(P/C-2011, N397 0002-2-331, celkový čas 41:36)

DREAMING (Simona Schmidtová) / EARLY MORNING RAIN (Gordon Lightfoot) / VAIN HOPES (Simona Schmidtová) / JUST A BRANCH (Michal Kováč) / PROMISES YOU´VE MADE (Dušan Hronec, Adrian Minarovič) / SPELL OF THE NIGHT (Simona Schmidtová) / MEMORY WILL LIVE ON (Simona Schmidtová) / SWORDFISH WISH (Michal Barok) / LINES OF PHRASES (Simona Schmidtová) / YOU´VE NEVER LEFT MY MIND (Simona Schmidtová) / GO AWAY (Simona Schmidtová) / IDLE (Simona Schmidtová) / ALL MY LOVE (Simona Schmidtová)

Patricia Pivolusková – lead and harmony vocals / Simona Schmidtová – banjo, lead and harmony vocals / Dušan Hronec – guitar, lead and harmony vocals / Michal Kováč – fiddle, lead and harmony vocals / Michal Barok – mandolin, harmony vocals / Anton Národa – double bass / Peter Szabados – special guest on dobro (tracks 8, 10, 12)

Recorded at STUDIO SABIK, Medveďov, Slovakia 2010 – 2011, mix & mastering by Peter Szabados

Každý člověk u svého jména zpravidla uvádí také místo narození. A tak to obyčejně bývá i s hudebními kapelami. Jedni jsou ze Žiliny, jiní z Plzně, třetí z dědinky nedaleko Spišského hradu, jiní… Kde jsou ale kořeny kapely Candy Floss? V hornickém městě Handlová, na pozadí folkové kapely s bluegrassovým cítěním Letokruhy, vyrostla do muzikantské krásy banjistka Simona Schmidtová. Svoje umění tříbila tvrdým tréninkem a také účastí na různých jam sessionech či hudebních dílnách. Nakonec ji to přitáhlo právě k bluegrassu a společně se svým přítelem (v té době však byl Anton Národa ještě členem kapely Meantime) založili v roce 2004 skupinu Candy Floss. Název v překladu znamená „cukrová vata“ a údajně se nejedná o žádnou asociaci se vzhledem členů, ale vyplynul jen z nutnosti názvu před účastí na prvním festivalu, který kapela absolvovala.

Oba zakladatelé byli dobře známí v hudebních kruzích, a tak jim nedělalo problém obklopit se muzikanty, kteří by si s nimi chtěli zahrát. Díky tomu jsem je v roce 2005 na festivalu v Horní Porubě viděl hrát v sestavě s Petrem Mečiarem (Poutníci), Vlado Križanem (GrassCountry), Michalem “Bajo” Barokem (29 Strings) a Martou Haluškovou. Bohužel (nebo bohudík) se ukázalo, že tato sestava je jen dočasná, a tak došlo postupně k několika personálním změnám, kdy někteří členové odešli, jiní zase přibyli a vypadalo to, jakoby kapela hledala svoji tvář. Ze žilinského Highlightu přišel houslista Michal Kováč, mandolinistu Baroka nahradil Vladislav „Gašpar“ Šmihula, Marta odešla do Itálie a Vladimíra Križana vystřídal jeho bratr Boris. V této sestavě natočili v roce 2008 svoji první demonahrávku se čtyřmi skladbami, z nichž dvě jsou autorské. Zdálo se, že takto zformovaná kapela je už definitivní a připravená na úspěchy, kterých díky svým zkušenostem a entuziasmu mohla dosáhnout.

Jenže v listopadu 2008 se Boris Križan rozhodl osamostatnit a z Itálie se vrátila zpět zpěvačka Marta Halušková, která ho částečně svým zpěvem nahradila. Kapela se však ocitla na křižovatce a hledala adepta na místo kytaristy. Jako velmi šťastným řešením se ukázalo angažování Dušana Hronce, kterému se rozpadla skupina Meantime. Přišly pozvánky na EWOB festivaly ve Francii a Holandsku, které jsou logickým snem každého slovenského bluegrassáka. Skupina Slovensko výborně reprezentovala a získala si mezinárodní uznání. Avšak to by nebyl Candy Floss (někdy to připomíná mexické telenovely), kdyby nedošlo k dalším změnám. Protentokrát snad definitivním. S mandolínou se na místo Vladislava Šmihuly vrátil do kapely Michal Barok a svůj poslední koncert s kapelou odzpívala v Horní Porubě v roce 2010 Marta. Na její místo přišla úplně nová tvář, neznámá v bluegrassových kruzích, s jménem Patricia Pivolusková. Tak se v sestavě Simona Schmidtová (banjo), Anton Národa (kontrabas), Michal Kováč (housle), Michal Barok (mandolína), Dušan Hronec (kytara) a Patricia Pivolusková (zpěv) kapela zavřela do nahrávacího studia a v roce 2011 vydala své debutové album s názvem Candy Floss.

