Úvodní hlavní aktuální zpráva: nadšení českých fanoušků bylo nominované na příští GRAMMY! Konkrétně v kategorii nejlepší bluegrassové album, a to na albu Doyle Lawson and Quicksilver Live In Prague. Finální výsledky se budou vyhlašovat 26. ledna 2020. Hernajs, ta Iva s Rosťou začínají být čím dál nebezpečnější. A naše publikum čím dál (vy)ceněnější. Už jsme o albu psali, pro vaše pohodlí rychlý odkaz na poslech je tady.

Americká verze obalu CD:

ɷThe Infamous Stringdusters – Live From Covington Kentucky : 15.11.  Takto vypadá dnešní živá tvář známé kapely. Záznam obsahuje nejen materiál z jejich poslední půl roku staré studiové desky, vlastně je průřezem ze všech jejich alb. Celkem 21 písní jejich dvouhodinového festivalového setu prověří skalní příznivce v poslechu rozsáhlejších improvizovaných sól, skladby od 7 do 13 minut tu nejsou ničím neobvyklým. Třeba Andyho víc než 4-minutové  kytarové sólo v The Hitchhiker je pěkně vystavěné. Zpěváci se odvazují – někdy až moc, Pandolfi perlí zajímavými nápady. Kapela je díky víc než 100 kšeftům za rok vyhraná a dovolí si hravost v rámci domluvené formy. Jediným známým standardem je tady Big River (8min). Nahrávka jako celek je parádní ukázkou přístupu zvaného jam-grass. A má to svoje publikum, když se to dělá dobře.

ɷJake Workman – Landmark* : 22.11. Už tady máme avizované album v celistvosti. A je to pecka jak se čekalo. Pro stručnost: 10 ze 13 instrumentálních skladem napsal sám Jake a jeho kytarová hra je dokonalá. Další hvězdní spoluhráči na nahrávce jsou: Stuart Duncan on fiddle, Sierra Hull on mandolin, Russ Carson on banjo, Justin Moses on dobro and Jeff Picker on bass.  Jako hosti se objeví:  Ricky Skaggs on mandolin, Jeff Taylor on whistle and accordian, and Rebekah Workman on fiddle. Pokud slyšíte o Jakovi prvně, má odehráno hodně špičkové muziky, fungoval v kapele se svou sestrou Rebeccou a mají natočené společné album, hrál jako host na řadě špičkových alb, tady jsme třeba psali o těch, co natočil virtuóz na chromatickou foukací harmoniku David Naiditch. Jake se dostal do jasnějšího světla reflektorů ve chvíli, kdy jej povolal do své kapely Ricky Skaggs. To samo znamená hodně. Jake stále muzikantsky roste, důkazem je jeho nové sólové album. Původně začínal jako bigbíťák na písních Beatles, Boston, AC/DC, Van Halen, údajně tehdy cvičil i přes 6 hodin denně. Má vystudovanou jazzovou kytaru – mrkněte na albu na Back And White Rag, tam je to trochu slyšet. Bluegrass mu sedí dost dobře, kromě kytary vyhrával  soutěže i na banjo a mandolínu. Tady nám zahrál závěrečnou skladbu alba i na videu v jednočlenné verzi, aby ukázal, že je to vlastně brnkačka ve všech smyslech toho slova. PS. Už jste si někdy všimli, že kdybyste třikrát zpomalili fidlovačku Pike County Breakdown, vylezla by vám z toho melodie blízká písni Hlídej lásku skálo má?

ɷPo’ Ramblin’ Boys –  Toil, Tears & Trouble : 23.8. Toto album je jediným, které jsme si tu ze všech nominovaných na příští Grammy v kategorii bluegrassové album ještě nepředstavili, všechna ostatní už tady byla k poslechu. Kapelu PRB milovníkům ultratradiční podoby modré trávy není třeba představovat, pro ty to už bude stálice. V našem blogu jsme předchozí nahrávky kapely také měli. Je pozoruhodné, že i v nominační komisi se najdou odborníci, kteří takto tradiční album vybrali, tuto podobu mají rádi a oceňují. Při poslechu nového alba si můžete sami udělat svůj úsudek, čím – kterými písněmi, případně autorskými nebo interpretačními výkony, si album může nominaci nejvíc zasloužit. Sám jako příznivec kapely, zejména jejích živých vystoupení, si dovolím se k tomu nevyjádřit. / Mimo záznam a důvěrně: většina písní na novince je totálně zdechlých, nedosahují toho, co kapela naživo předvádí a umí. Nemluvím o tempu, ale o celkové energii a náladě. Pár písní stojí za to dát si je víckrát – titulní  Toil Tears… a pak třeba první a poslední věc na albu jsou celkem fajn. Ze všech uvedených waltzů asi hned ten první Hickory, Walnut… Hudební překvapení se tu asi nenajdou, skvěle vystihnutý tradiční styl ano.

ɷ MacKenzie-Adkins – MacKenzie-Adkins* : říjen   Dale Adkins kromě výborného zpěvu nahrál tři hlavní nástroje – banjo, kytaru a mandolínu. Zejména jeho kytarová hra je na vysoké úrovni, kytaristi ocení. Kate MacKenzie je zpěvačka úžasně kultivovaného hlasu, v její jemné znělosti na konci tónu a ve vibratu cítíme téměř styl Elly Fitzgeraldové nebo Billie Holiday a velký nadhled, zkrocenou hlasovou rezervu plus dokonalý vkus. Viz např. Cow Cow Boogie. Adkinsovi doma v Oregonu vedou nahrávací studio a jejich technická erudice se tu taky promítá.

V závěrečné anketě pro znalce si může každý zkusit, kolik rozezná respektive vyluští podpisů známých muzikantů. Minimálně dva kluky z NGR jsem tam třeba taky našel. A co vy?