Někdy se nám podaří sotva dohlédnout na vrchol, a zároveň víme, že dostat se tam není možné kromě minima výjimek. Brad s Chrisem na hudebním vrcholu jsou. Mandolína, klavír a někdy hlas. Virtuosita. Nadžánrová. Teď zaznamenaná na CD.

Kdo byl jako já na jejich koncertě v Lucerně před víc než dvěma lety, nepotřebuje slov. O co jde vystihl dobře Tomáš Parkan. Album v podobě dvou disků vyšlo koncem ledna, tady je úvodní píseň i obrazem.  Celé album tady. Výborný článek z jazzové rubriky britského deníku The Guardian k vydání CD stojí také za přečtení (pro znalce angličtiny), kvalitní videa tamtéž za shlédnutí pro kohokoliv.

Brad je v jazzových i jiných kruzích známý jako jeden z nejlepších klavíristů, který dokonale interpretuje jazz i klasiku a je mistrem improvizace bez žánrových omezení. Podobně jako prokazuje Bela Fleck vrcholné muzikantství tím, že dokáže držet na koncertech krok s jedním z největších jazzmanů Chickem Coreou, stejně tak je pro Thileho hudební partnerství s Bradem jedním z nejvyšších stupňů, kterých hudebník vůbec může dosáhnout. A Chris této výzvě dostojí. I když sám žertuje, že vedle sebe působí jako želva vedle nosorožce, respektive datel vedle lva – jak vizuálně tak zvukově. Klavír má širší možnosti ve smyslu harmonie, zvukového rozsahu i dynamiky, mandolína i s těmito deficity má stejné možnosti rytmické a v hudební fantazii není určující nástroj, ale hráč. Navíc mandolína nabízí pocit nástroje velmi intimního, schouleného v náručí. Zajímavé je, že jazzoví recenzenti tomu co hraje Thile na tomto albu pořád říkají bluegrass, prostě pro některé mandolína = bluegrass, i kdyby hrála cokoliv.

Kdybyste měli předem obavu nebo respekt z komplikovaných hudebních forem za hranicí stravitelnosti, můžete začít poslech třeba známou Dylanovou písní Don’t Think Twice It’s Alright, třeba Tallahassee Junction nebo The Watcher jsou díky rychlejšímu rytmu taky bezva, případně Scarlett Town s old-timovým hlavním motivem nebo závěrečný irský valčík. Potom se můžete odvážit do pomalejších a složitějších a najít si i v nich svá oblíbená místa.

PS. Druhé video v článku Guardianu ukazuje ještě další rovinu Chrisova talentu – když byl požádán, aby vystupoval jako hostitel každotýdenního rozhlasového pořadu Prairie Home Companion, zavázal se v rámci své role každý týden pro pořad napsat novou píseň k některému z aktuálních společenských témat. Ve videu uvedená píseň reaguje zrovna na prezidentské volby, v té době se ještě dalo málo tušit, že ten “zvláštní chlapík” bude opravdu prezidentem. A jak uvidíte, píseň ani hudebně není zrovna primitivní na koleně stvořený kus.

The Old Shade Tree / Tallahassee Junction / Scarlet Town / I Cover the Waterfront / Independence Day / Noise Machine / The Watcher / Daughter of Eve / Marcie / Don’t Think Twice It’s Alright / Tabhair dom do Lámh

Michal Hromčík, Brno, únor 2017