Je třeba hned na začátku napsat, že kapela se veze na vlně moderního bluegrassu a dělá to dobře. Album obsahuje třináct skladeb, ze kterých devět napsala Simona, po jedné Michal Kováč, Michal Barok a Dušan Hronec ve spolupráci s Adrianem Minarovičem a jednu skladbu si kapela vypůjčila od Gordona Lightfoota. Po instrumentální stránce je album zvládnuté velmi precizně a harmonicky. Kapela ale dokazuje také svůj obrovský vokální potenciál a především to, že jejich hlasy jsou vyvážené a navzájem ladí, což dotváří příjemnou atmosféru všech zpívaných skladeb.

Nebudu rozebírat každou skladbu zvlášť. Za všechny jen uvedu ty, které mě nejvíc oslovily. Především je to Promises You’ve Made, moderní song, svou aranží spíše americana než bluegrass, podložený chytlavou melodií, nápaditými aranžemi, příjemnými vokály a skvělým instrumentálním vybavením. Autorsky se na ní spolupodílejí dva hudebníci z bývalé formace Meantime – Dušan Hronec a mandolinista Aďo Minarovič. Nejen zde také dokazuje Michal Barok, že vyrostl do hráče světového formátu. A to ne až zde, v sestavě Candy Floss, ale byl jím už v době o mnoho let vzdálené. Jeho cit pro detaily, jasné a důrazné chopy a sekvence jednotlivých mandolínových sól jsou pro posluchače této desky úchvatné.

Příjemným valčíkovým tempem mi naplnila srdce skladba Memory Will Live On. Opět jsou zde nádherně zvládnuté vokály a nádech romantiky. Je to nejkratší věc na albu, a tak si ji člověk musí pouštět stále a stále dokola, dokud nebude mít dost. Aspoň já to tak dělal. Simona si za tuto píseň zaslouží velké plus.

Jedním z vokálně nejpozoruhodnějších kousků je na desce také skladba Early Morning Rain, aranžérský „majstrštyk“ a překvapivý důkaz toho, že i cover verze tak mnohokrát nahrané a ortodoxně známé skladby Gordona Lightfoota lze ozvláštnit a udělat nově, zajímavě a přitažlivě, aniž by tím skladba jakkoli utrpěla. V tomto případě je to naopak. Early Morning Rain v podání Candy Floss cosi neobvyklého jednoznačně získává…

A abych nehodnotil pouze skladby zpívané, ze tří instrumentálek chci vyzvednout a zmínit především skladbu Idle. Při poslechu ve mne vyvolává příjemné napětí spojené s mrazením. Hudebníci se tu realizovali velmi výrazně a odkazují tak všem fanouškům, že nejsou žádná béčka. Jako host se zde předvedl na dobro Peter Szabados, který kromě hostování ještě ve dvou dalších skladbách album nahrával, mixoval a masteroval ve svém studiu. I díky jemu je celkový zvuk nahrávky velmi dobrý, dynamický a čitelný.

Na albu se nenachází slabá skladba a na svoje si přijdou nejen fanoušci kapely. Každý posluchač si na desce zcela jistě dokáže najít tu svoji srdcovku. Projekt bezesporu patří k tomu nejlepšímu, co vyšlo na evropské bluegrassové scéně v roce 2011. Současně je tahle deska jednoznačným důkazem toho, že slovenský bluegrass patří, podobně jako český, ke špičce v celosvětovém měřítku… V případě, že kapela vydrží bez změn a v plném zdraví aspoň pár roků, určitě o ní ještě mnohé uslyšíme.

Dušan Gemerský, Slovensko, duben 2012
(ze slovenštiny přeložil Milan J. Kalinics)

Další informace zde: www.myspace.com/candyflossmusic