The South / Sometimes the Moon Don’t Shine / Girl from the Canyon / Picture I Still Carry / Hello to Grace Today / I Need to be Heard / Will You Be Loving Another Man / Your Stepping Stone / Lonely Ends Where Love Begins / Another Town / Dreaming With My Eyes Wide Open / Her Cheating Kind / Mighty to Save

Příjmení většiny z nás pocházejí z daleké minulosti. Častokrát jsou kopií toho, čím se náš předek nebo zakladatel rodu živil, kde pracoval anebo čím si vydělával na živobytí. Tak i na Slovensku máme jména jako Debnár (Bednář), Kováč (Kovář), Bača, Holič, Krajčí (Krejčí) nebo Sedliak (Sedlák). Do tohoto procesu se zapojuje věda zvaná etymologie, která zkoumá právě původ slov. U interpreta, kterého se chystám představit, by také bylo zajímavé zjistit původ jeho jména. V angličtině jsme si zvykli na příjmení, kdy se člověk až chytá za hlavu, ale Flowers je trochu silná káva. Ekvivalent ve slovenštině by asi byl Kvietik anebo Záhradník. No, skutečně nevím. Ale přestanu teď rozpitvávat takovou blbost a budu se raději věnovat modré hudbě.

Doug Flowers představuje typického sidemana, který se rozhodl vystoupit ze stínu svých chlebodárců a rozběhnout sólovou kariéru. Pochází z Hephzibahu v Georgii. Už jako teenager se pletl po muzikantských chodníčcích s Betty Fisher and Flatbed a po skončení střední školy se už věnoval výhradně muzicírování. Až do roku 2002 s kapelou Avalanche, později křesťanské hudbě v edici Praise and Worship a v roce 2008 se vrátil ke kořenům a bluegrassu s The Little Roy and Lizzy Show. V roce 2012 se připojil k country a bluegrassovému umělci Clintonovi Gregorymu, jemuž pomohl zformovat akustickou kapelu.

No a v roce 2015 po téměř třech dekádách hudebničení přišel přelom, který posunul jeho kariéru dál, když se odhodlal vydat sólové album s názvem Doug Flowers & Friends. Na nahrávání se sešel velký počet umělců z jeho minulosti a sám se jako autor podílel na více než polovině skladeb. Z hodnocení tohoto díla vybírám pár myšlenek: “I když Doug Flowers and Friends využili v celém projektu množství muzikantů, stále to má unifikovanou pocitovost díky tradičně se přiklánějícímu zvuku protékajícímu celým albem. Flowers potvrdil svoji soběstačnost třemi způsoby, jako silný zpěvák, hudebník a písničkář (bluegrasstoday.com)”. “Na tomto projektu je skvělé, že řada jmen, která se na něm objevila, není známá, avšak jejich muzikantství vytvořilo solidní hudební kolekci (bluegrassmusic.com)”

S jídlem roste chuť, a tak po úspěchu této prvotiny Doug rozjel svoji vlastní kapelu s jednoduchým názvem Doug Flowers Band a show pokračuje dál. A samozřejmě i nahrávání alb, bez toho to nesmí jít. Tak máme možnost slyšet novinku, kterou tvoří kolekce skladeb s názvem Favorites.

Tak se podívejme, jaká kvítka vyrostla na zahrádce pana Flowerse. A má se čím pyšnit, byť většinu přísad pobral z jiných květináčů, ale určitě na ceně květin nešetřil. Nenajdeme tady žádné prvosenky, margarety nebo fialky, ale rovnou růže, tulipány a samozřejmě orchideje nejrůznějších barev. Aby mu nebylo samotnému smutno, tak si přizval další zahradníky, jako jsou Sam Bush, Marty Raybon, Donna Ulisse, Tim Stafford, Scott Vestal, Cody Kilby a mnozí další, takže musel ke své parcele dokoupit další pozemky, aby měl každý aspoň malé políčko na obhospodařování. Doug se k tomuto albu vyjádřil slovy: “V roce 1972 jsem svému otci na Vánoce přinesl album Will the Circle Be Unbroken od Nitty Gritty Dirt Band. Zamiloval jsem se do konceptu slučování skvělých hudebníků a zpěváků, aby nahráli vynikající skladby. Tento projekt začal s podobným nápadem. Dát dohromady skupinu mých oblíbených (Favorite) zpěváků, písničkářů a hudebníků, téměř jako nějaký jam session a nahrávat a jen se zabývat tvorbou hudby…”

Skutečně se tady nachází sbírka skvostných skladeb a z celého alba zaznívá poctivý bluegrass. Tak si představme aspoň pár kousků. The South je z pera hlavního protagonisty a zpívá zde o svých pocitech, když vyrůstal na jihu. Díky Samovi Bushovi získala skladba Sometimes the Moon Don’t Shine newgrassovejší nádech, samozřejmě i s použitím bicích a vynikajícím odvázaným hlasem Lisy Shaffer, která je současně autorkou této chuťovky. Nádherná je pomalejší věc Picture I Still Carry, kde si duet střihli Jeff White a Donna Ulisse. Nádherná melodie s nádherným textem. Příjemný country feeling vložil do písně Hello to Grace Today Marty Raybon, který se řadí už mezi legendární country protagonisty, má ale zkušenosti i s bluegrassem. Jeho hlas dává této skladbě osobitý nádech. Samozřejmě svoje tu dělají i housle Jasona Rollera. Další chuťovkou je Dreaming with My Eyes Wide Open od Dougova oblíbeného písničkáře Tonyho Arata, který si skladbu i zazpíval. Ve vícehlasech ho výborně doplňuje Donna Ulisse. Čím mi však Doug skutečně udělal velkou radost, je předělávka skladby Mighty To Save. Tuto píseň miluji i v původní verzi od skupiny Hillsong a pouštím si ji, když potřebuji dobít baterky. Cover tohoto alba dal Flowers dohromady se svou rodinou, a tak se tady objevila jako hlavní zpěvačka jeho dcera Tabor, syn Torey a zeť Brandon Henson. Tedy při poslechu mě na závěr čekalo velmi milé překvapení.

Člověk by čekal, že díky názvu Favorites, bude album naplněné nejrůznějšími předělávkami starších kousků, ke kterým má hlavní protagonista citový vztah. O to větší překvapení je slyšet vynikající originály protkané výbornými výkony, přecházejícími z moderního grassu do tradice, s odbočkami do newgrassu okořeněného bicími. Palec nahoru. Silné album.