Lost John / You Want A Stranger / Lover’s Leap / There’s Nothing Like A Woman To Bring You Down / Always On The Move / Orphan Annie / Mountain Dan / Daddy’s Drinkin Shoes / I’m Going That Way / Diggin / Forty Acre Blues

Rok 2014 byl pro Darrella Webba velmi významným a náležitě ho oslavil vydáním vynikajícího alba s názvem Dream Big. O čem asi tak snil? No, bylo to přesně 20 roků od chvíle, co tento mandolinista a zpěvák vstoupil do profesionálního bluegrassového kolotoče a chvála Bohu, zatím odtud nevystoupil a točí se dál a dál a dál… Nedívejte se nebo se vám udělá špatně. Nesnáším kolotoče, ale přiznám se, že miluji hudbu, kterou Darrell produkuje.

Rok 1994 byl památný tím, že papaláši otevřeli podmořský tunel mezi Anglií a Francií, Brazílie vyhrála mistrovství světa ve fotbalu, ve Rwandě zuřila občanská válka, která si vyžádala více než půl milionu obětí, v Baltickém moři se potopil trajekt Estonia, v Etiopii se objevila první kompletní kostra Australopitheka a také se na Velké ceně San Marína v Imole zabil závodník formule 1 Ayrton Senna. Pro bluegrassovou veřejnost byl splněným snem film High Lonesome: The Story of Bluegrass Music a šokem, že Dan Tyminski skončil svoji kariéru v úspěšné kapele Lonesome River Band a připojil se k mladičké Alison Krauss. A otázka byla: kdo ho nahradí? Našel se jeden takový devatenáctiletý ušák jménem Darrell Webb, nezalekl se příležitosti a přidal se k této kapele. A tady začala Darrellova profesionální pouť.

Když v roce 2009 zakládal svoji vlastní skupinu, měl už za sebou hraní s formacemi jako J.D.Crowe & the New South, Wildfire, Rhonda Vincent & the Rage a Michael Cleveland & Flamekeeper. Impozantní životopis, a to měl pouze 34 roků! Ale to nebylo všechno, protože také zaskakoval v dalších kapelách a podílel se i na nahrávaní několika alb pro country zpěvačku Dolly Parton.

Minulý rok byl pro Darrella poměrně turbulentní, protože vyměnil téměř všechny hudebníky\ ve své doprovodné kapele, z toho kontrabasistu dokonce dvakrát, a v době cesty na vystoupení na Floridě auto, se kterým kapela jezdila, bylo nabourané náklaďákem a odhozené z cesty. Nejvíc si to odnesl ležící spící v zadní části auta, dobrista Tyler Collins, který skončil na několik dní v nemocnici s pohmožděninami a zlomeninami. Ale show must go on, a tak se konečně letos dostalo k našim uším nové album Lover’s Leap, které bylo natočeno víceméně v sestavě Webb – mandolína a sólový zpěv, Kameron Keller – kontrabas, Jared Hensley – kytara, Cody Hill – banjo a nešťastník na dobro Tyler Collins.

Pro skupinu obklopující Darrella Webba je charakteristická energická, nadupaná, rychlá hudba s kvalitním zvukem a mnohými aranžérskými nápady. I na nejnovějším albu bylo často využito pozvolného nastupování nástrojů, kdy se například skladba rozbíhá pouze se zvuky banja nebo kytary a potom do se toho prudce vloží ostatní nástroje. Podpořilo to tak osobitost a dynamiku jednotlivých písní. Samozřejmostí je smysluplné experimentování se zvuky a precizní provedení stop-timeů.

Celý projekt otevírá skladba Lost John, která je typicky komerčně a úspěšně zahraná, rychle zazpívaná, aby tak naplnila duše těch jednodušších posluchačů bažících po tradičnějším zvuku. V roce 1981 country zpěvák Georg Strait nahrál skladbu If You’re Thinking You Want A Stranger, která se teď dočkala své bluegrassové verze s tím, že si ji Darrell Webb zvolil na svůj první singl, který předběhl vydání celého alba. Titulní Lover’s Leap patří k tomu nejlepšímu, co je tu nabídnuto, a je to jedná z těch písní, pro které milujeme tuto hudbu. Jde o baladu začínající zpěvem v pozadí s kytarou a jemným kontrabasem, ke kterým se pozvolna připojují ostatní nástroje. Postupně se všechno zrychlí a hlavní slovo převezme kvalitní banjo. Velmi emotivně tu působí také dobro, jemňoučké flažolety, pozastavení a jen jakési zvláštní pozadí po dalším zpomalení při Darrellově zpěvu. Nádhera. Pod tuto chuťovku se podepsal Darrell se svou manželkou Amandou, které částečně vděčí za to, že se rozhodl pro vlastní kapelu a ustoupil z pozice sidemana. A za tento její určitě nevinný ženský nátlak jí děkuji i já.

Kromě Darrella se na pozici sólového zpěváka objevil i kontrabasista Kameron Keller, který si střihnul rychlovku Always On The Move, a zajímavostí je, že v nahrávacím studiu ho při této skladbě na jeho pozici hudebníka vystřídal multiinstrumentalista Aaron Ramsey, který byl i producentem tohoto alba. Další příjemnou skladbou je předělávka od Normana Blakea s názvem Orphan Annie, o dívčině, která touží po svém domově, ale je stále na cestách. Aranžmá působí příjemně, navozuje familiární pohodovou atmosféru, tak trochu v kontrastu s textem o hledání. Obrovskou chuťovkou se smutným textem je Daddy’s Drinking Shoes, kde malý chlapec lamentuje nad svým otcem často se domů vracejícím v opilosti a prosí ho, aby s tím přestal. “Nenávidím otcovy opilecké boty, drží mě v noci vzhůru, bary dole ve městě s opilci nutí mámu plakat. Slyším ho vcházet do dveří, mine jeden nebo dva schody, a vím, že otec si opět obul svoje opilecké boty.” Určitě za poslech stojí také hornická Diggin o otcovsko-synovských konfliktech anebo nadupaná Forty Acre Blues z pera Jeffa Barbra a Thomma Jutze.

Darrell Webb Band nabízí bluegrass toho nejvyššího rangu. Jako dobrý boxer v ringu rozdává rychle svoje rány, tak šlape i tato kapela se svým charismatickým vůdcem a uspokojuje denním shonem vyčerpané duše posluchačů modré hudby. A samozřejmě nutí i do běsného tance, který k tomu bezpochyby patří.