nebolelo. Kromě Patricie si nejvíc zazpíval i její partner Dušan, který se nejprve předvedl v More Dreadful Than Water a později v titulní Memories For Sale. Druhá jmenovaná začíná příjemně s mandolínou a houslemi na irský styl, k čemuž se později přidává banjo, Dušanův hlas a rozběhne se to už za pomoci zbylých nástrojů. Zajímavé je, že pod obě skladby, které zazpíval Dušan, se podepsal mandolinista Bajo. V obou případech zúročil texty od Loes van Schaijk známé z působení v holandské skupině Red Herring. Bajo je s ní v kontaktu ještě z nějakého svého předcházejícího působení, když na koncertu v Holandsku zastupovala jejich nemocnou zpěvačku.

Jedinou převzatou písní je mírně depresivní Without Your Love od Chrise Stapletona. Patricia ho zpočátku zpívá s příjemně tajemným a zastřeným hlasem, až po zádech běhá husí kůže, a později se krásně rozběhne s pomocí ostatních hudebníků. Takto znamenitě se dá předělat skvělá skladba. Bluegrassáci mohou chrochtat radostí.

Pro zamilované je s láskou zazpívaná píseň Help to Find Me. Slzy se mi derou do očí při pozorném poslechu. Až nemohu uvěřit, že něco takového se dokáže urodit na Slovensku. Mohu opěvovat ještě další skladby, ale vzpomenu už jen How Many Nights s nádhernou Bajovou mandolínou a skutečně zajímavým aranžmá. A na závěr ještě závěrečnou Pocket Full of Broken Dreams. Proč právě tuto? Protože je skutečnou studenou sprchou díky své jazzově-kavárenské atmosféře doplněné pianem. Je jednoduše jiná. K ní se mi vyjádřil Dušan Hronec: „Když napíšu skladbu, která se Patricii zalíbí, transformuji ji do tóniny vhodné pro její rozsah. Tato transformace často přinese dodatečné změny a v případě této skladby to přineslo takový nebluegrassový charakter. Ostatním v kapele se ale líbila a vznikl nápad, že dáme na CD skladbu, která bude úplně jiná. Nahrát ji tak dostal za úkol náš kamarád Filip Fejtl a dohrál k ní klavír. V podstatě byla finální podoba pro všechny do poslední chvíle překvapením.“

Muzikantské umění jednotlivých členů skupiny Candy Floss nemusím moc představovat. Avšak pro jejich skladby je charakteristický i jemný vícehlas především v refrénech a tam kde se to hodí. Nejsou to gospelové vokály, ale spíš jakoby něco citlivého v pozadí, co má vypíchnout to podstatné. Jejich variabilita a naplněnost je dána také vokálními dispozicemi vícera členů.

Jen podotknu, že je škoda, že jen málo z této nahrávky je v současnosti prezentováno na pódiích, kde Candy Floss vystupuje. Avšak, jak řekla kapelnice Simona, příchod Maťa Burzy znamenal i příchod dalšího sólového zpěváka a písničkáře. Tím pádem se opět nashromáždil materiál, se kterým by se kapela měla zavřít do studia a prý se můžeme těšit na nové album. Jen v koutku duše doufám, že se na něj nebudu těšit nejbližší tři roky.