Jail Break / Ruby, Are You Mad / Hexie / Kiss Me / Sounds Of War / Wilds Of Wise Country / Sitting On Top Of The World / Never Happy / Waiting For The Train / She Walks These Hills / Loving Picture / Words / Raise Your Voices

Musicians and vocalists: Cindy G, Sam Bush, Aaron Ramsey, Bryan Sutton, Seth Taylor, Rob Ickes, Scott Vestal, Todd Phillips, Jim VanCleeve, Rhonda Vincent… / (Blue Road Records)

Cindy G, tak zní další jméno v panoptiku bluegrassových postav a postaviček, které vám představím. Většinou o některých umělkyních, zpěvačkách nebo hudebnicích, napíšu, že jde o mladou a talentovanou osobu. O Cindy to tak úplně neplatí. Ačkoli můžeme samozřejmě polemizovat, že výraz „mladý“ znamená pro každého jiný věk. Ale na druhou stranu, tato hudebnice je pro mne symbolem, že mám stále ještě dostatek času, aby se moje jméno objevilo na nějakém bluegrassovém albu, na kterém bych se spolupodílel. Vždyť ve věku, kdy se jiné ženy těší na svá vnoučata, ona se rozhodla učit hrát na mandolínu a vydat v roce 2012 svoje debutové album. A ne ledajaké.

Cindy Giejda, tak zní její občanské jméno. Asi se nezdálo být příliš reprezentativní, a tak si frajeři přes marketing museli lámat hlavy, aby přišli na něco chytlavějšího. Cindy vyrůstala v Pensylvánii, kde se jí odmalička dostávala do uší hudba z Appalačských hor, takže se zdálo, že její hudební kariéra bude už dopředu jasná. Ale nebylo tomu tak. Dostala se do Pittsburgu, kde se uchytila v kapele Flash Cats, se kterou v osmdesátých letech úspěšně působila, když hráli rhythm and blues. Probudila se v ní písničkářka a v repertoáru tohoto seskupení se postupně objevilo více než padesát jejích skladeb.

Potom se přestěhovala do New Yorku a tam přetrvala v dalších rockových, popových a tanečních kapelách a zůstala u psaní písní. Nicméně přišel zlom, jenž znamenal téměř ukončení její hudební kariéry. „Moje uši už nedokázaly víc snést,“ říká Cindy. „Kapely byly tak hlučné, bary a hudba byla velmi hlasitá. Po skončení jsem se nechytila hudebního nástroje možná pět roků. A to něco znamená pro člověka, který více než 25 let strávil profesionálním hraním několik večerů týdně. Řekla jsem si, že pokud ještě někdy budu hrát, bude to bluegrass, protože jsem na této hudbě vyrůstala.“ A když na procházce s manželem a synem v parku v New Jersey zaslechla v jednom altánku vyhrávat bluegrassovou kapelu, definitivně se rozhodla. Před sedmi roky tak kytaru vyměnila za mandolínu a začala se na ní učit hrát. V roce 2012 vydala debutové album s názvem The Road, z něhož největší úspěch sklidila skladba 444 Chicken Bone Road, k níž můžeme na všemocném YouTube shlédnout videoklip. Cindy se tady představila jako hlasově silná zpěvačka a písničkářka s ohromným přínosem pro tuto hudbu.

A přišel rok 2015 a na trhu novinek se objevilo její nejnovější album s názvem Jail Break. Jde o skutečně nadupanou sestavu skladeb, aranžérsky nádherně nápaditých a hudebně geniálních. Ostatně producentem byl Jim VanCleeve, který si zde zahrál i na housle. Kromě něj se na albu objevili i další skvělí muzikanti jako Sam Bush, Aaron Ramsey, Bryan Sutton, Seth Taylor, Rob Ickes, Scott Vestal, Todd Phillips a jako zpěvačka dokonce i Rhonda Vincent. Už jen tato sestava svědčí o tom, že Cindy neponechala nic náhodě a rozhodla se vytvořit skvost. Sama složila deset skladeb a na jedné spolupracovala. Tak se nám do rukou a k uším dostává krásný originální materiál, ve kterém se Cindy prezentuje jako svěží zpěvačka a nesmírně talentovaná skladatelka. Její písně jsou vlastně příběhy. Příběhy ze života, kde můžeme najít nejen lásku, ale i lidské utrpení, tragédie, naděje, často nedorozumění, smutky, ale také radosti či historický sentiment. Toto všechno doprovázejí chytlavé melodie a příjemná hudba.

O tom, že jste se rozhodli správně tohle album poslouchat, vás hned na začátku může přesvědčit úvodní a současně titulní skladba Jail Break. Nastoupený trend pokračuje i v baladické Ruby Are You Mad anebo hudebně velmi zajímavě zaranžované písni Hexie. Smutně a ponuře působí Sounds of War, skladba, která je nádherná v úplném tichu. Velmi příjemné a inspirativní jsou také písně z pensylvánského prostředí Wilds Of Wise Country, Loving Picture nebo už zmiňovaná Hexie. Cindy a Jim se pustili do experimentátorství a originality v notoricky známé skladbě Sittin´ On Top Of The World. A pokud jednou z nejúžasnějších skladeb od Carrie Hassler je Going on the Next Train, tak Cindy má podobnou s názvem Waiting For The Train. A tento vlak nás zaveze daleko.

Pensylvánie se svými největšími městy Pittsburgem a Philadelphií patří k historicky důležitým místům americké historie. Kromě toho se tady nacházely největší světové železárny a ekonomicky patří region k světové špičce. Však jak by ne, když právě tato oblast byla cílovou destinací lidí, kteří se sem v době těžkých krizových roků odhodlali přestěhovat z Evropy. A samozřejmě nesmíme zapomínat na vášeň zvanou hokej. Zároveň jsou ale tady i kořeny inspirativní skladatelky a vycházející bluegrassové hvězdy Cindy G. A domnívám se, že mnohé z jejích skladeb si přisvojí i další bluegrassové kapely. Stojí totiž za to.