Březen bývá tradičně hustý měsíc co se týče nových nahrávek. Protože se nám podařilo dostat k některým výborným březnovým albům před jejich vydáním, mají zvědavé uši už teď co poslouchat.

ɷ Wood & Wire – North Of Despair : duben 2018, nový singl 11.1.2019 Poslední z alb nominovaných letos na Grammy v kategorii BG album, které jsme dosud nepředstavili. O vkusu těch, co nominovaná jména vybírali, i o jejich přehledu v daném žánru bychom si mohli myslet svoje do chvíle, než poslechneme, oč jde. A ono to hudebně je velmi výživné, rozhodně zajímavé a stylově osvěžující. Už původ kapely z Texasu naznačí, že nepůjde o opakovaná klišé vycházející z appalačské tradice, právě naopak. Aranžérské prvky jako posílená rytmika, dvě pickující banja, stylistika vycházející z jejich vlastní hudebnosti, většinou výborný zvuk. A hlavně nápadité písně. Udělejte si svůj názor na základě poslechu. BTW nový singl je docela tvrdý remix jedné z písní z alba, s elektrickým hip-hopovým groovem připomínajícím třeba Gorillaz. Jak říkali s nadsázkou bratři z projektu Groovegrass: „This is the way Uncle Pen wrote this song and this is the way it ought to be played!”.

ɷ Darren Nicholson – Fret A Spell: září 2018, znovu 12.2. a v březnu bude mít slavnostní party k vydání. Uvedená data vypadají zmateně, ale všechna pocházejí ze slušných zdrojů. Jak uvádí o albu CD Baby: A high octane instrumental bluegrass record that sounds like getting hit in the face with a wet squirrel. Další muzikanty zatím nevíme, muzika je skvělá. Nejde o progresivní novátorství, ale o velmi kvalitní mainstream, kvalitní hráčské výkony. Vyzkoušejte na sobě, jestli se budete cítit jako proplesknutí mokrou veverkou. Darrenova hlavní kapela Balsam Range je aktuálně na výsluní, její poslední album Aeonic vyšplhalo na 1. místo žebříčku Billboardu a pochvalně o něm psala přední media. Sám jsem jej chválil za zpěv třeba v písni The Rambler. Na dalším odkazu jsou písně z Darrenova předchozího alba a jen první tři z nového, zato tam zaujme neuvěřitelný seznam umělců, se kterými hrál nebo nahrával.

ɷ The Original Five – Wipe Away Those Years : 1.2. Švédská kapela to hrne slušně, čtvrtým nástrojem vedle banja, kytary a basy je dobro. Většina písní jsou jejich vlastní, ovšem anglicky textované a frázuje to výborně, švédsky je jen instrumentálka. Ze tří převzatých je jedna Stanleyovka, jedna countryovka a jedna známá pecka Janis Joplin podaná jako acappella kvartet, ovšem syrová jednohlasá verze Joplinky zůstává nepřekonatelná. Album stojí za prozkoumání, slušný výkon, kompaktní trojhlasy.

ɷ Tricia Ann Eaves – Old Trails, New Beginnings : 1.3.  Zkušená dáma zpívá, na novém albu jí hrají špičkoví pickeři, někteří  z nich držitelé Grammy a cen IBMA: Adam Steffey: mandolin, vocals, Tricia Ann Eaves: lead vocals, mandolin, Hunter Berry: fiddle, Sally Berry: vocals, Dan Boner: guitar, vocals, fiddle, Becky Buller: vocals, Jamie Carter: bass, Brandon Green: banjo,  dobro, Aynsley Porchak: fiddle, Ben Bateson: clawhammer banjo. Klidné a krásné. Moje oblíbená je mollová Free To Burn. (pozor: 3. píseň v odkazu necelá, předposlední skladba chybí) Ps. Lilka by se mohla inspirovat, hecnout a taky něco natočit…

ɷ The Cleverlys – Blue : 22.3. Kapela ztvárňující rockové a popové superhity do tradičně bluegrassové podoby doplněné tradiční vizáží a vtipnými pseudonymy se díky smlouvě s celonárodním labelem dostala do lepšího nahrávacího studia. Jak myslíte že v jejich úpravě zní píseň od Beyonce nebo Justina Biebera? Díky nesporným vokálním talentům a nápaditému a bezchybnému  pickingu dost dobře!  Živelnost má přistřižená křídla, ale v živém provedení to tam jistě bude zase naplno.

ɷ Chris Jones & The Night Drivers – The Choosing Road : 29.3. „Necky“ (Ned Luberecki – dřívější banjista této kapely) byl/je dobrý a Gina je teprve výtečná. Samozřejmě čekáme a dostáváme nové a výborné písně. Chrisův zralý baryton ke kapelním trademarkem. On i basista Jon jsou vyhledávaní autoři písní, hodně slavných jmen jim je zpívá a i pro vlastní kapelu si pošetřili pár velmi dobrých. Německý mandoliňák Mark se taky překonává velmi vkusnou a rytmicky šťavnatou hrou. Rytmiku občas doplňují bicí, zazní i steelka.  Milovníkům irských motivů se bude líbit instrumentálka Nyhan’s Regret.

***Mountain Fever 2019 Winter Singles : únor   Není to album, nicméně nový sampler uvedeného vydavatelství je tak nabušený výbornými singly výborných interpretů, že nás může hodně navnadit na celá alba, která snad brzo přijdou. Alan Bibey, Claybank, Junior Sisk ad.