Calico Sundown / Long Haul / Country Sunday / Nothing But Sky / My Love Will Remain / Back Around The Mountain / I Can’t Get You Off Of My Mind / Runnin‘ on Faith / Heartbreak Hotel / If You Ain’t Lovin‘ (You Ain’t Livin‘) / I’m Forgiving You / Turn The Cards Slowly

Benita Murphy – lead vocal, guitar, Pat Murphy – vocals, banjo, dobro, George Mason – vocals, fiddle, Joshua Faul – vocals, bass / (Travianna Records) / http://deltareign.com

Jak jsem už v jednom svém dřívějším příspěvku zmínil, můžeme byť nesmírně vděčni za to, že žijeme ve světě internetu. Takové úžasné možnosti, jaké nám nabízí, a to i v oblasti hudby, jsme předtím neměli. Vlastnili jsme nahrávky z kazet, které byly už asi desátou kopií třetí kopie, vyměňovali jsme si různá alba, která nám půjčili kamarádi, poslouchali staré zaprášené desky na gramofonech nebo pásky na cívkových magnetofonech. Později přišly „empétrojky“, a to bylo radosti, když jsme je mohli zaznamenat na cédéčka. Dodnes ale nezapomenu kapelníkovi z kapely, v které jsem hrál, že mi do kufru svého auta přivřel a na kousky rozbil cédéčko s mými oblíbenými písněmi. Bylo to v době mých hudebních začátků, takže jsem byl slabší v orientaci mezi interprety a bez popisků jsem si nedokázal vzpomenout na to, co jsem tam vlastně měl. O to jednodušší je to teď při téměř neomezené kapacitě harddisků a možnostmi internetu. Člověk si může vyhledat ukázky různých projektů a pokud se mu to zalíbí, zaplatí si a za pár minut může poslouchat. Ale abych se dostal ke kapele Delta Reign. Je to právě jedna z těch lokálních kapel, která se podobným způsobem přes internet prosadila, ujalo se jí silné vydavatelství a má co nabídnout. Není dnes už žádným nováčkem a především bluegrassoví fajnšmekři, kteří nesledují jenom hlavní linii v této hudbě, vědí, o kom mluvím.

Základna kapely je v deltě řeky Mobile na jižním pobřeží Spojených států. Je to oblast plná hudebního života, kde můžeme slyšet jižanské rytmy, cajun, bluegrass, jazz, blues a nebo swing. A tohle všechno má vliv i na tvorbu této formace. Její základ tvoří manželská dvojice Pat a Benita Murphyovi. Zpočátku ve svých muzikantských životech hledali cestičky samostatně, hráli v různých skupinách, tříbili se v bluegrassu a nakonec se v roce 2004 rozhodli definitivně spojit svoje muzikantské chodníčky a založili Deltu Reign. Na svém kontě mají dnes tři projekty, které pod tímto názvem vydali, Home, Calm Before Storm a ta poslední Nothing But Sky, na které jim výrazně pomáhali multiinstrumentalista George Mason a kontrabasista Joshua Faul. Tato čtveřice svým výrazem a nápaditostí v aranžmá velmi slušně šlape. V první řadě si musíme říct, že nejsou striktně omezeni hranicemi bluegrassu, ale právě naopak tyto hranice překračují a doplňují různými jinými styly, a proto je v jejich hudbě slyšet nápaditost a každá skladba nabízí něco nového.

Album Nothing But Sky nabízí pestrou škálu písní. Většina skladeb pochází z per méně známých autorů, kteří posílali kapele svoje demo nahrávky a hlavní slovo při výběru měla kytaristka Benita. Jediné pravidlo, které uznávala, bylo, že nechtěla žádné bluegrassové písně. Jak sama říká: „Vzali jsme si čas na experimentování.“ A tak členové kapely zpočátku několik měsíců zkoušeli jednotlivé písně v různých stylech a hledali tu správnou cestu. Chtěli vytvořit jakýsi unikátní zvuk, který by byl pro ně charakteristický a nazvali ho „delta grass“. A věřte nebo ne, podařilo se jim to.

Většina kapel se hned v úvodní skladbě na albu snaží ohromit, ukazují ramena a hudebníci si mohou prsty dolámat, jen aby předvedli, co všechno umí. Delta Reign se ale rozhodla pro pomalejší, smutnější a folkovější skladbu Callico Sundown. Jak řekla Benita Murphy: „Je to skladba, kterou jsem asi nejvíc procítila. Mnohokrát jsme ji museli předělat.“ Mnohem rytmičtější je až Long Haul, kde se na bicí představil syn Benity a Pata, Sean. Původně to byla country skladba a vyprávěla o samotě řidičů kamionů, která hraničí až se smutkem. Výborná melodická aranžmá a skvělé vyhrávky nabízí titulní skladba Nothing But Sky, kde jsou i nádherně zpracované vokály. V podobném duchu se nese i skladba Back Around the Mountain. Velmi se mi líbí Runnin‘ On Faith, především kvůli textu, který mě povzbudil a upokojil. Spokojeně jsem jásal při poslechu cover verze písně Heartbreak Hotel, kterou v našich končinách představil Michal Tučný pod názvem Je mi to líto. V podání Delty Reign je to skvěle zahrané, zazpívané a zaranžované. Je zde slyšet silný vliv swingu, který najdeme i v jiných skladbách, ale ne až tak často, jak je pro tuto kapelu typické. Do pozornosti tak dám v tomto kontextu závěrečnou skladbu Turn Your Cards Slowly.

Album nabízí sympatický a příjemný poslech, který díky své nápaditosti neomrzí a pokaždé poskytuje jiný zážitek. Jako host se tu představuje i mandolinista Aaron Ramsey, který nejen že skladby na závěr mixoval, ale také se objevil v několika skladbách. Doporučuji.