(P/C-2000, ReQuest Records 21500, total time 39:35)

Cry / Norfolk Captain / Rebuild The Union / Please, Please Me / Falling In Love / Silver Moonlight / Slow It Down / Last Love Letter / King Of Babylon [gospel] / Morning Light / St. Anne´s Reel [instrumental] / Light Of The Moon

KYLE WOOD mandolin, vocals, lead vocal (1,4,8,10,12) / TIM MAY guitar, vocals, lead vocal (2,4,5,7,9) / CHRIS JOSLIN banjo, dobro, vocals, lead vocal (3) / DAVE HOLLADAY bass, vocals, lead vocal (6)

Rád konstatuji, že zajímavých progresivních projektů v posledním desetiletí přibývá jako hub po dešti. Svědčí to nejen o tendenci opětovného vzrůstajícího zájmu o bluegrass (platí to obecně, včetně tradičních projevů), ale současně o tom, že vývoj hudby s bluegrassovými kořeny nestagnuje a využívá s úspěchem hned několika cest, kterými se bude ubírat dál také v následující době. Stejně potěšitelné je, že se o těchto výjimečných deskách prostřednictvím Internetu dozvídá také český fanoušek, a co je hlavní, že si je touto cestou v řadě případů může objednat.

Nelze bohužel v recenzích představit všechny pozoruhodné projekty, i když zajímavých desek je nespočetně. Ať už jsou to nahrávky v plné míře využívající bluegrassových standardů oživených a modernizovaných výjimečným přístupem interpretů, nebo materiál zcela nový, pocházející z tvůrčích dílen mladých nadaných autorů, jen občas oživený nějakým tím upraveným tradicionálem nebo skladbou převzatou z původně zcela odlišného ranku. A právě tímto druhým případem je dnes představovaná deska Morning Light nashvillské formace Crucial Smith.

Protože se nejedná o debut, ale již druhý řadový projekt, není třeba sound kapely rozebírat do nejmenších podrobností a ani přirovnávat k někomu jinému, známějšímu. Tím spíše, když se první deska z roku 1997 (Crucial Smith, Micah Records 8197) zásluhou firmy LYRA dostala na náš trh a krátká recenze na ni byla uveřejněna v GrassPressu č. 6. Takže je předpoklad, že mnozí z tehdejších čtenářů tohoto časopisu už mají o kapele zcela jasnou představu.

Obecně lze shrnout, že ustálený sound obou desek skupiny je také důsledkem stabilního obsazení formace. Morning Light ovšem přináší naprosto nový materiál, a také kvalitativně lze zaznamenat určitý pokrok, byť už na své prvotině nasadila čtveřice Kyle Wood, Tim May, Chris Joslin a Dave Holladay laťku mimořádně vysoko.

Vůdčí osobností kapely je bezesporu autorsky nejplodnější a nejinvenčnější Kyle Wood, mandolinista a výrazný, nepřeslechnutelný zpěvák, který by svým účesem (od první desky si nechal narůst vlasy ještě delší, až do půlky zad) a extravagantním oblečením patrně i dnes popudil leckterého tatíka ve štráfkovaném saku, hrajícího žánrově stejnou, ale tradičnější hudbu. Vzpomeňme si, jak se obtloustlý, vousatý baskytarista s brýlemi a vlasatý mandolinista v džínové bundě v 70. letech nezamlouvali puristům na tradičních bluegrassových festivalech. A přitom už tehdy oba, John Cowan a Sam Bush, zpívali a hráli jako o život, až z toho šel mráz po těle. V žádném případě nepatřím k těm, kdo hodnotí ostatní podle zjevu nebo oblečení. Každý má právo nějak vypadat. Rozhodující je pro mě to, co ten který umí. A charismatický Kyle Wood toho umí požehnaně. Především skládá nádherné písničky. Na albu jich od něj najdeme pět, rychlé i pomalé, a hned tři z nich zde považuji za jedny z nejhezčích. Jsou to skladby Cry (s nádherným vedoucím tenorem Wooda je pěkná celá, v konečné fázi ale vygraduje v nápaditou kompozici vzájemně se proplétajících hlasů všech čtyř zpěváků), rytmická a dynamická Light Of The Moon (v rámci promotion desky byla ve formátu MP3 na Internetu), a pomalá Last Love Letter s textem Pata Flynna, producenta obou desek Crucial Smith a bývalého člena New Grass Revival.

V této souvislosti chci poznamenat, že zajímat se předem o jména producentů se vám v řadě případů vyplatí. U méně známých formací vám totiž jména hudebníků často moc neřeknou. Ale jestliže je producentem desky takový muzikant jako například zmiňovaný Flynn, můžete se spolehnout, že projekt bude mít odpovídající úroveň a zpravidla dokážete odhadnout také stylový obsah.

Crucial Smith předvádí skvělou, dynamickou, technicky dokonalou muziku jako celek. I když považuji Wooda za těžiště formace, nedá se říct, že by evidentně převyšoval své spoluhráče, protože při poslechu obou desek byste postrádali každého z nich. Možná, že i to je důvodem prozatímní stability sestavy, že se dali dohromady rovnocenní muzikanti, všichni patřičně na výši instrumentálně i pěvecky, s jasnou představou jakou hudbu chtějí hrát a jak. A tak na desce uslyšíte řadu exkluzivních kytarových brejků, perlivou a nápaditou mandolínu, výrazné banjo s dokonalým timingem (v pomalejších skladbách i dobro) a konečně rytmicky přesnou baskytaru.

A kvality jednotlivých protagonistů jsou zřejmé také po stránce autorské, protože i v této oblasti se uplatnili všichni čtyři. Kytarista Tim May je autorem, respektive spoluautorem, tří skladeb (včetně gospelu King Of Babylon), Chris Joslin a Dave Holladay mají na desce po jedné skladbě. Do tuctu je potom doplňuje Please, Please Me z repertoáru bývalých Beatles a známý tradicionál St. Anne´s Reel , jediná instrumentálka na albu.

Booklet první desky Crucial Smith byl obsahově poněkud strohý. U desky z roku 2000 se také příliš podrobností o kapele nedozvíte. Na projektu Morning Light dokonce nikde (ani na samotném disku) nenajdete údaj o vročení alba, ani celou adresu značky ReQuest, vyjma té elektronické, na druhou stranu zde ale neschází kompletní texty všech skladeb a několik fotografií kapely. Čeho je na bookletu dost, je výčet těch, kterým jednotliví Crucial Smith vyslovují poděkování. Je jich tolik, že mi to připadá až jako recese. A abych byl upřímný, recese mi k těmto hochům docela sedí.

Také zvuková kvalita nahrávky je na vynikající úrovni. Zmiňoval jsem již dříve v souvislosti s jinými recenzemi, že leckdy deska vydaná vlastním nákladem nebo u malé nezávislé firmy je kvalitativně na mnohem lepší úrovni než řada titulů velkých gramofonových společností. Příčin bude patrně více, přesto se domnívám, že kapela, která vydává ve vlastní režii desku se všemi riziky, které souvisí s návratností takové investice, mnohem více dbá na to, aby byla perfektní po všech stránkách. A pochopitelně, umožňuje to také dynamický rozvoj špičkové nahrávací techniky a její dostupnost.

Dostanete-li se k titulu Morning Light a jste-li fanoušci progresivního bluegrassu, potom rozhodně neváhejte. Jeho obsah vám doporučuji bez výhrad.

Milan J. Kalinics, Brno, 2001, 2005