Don’t Ever Cross A Moonshine Man / Hillbilly Heroes / Scorcher Carroll’s Farm / The Dream / The Roof Is Coming Down / Louisville Rambler / I’m Lonely For My Only / Rainy Old River Town / Bluer By The Minute / Wicked Woman / A Day In The Life Of The One Left Behind / Lights And Sirens

V době krásných letních večerů nemá obyčejný člověk příliš mnoho přání. Jen tak si sedět, pozorovat zapadající slunce, popíjet svůj oblíbený nápoj, cítit vůni masa pražícího se na grilu a k tomu všemu poslouchat hudbu, která je laskavá, jednoduchá a hodící se právě pro takové chvíle. Tak jsem se dostal k nejnovějšímu kousku od bluegrassových veteránů, kteří si říkají Hammertowne.

Tihle fešáci, určitě můžeme mluvit o chlapech, protože ženy zde nenajdete, nepředstavují typicky kamarádsky založenou kapelu. Ani se nesetkali kolem nějakého interpreta, který si systematicky vybral hudebníky a naverboval je do své doprovodné kapely. Ale už se blížíme k tomu, kde jsou jejich kořeny. Zacituji z jejich stránky: “Tato skupina muzikantů se shromáždila ve studiu jako sessionoví hudebníci u sólového projektu a stalo se něco zvláštního. Po tom, jak bylo stisknuto tlačítko STOP po prvním nahrání první skladby, na několik sekund se místo zaplnilo tichem, až dokud se z kontrolní místnosti neozvalo: WOW. Energie a muzikantská kompatibilita byly tak silné, že se tito chlapíci rozhodli, že s tím vyjdou i ven. A tak se zrodilo Hammertowne.” Ještě upřesním, že se to stalo v roce 2011 při nahrávání alba pro Scotta Tacketta.

Svoji základnu mají v Západní Kentucky, kde všichni žijí a kde samozřejmě nejvíc rozvíjeli svoji vášeň pro bluegrass. No řekněte sami, kde by k tomu mohlo být lepší místo? Zakládajícími členy Hammertowne byli kytarista, zpěvák a skladatel Scott Tackett, banjista Brent Pack, mandolinista a zpěvák Chaston “Chas” Carroll, kontrabasista a zpěvák Doug Burchett a další kytarista, skladatel a zpěvák Dave Carroll. Samozřejmě, každý z nich hrál v té době v jiných skupinách, ale chemie působila tak silně, že se rozhodli opustit své živitele a zkusit to spolu. V současnosti už ale na basu hraje Bryan Russell.

Kdysi dávno už jsem tady na BGCZ.net představil Scotta Tacketta, tentokrát se vám pokusím přiblížit dalšího vynikajícího písničkáře, díky kterému hraje Hammertowne převážně svoji vlastní tvorbu. A to muzikanta jménem Dave Carroll. Je to už také hudební veterán, vždyť se narodil 7. srpna 1964 v kentuckém Ashlandu. I když byl odmalička fascinován hudbou, na kytaru se naučil hrát až jako sedmnáctiletý. A byla to právě bluegrassová kytara, která ho uchvátila po návštěvě jednoho lokálního koncertu. A s kytarou přišly také první vlastní skladby, které nejprve představoval s místní kapelou, ve které působil. V roce 2003 byl spoluzakladatelem skupiny New River Line. V roce 2012 přestoupil do Hammertowne, kde je doteď. Mnohé Davovy skladby byly nahrané prvoligovými bluegrassovými kapelami, jako jsou například Lonesome River Band, Russell Moore & IIIrd Tyme Out, Blue Moon Rising, Lou Reid and Carolina a jinými. V roce 2007 jeho skladba Scorcher Carroll’s Farm, prezentovaná skupinou New River Line, získala ocenění Píseň roku v American Bluegrass Chart. Většinu svých děl však nechává pro skupiny, kde právě působí.

Hammertowne zatím dodržují tradici vydávání svých studiových alb každý druhý rok. V roce 2013 to byla jejich prvotina nesoucí název kapely, v roce 2015 Highways & Heartaches a jsme v roce 2017 a to přišli jejich Hillbilly Heroes. Potenciálu skupiny si všimlo vydavatelství Mountain Fever, které jim zajišťuje servis i u tohoto alba. V první řadě co vás nejvíc zaujme na té nahrávce, je vyváženost skladeb, nástrojových aranžmá a samozřejmě hlasová univerzálnost, kde sólo dokáže zazpívat téměř každý, kdo umí otevřít pusu. A potom je tu jakýsi vnitřní klid, který se nenápadně táhne jednoduchou melodikou a hudební precizností. A právě ten dodává obrovskou sílu a potěšení z poslechu.

Prvním singlem byla – ano, určitě jste uhádli – titulní skladba. Pochází z pera těch nejvíc potentních skladatelů v kapele, Davea Carrolla a Scotta Tacketta, přičemž ten druhý si ji také zazpíval. Hledal jsem překlad, co je to hillbilly music a dostal jsem odpověď, že lidová hudba. Avšak ještě lepší je vysvětlení, že je to původní název dnešní Country & Western Music, ve které jsou primárními akustické strunné a drnkací nástroje a která geograficky pochází z venkovských oblastí jihovýchodních Spojených států. Právě z této hudby vycházejí členové Hammertowne a vzdávají tak úctu ke svým idolům a hudebním kořenům. Píseň je jednoduchá, přímočará, protkaná aranžérskými pamlsky a určitě má potenciál, aby se dostala do repertoáru jiných kapel. Skupina Hammertowne ale sáhla i do archívu a vytáhla už obehranou skladbu Scorcher Carroll’s Farm, kterou jsem už vzpomínal. Pro mě je zajímavá hornická balada The Roof Is Coming Down, která končí závalem horníků při práci. Skutečným balzámem na duši je pomalý valčíkový gospel The Dream. Samozřejmě, že těmito skladbami nekončí výčet chuťovek, které se tady nacházejí. Opět je to album plné chutí, hitovek a splněných kapelních ambicí. Je si z čeho vybrat… vzpomenu jen Rainy Old River Time, Don’t Ever Cross the Moonshine Man, Louisville Rambler, další skvělý pomalý valčík A Day In the Life of the One Left Behind nebo závěrečná instrumentálka Lights and Sirens. Mňam – lepší než čokoládová zmrzlina pro moji manželku.

Samotní fešáci z Hammertowne ohodnotili, že toto je jejich nejvydařenější album. Dá se souhlasit?