The Stranger / Till I Hear it From You / Pocket Full of Keys / Ain’t it Funny / Rachel Pack Your Sunday Clothes / Hard Lesson Road / Talking to the Moon / Sweet Hour of Prayer / Soldiers, Lovers, and Dreamers / Sweetheart of the Pines / I’m So Afraid of Losing You Again / I’ll Live on Somewhere

Dale Ann Bradley (guitar), Phil Leadbetter (resophonic guitars), Scott Powers (mandolin), Stuart Wyrick (banjo), Tim Dishman (bass) / (Pinecastle Records) / http://www.daleann.com/home

Mnohokrát slunce vyšlo a znovu zapadlo, než jsme se konečně dočkali a Dale Ann Bradley nám nabídla svoje další dlouhohrající album. Přesně od roku 2011, kdy se v její diskografii objevila nahrávka Somewhere South of Crazy. Ano, můžete se se mnou hádat, že se objevila s děvčaty v Daughters of Bluegrass nebo na různých vánočních výběrech. Jako zpěvačka hostovala také na nahrávkách jiných kapel, ale to skutečně krásné čokoládové, polité smetanovou polevou s červenou třešničkou nahoře, to si nechávala až na rok 2015. A tak tady máme album s názvem Pocket Full of Keys.

Dale Ann Bradley měla zajímavé dětství. Narodila se v jihozápadním Kentucky a její otec byl baptistický kazatel pro horníky. Vyrůstala v domě, kde neměli elektřinu ani tekoucí vodu. Tyto vymoženosti poznala, až když navštěvovala druhý stupeň základní školy. Taktéž byla vychovávaná silně nábožensky, s čímž byla spojena další omezení. Určitě být v posteli v osm večer a na chlapce zapomeň. A že toto neovlivní člověka na celý život? Naštěstí nebyla omezovaná hudebně. Vždyť jejímu otci se určitě při kázáních hodila dobrá zpěvačka, neboť víra dokáže lidi oslovit i prostřednictvím písní…

Vzhledem k tomu, že pocházela z chudé rodiny, svoji první kytaru dostala až jako čtrnáctiletá. K prvním vystoupením se skutečnou kapelou se dostala na střední škole, kde se setkala s učitelem hudby, který tam řídil také školní kapelu. S ním potom dostala možnost připojit se ke skupině s názvem Backporch Grass a nahrála i pár singlů. Dnes už je to určitě velmi vzácný materiál. V roce 1991 se definitivně spojila s kapelou New Coon Creek Girls, kde pobyla několik roků. Až se rozhodla pro sólovou kariéru, která byla jakoby pokračováním s členkami kapely New Coon Creek Girls, a udělala dobře. Na svém kontě má několik velmi úspěšných alb a za svoje pěvecké výkony získala tolik ocenění, že si musela koupit nový dům, aby je měla kde ukládat. A tak je každá její nahrávka velmi očekávaná.

Přiznám se, že zpočátku jsem bluegrassovému stylu Dale Ann Bradley nemohl přijít na chuť. Ale asi dozrávám a už se mi líbí. Dale zpívá velmi citlivě a procítěně. Každá její skladba je silným příběhem a atmosféru dotvářejí citlivé instrumentální doprovody. Nazval bych to, že jde o jakýsi „lyrický bluegrass“, který je komorně položený a vhodný na chvíle odpočinku a meditace. Určitě se při něm nedá skákat jako na rockovém koncertě, i když má Dale také množství rychlých písní. Kromě toho také Dale občas upravuje skladby, které nemají kořeny v bluegrassu. A tak se u ní setkáváme s interpretacemi písní od Gordona Lightfoota, irské kapely U2, Jima Croceho a jiných. A opět je tady znát svérázný a citlivý přístup k výběru a interpretaci.

Album Pocket Full of Keys vydala Dale na značce Pinecastle Records. Tomuto vydavatelství se zpěvačka upsala minulý rok, ale má s ním už předcházející zkušenosti, a to s výše zmíněnou kapelou New Coon Creek Girls. Na projektu se nachází celkem dvanáct skladeb a výběr a aranžmá měla pod palcem samotná interpretka. Jak říká, je to poprvé a má pocit, že už dozrála natolik, aby se k tomu odhodlala.

Album je mixem jejích vlastních originálních skladeb, včetně cover verzí. Už před pár měsíci byly do éteru puštěny první dva singly. Til‘ I Hear it from You je její interpretace klasické skladby od americké rockové kapely Gin Blossoms, která se tímto hitem proslavila v devadesátých letech. Určitě na ní zaujmou netypické vícehlasy v pozadí. Druhým singlem byla pomalejší gospelová skladba Sweet Hour of Prayer. Dale se autorsky podepsala například pod titulní sentimentální píseň Pocket Full of Keys anebo pod klasický válečný příběh Soldiers, Lovers, and Dreamers. Také je velmi zajímavý duet Hard Lesson Road s Jimem Lauderdalem. Na nahrávce se setkáváme především s citlivými milostnými skladbami, ale též s náměty z hornického prostředí, ve kterém Dale vyrůstala. Posluchač zde může cítit emoce a sílu v každé skladbě. I proto Dale patří k nejsilnějším zpěvačkám na současné bluegrassové scéně. Protože nezpívá jen kvůli tomu, aby zpívala, ale kvůli tomu, že chce lidem přinášet radost, pokoru, víru a příběhy těch „obyčejných“, které může prožívat každý člověk.