ɷNo Time Flatt – Calling After Me : 28.8. Výborná kapela i písně, nástrojový styl i podoba písní jsou spíš tradiční. S tím trochu kontrastují zvukovými efekty více upravené zpěvy.

ɷBilly Droze – Renaissance : 31.8. Billy je zpěvák z výrazným hlasem a úspěšný autor, jeho písně zpívá řada dalších umělců. Předtím natočil několik country desek, tato je jeho druhá bluegrassová. Moderní písně, výborní sidemani: Andy Leftwich – mando, housle, Mathew Davis – banjo, Don Rigsby a Ronnie Bowman ve vokálech, v jedné písni jako host Tommy Emmanuel. I když někdy ty autorské desky vyjdou trochu jednotvárně, jakoby autor nejlepší písně už prodal a pak točil co zbylo.

ɷThe Gina Furtado Project – I Hope You Have A Good Life : 27.9. Gina, její výborné vlastní písně a ještě lepší banjo! Ginu už známe z její první sólo desky Gina Clowes – True Colors (2017), je tu zpět a s novým názvem kapely a přináší vlastní folkové až šansonové skladby, které pokračují v parádních hudebních barvách a náladách. Víme, že Gina standardní bluegrassové prvky umí taky skvěle, viz nahrávky kapely Bud’s Collective, k jejich první desce (2015) se rád vracím pro její nakažlivou energii. V poslední době je Gina členkou kapely Chris Jones & Night Drivers a nahrála s nimi už taky nejmíň dvě alba – naposled v zimě, vyšlo v březnu a psali jsme tu o něm únoru. Na sólových deskách Gina využívá široké pole své hudební fantazie všemi směry – jako autorka, aranžérka, zpěvačka, banjová stylistka, náladotvůrce. Další stěžejní hráči alba jsou: guitarist Chris Luquette (ten šikula od Franka Solivana), Nate Leath (fiddle), Danny Knicely (mandolin) and bassist Mark Fain. Jsou všichni skvělí. Gině velmi sluší třeba i swingové polohy, viz Take Your Time.

ɷMean Mary – Cold : 4.10. Mary James přináší ve srovnání s Ginou zase jiný typ vlastních písní s banjem, mohlo by zajímat zejména ty, kdo Mary viděli živě před rokem v Metylovicích. Mary si na novém albu nahrála sama většinu nástrojů, občas i nazpívala víc hlasů. I tady jde spíš o folkové písničkářství, výborná práce, od bg maistreamu je to daleko.

ɷDoyle Lawson and Quicksilver – Live In Prague : duben, v Americe vychází 30.8.  Pokud jste neviděli DL&Q na vlastní oči nebo neslyšeli ještě jejich album z Prahy, tady je možnost nahrávku slyšet z veřejného zdroje. Zpěvy jsou dokonalé, hraní vynikající, nejvíc se mi líbí banjo a kytara. A k tomu je tam ještě cítit ta nadšená atmosféra našeho publika! Zdá se, že oproti nahrávce vydané u nás doma je ta americká u labelu Billy Blue Records ještě v detailech editovaná a zvukově o fous lepší. Díky tomu na začátku uslyšíme Rosťův výkop o pár slov delší. Na úplném konci pak tady ještě zaslechneme Rosťovo „Přátelé…“, další Rosťův krok do nesmrtelnosti. Píseň Jealous  s výraznou a pěkně rytmicky odsazenou melodií mě zaujala do té míry, že jsem si hned zapsal slova a přetextoval je do češtiny.

Jedna singlová perlička na závěr: co se stane, když zamícháme do jednoho kotlíku bluegrassovou kapelu, symfoňák a jednu z nejnadupanějších vokálních R&B sestav? V lepším případě třeba tohle: Steep Canyon Rangers & Asheville Symphony with Boyz II Men – Be Still Moses.

A úplně nakonec kytarová lahůdka. Byli jste někdy zvědaví, jak by si jeden z největších kytarových ďáblů Tommy Emmnuel poradil, kdyby měl hrát se zkušenýma bluegrassákama nějaký fiddle tune, který není harmonicky triviální a který nezná, takže je odkázaný na totální živou improvizaci na neznámé téma, které chytá nebojácně za jizdy? Třeba Blackberry Blossom pěkně rychle? Takhle!