Gimme All The Love You Got / Beautiful Scars / Baton Rouge / Until We’re Gone (Feat. Taranda Greene) / Bill and Ole Elijah / Unsung Heros / Spring Hill / God’s Love (Feat. Doyle Lawson) / California (Feat. Steve Martin) / Here Comes The Flood (Feat. David Rawlings) / That Feel Good Music / He’s Been So Good To Me / No Place Love Won’t Go / That’s What We’re Put Here To Do / America We Love You / 255 North

Dailey & Vincent – Patriots & Poets (2017)

Kdysi jsem založil blog (kopírujíc jednu moji kamarádku), na kterém jsem popisoval svůj anglický pobyt a místa, kde jsem žil, kde jsem byl, co jsem viděl. Samozřejmě jsem do všeho vkládal kus historických faktů, bez toho bych nepřežil. Aspoň tak ten blog skončil, ačkoli prvotní myšlenka byla, že tam budu psát o všem, co mám rád, čím žiji, pár filozofických myšlenek o skautingu a podobně. Proto byl i jedním z prvních příspěvků na tomto blogu krátký článek o bluegrassové novince, která mě v té době maximálně okouzlila a nahrála ji nová dvojice Dailey a Vincent. Psal se říjen 2008.

Jamie Dailey je z té dvojice blonďatější. Narodil se v roce 1975 a už odmalička byl obklopený hudbou, protože jeho otec hrál na dobro a zpíval. První společné vystoupení měli, když byly Jamiemu tři roky. Později hrál v otcově kapele na baskytaru, banjo a podobně. Jednoduše, co chytil do ruky, na tom si lámal prsty. A samozřejmě zpíval. Jeho nejzajímavější skupina před profesionální kariérou měla název Highland Rim. Jak sám říkal, zúčastnili se šestnácti soutěží, ze kterých vyhráli čtrnáct a na zbylých dvou se umístili na druhém místě. V listopadu 1998 mu zavolal Doyle Lawson, jestli by se nechtěl přidat do jeho Quicksilveru. A tak se i stalo, taková možnost se neodmítá.

Darrin Vincent je ten menší, má trochu méně vlasů a nejčastěji je nafocený, jak se opírá o kontrabas. Také pochází z hudební rodiny, také začal zpívat jako tříletý a jako šestiletý byl členem rodinné kapely The Sally Mountain Show společně se svou sestrou Rhondou Vincent. Později působil po boku Johna Hartforda a samozřejmě v Kentucky Thunder Rickyho Skaggse. Měl jsem ho možnost ještě vidět na koncertě v Londýně, kde hrál na kytaru a zpíval, ale nedlouho potom jsem se dozvěděl, že už tam není.

Tito dlouholetí kamarádi dostali možnost nahrát jednu píseň pro kompilaci Christmas Grass Vol. 2. Rozhodli se pro známou vánoční odrhovačku Beautiful Star of Christmas a zjistili, že jsou schopni hrát spolu a že tato spolupráce je celkem naplňuje a je plodná. jejich první album dostalo název podle obou protagonistů a vyšlo v roce 2008. A byl to debut jako řádná rána z děla, kdy obsadili vrchol žebříčku Billboardu Top Bluegrass Albums, taktéž na Bluegrass Unlimited a na vrchol se dostaly i singly By the Mark, More Than a Name on the Wall a Sweet Carrie. Samozřejmě to všechno vyvrcholilo vyhlášením bluegrassového alba roku, které jim udělila IBMA. No, měli výborné učitele. Od tehdy už uběhlo pár roků a těch nahrávek utěšeně přibylo, ačkoli pár z nich se pohybovalo na hraně jiných žánrů a jistého experimentátorství. Toto bylo především zásluhou spolupráce se sítí restaurací a obchodů Cracker Barrel Old Country Store. Pod patronátem této značky vydali například alba Dailey & Vincent Sing the Statler Brothers (opět bluegrassové album roku 2010), The Gospel Side of Dailey & Vincent a samozřejmě nemůžeme zapomenout na jejich poslední nahrávku z roku 2015 Alive in Concert. Tohle album obsahuje patnáct skladeb, nahrávalo se naživo na pódiu Price William Campus of George Mason University v Manassas, Virginia. Dvojice zde zazpívala svoje oblíbené skladby, se kterými předtím ještě nevystupovala a doprovázel je přitom orchestr a vokální sbor.

No a co nám přináší letošní novinka? V první řadě je to 16 skladeb, které byly napsané dvojicí Jamie Dailey a Darrin Vincent anebo se ti dva na jejich složení podíleli. I to symbolizuje zosobnění se, které slouží jako přidaná hodnota k jednotlivým písním. Prvním nadupaným singlem, kde posluchači dostali do uší všechno, co k hudbě této dvojice patří, je Gimme All the Love You Got. Hned na začátku však naznačím, že nejen bluegrassem se tohle album živí. Cítit je tu také množství jiných vlivů, které poznačily jejich tvorbu, a tak tu můžeme slyšet například perkuse, tóny tradiční country hudby nebo piano. Na první poslech možná překvapující, na další jaksi přirozené. Jednoduše tito chlapíci ví, co dělají. kromě už osvědčené dvojice se tady objevilo i několik zajímavých hostí. Until We’re Gone je nádherná dvojsmyslná zamilovaná skladba, kterou si zazpívala mně méně známá TaRanda Green. Po tomto albu si však rád poslechnu i další počiny této gospelové zpěvačky. Nepochybně zde nemohl chybět Doyle Lawson ve valčíkovém gospelu God’s Love. Též se tu objevil komediant a v poslední době i úspěšný banjista a zpěvák Steve Martin, který si zarecitoval ve skladbě California. V další nádherné baladě Here Comes the Flood si zazpíval David Rawlings. A samozřejmě musím vzpomenout i banjo guru Bélu Flecka, který svoje zkušenosti uplatnil v No Place Love Won’t Go. Jinak výborný kousek.

Celkově těch výborných kousků je tu víc než dost a jejich výčet by byl velmi dlouhý. Přes a capella skladby, po nádherné pomalejší tóny, až po rychlejší country, to všechno okořeněné tradičně skvělými vícehlasy a nápady. Každá jedna skladba je jiná a také proto se člověk při tomto albu nenudí, jakkoli nabízí celkem pořádný seznam.