Carolina Wind / Coal Train / These Hills / Johnson’s Hardware Store / Up In Those Blue Ridge Mountains / Fallin‘ Anyway / Lester’s Song (These Are the Eyes) / Leanin‘ On The Good Times / Moonlight Is Falling / Do You Think Of Me / Before You Call Me Home

Na nejznámějším bluegrassovém blogu bluegrasstoday.com můžeme každý týden vidět hitparádu hitů z alb nebo singlů, jejichž datum vydání není starší než 18 měsíců. Na této hitparádě se podílejí DJs, kteří skladby hrají ve svých rádiích, ať už komerčních nebo nekomerčních a na základě jejich reportů je tvořený žebříček nejhranějších skladeb. Před pár týdny jsem byl pořádně šokovaný, protože z dvaceti písní, které se tam objevily, šest patřilo jedné interpretce. A ne, nebyla to Dale Ann Bradley, Kristy Cox nebo Donna Ulisse. Její jméno je méně známé, ale zdá se, že v bluegrassových vodách plave jako pořádně velká štika. Interpretka se jmenuje Irene Kelley.

Bylo to před dávnými desetiletími, když hladomor a chudoba zasáhla v 19. století i Uhersko a množství Slováků odešlo do zaslíbené americké země. Více než polovina z nich se nechala naverbovat na těžkou práci v ocelárnách a dolech. A tak není překvapením, že se usazovali především v Pensylvánii, kde bylo množství uhelných dolů, které se staly významnou zásobárnou paliva rozvíjejícího se průmyslu a populace. Tato oblast má obrovský vliv také na písničkářství a tvorbu Irene Kelley. Vždyť se narodila v městečku Latrobe v tomto státě a i když se zdá, že je dost vzdálené od oblasti, kde se těžilo, na jeho rozvoj měla velký vliv železnice, kterou se uhlí vozilo. Kromě toho, jak Irene říká, není tam snad člověka, který by neměl předka spojeného s důlní činností.

Irene už jako teenagerka psala svoje první skladby a protože na ni měla vliv hudba z okolí Appalačských hor, celkem brzy zamířila do Nashvillu. V roce 1983 se tady usadila a poté, co nahrála svoje demo v CBS Records, začala se šplhat nahoru. I díky agentuře Polygram se dostaly její písně k jiným umělcům, a tak Carl Jackson mohl nazpívat skladbu You Are a Rock (and I’m a Rolling Stone) a Ricky Skaggs spolu se Sharon White zrealizovali píseň Love Can’t Ever Get Better Than This z roku 1987, která získala nejedno ocenění. Irenin žánrový záběr byl široký – od country, přes Americanu až k bluegrassu.

Písničkářka, povzbuzená úspěchy, chtěla v roce 1989 vydat svoje debutové album, ale to se nepodařilo. Proto se ještě zuřivěji pustila do psaní nových skladeb, což ocenili mnozí další umělci. Její debut se tak konal až o deset roků později s albem Simple Path, který si vyprodukovala a také sama vydala. Získala za to množství výborných kritických ohlasů a Alan Jackson se zamiloval do skladby A Little Bluer Than That, která se později objevila na jeho albu Drive. Sladká píseň. O pět roků po debutu Irene vyšla novinka s názvem Thunderbird a o dalších deset úžasný vstup do světa bluegrassu Pennsylvania Coal. Tady se už vyzbrojila vynikajícími hudebníky a dostala se na vrchol žebříčků. A tak se nemůžeme divit, že se ozvalo velké vydavatelství Mountain Fever Records, zastupující například Volume Five, Dave Atkinse, Spinney Brothers nebo Grasstowne, a minulý rok podepsalo s Irene kontrakt na nahrávání. Takže jsme se mohli začít těšit na nové album. A to přišlo.

Irene pokračuje ve své horalské poetice pensylvánských hor a nazvala ho These Hills. Obklopila se vynikajícími hudebníky, se kterými už předtím spolupracovala, a tak zde můžeme slyšet výkony houslisty Stuarta Duncana, mandolinisty Adama Steffeyho, Bryan Sutton tady hrál na kytaru, Scott Vestal na banjo a za kontrabas se postavil Mark Fain. Kromě toho je zde i slušná sbírka zpěváků a zpěvaček objevující se ve vícehlasech, jako Claire Lynch, Ronnie Bowman, Dale Ann Bradley nebo Steve Gulley. A taktéž Irenina dcera Justyna.

Otvíracím singlem se stala píseň Carolina Wind, s jejímž psaním Irene pomáhali Milan Miller a Thomm Jutz. Je to příjemná rychlá skladba s velkým hitovým potenciálem, který se v podstatě přetavil v úspěch v hratelnosti a výsledcích v Bluegrass Today Chart. Je to nenáročný bluegrass, kde svoje odvedou hudebníci netlačící se do popředí a silný refrén. V závěsu za tímto hitem je středně rychlá píseň Johnson’s Hardware Store, ke které přispěl Ronnie Bowman nejen jako spoluautor, ale i jako výrazný zpěvák z pozadí. Text vás přivádí do malého rodinného obchůdku z minulosti, kde prodával Irenin otec a kde vždy vládla příjemná atmosféra, vítání úsměvem, radost ze zákazníka a proč by se každou sobotu večer nemohlo i tancovat? Zkuste toto zažít například v Tescu… Scott Vestal předvedl zajímavé banjo v Coal Train, kde zpěvačka opět zpívá o svých vzpomínkách na minulost, když vlak s uhlím pomalu vjížděl do města a ona si to chtěla zapamatovat dřív, než to všechno zmizne. Nesmím samozřejmě zapomenout na další výbornou skladbu, a tou je titulní These Hills. Další příjemnou věcí je Fallin’ Anyway – opět napsaná ve spolupráci s Millerem a Jutzem, která začíná pomaleji, ale později se v refrénu rozběhne a nezastaví. Irene tu ukáže svůj hlas a umění v plné kráse. K tomu se přidávají jemná nástrojová sóla a krásné housle. O tom, že v matčiných stopách kráčí také Irenina dcera Justyna, svědčí přívětivý valčík Lester’s Song anebo nádherný slaďáček Moonlight Is Falling, kde obě spolupracovaly, a který patří ke skvostům z tohoto alba.

Irene se na These Hills rozhodla vynechat perkuse, které se objevily v jejím předcházejícím počinu. Pro mě je to škoda, jakkoliv to mnozí kritizovali. Na druhou stranu ale mohou vyniknout ostatní nástroje a nemají se za co skrývat. Album tak působí velmi konzistentně, jednoduše, jemně, sympaticky klidně a je kvalitně udělané. Nekonají se zde žádné hudební závody, ale v popředí je především Irene, její písničkářství, vzpomínky a bluegrassová pohoda. Umělkyně se dokázala zařadit, a to velmi úspěšně.