ɷJason Barie – Pieces : 6.9. Špičkový houslista, který má odsloužená léta u DL&Q a poslední dobou u Radio Ramblers, přináší po 11 letech svoje druhé sólové album. Tradiční, v tom je doma. Kamarádů, kteří mu tam hrají a zpívají, je celá dlouhá řada: Del McCoury, Paul Williams, Doyle Lawson, Darrin Vincent, Joe Mullins, Becky Buller, Kristen Scott Benson (The Grascals), Brandon Rickman (The Lonesome River Band), Mike Rogers, Eli Johnston, Corrina Rose (High Fidelity), Wayne Benson (IIIrd Time Out), Jason Davis (Claybank), Duane Sparks, Kevin McKinnon, Joe Dean & Josh Swift (Doyle Lawson & Quicksilver), and Mike Terry and Randy Barnes (Joe Mullins & The Radio Ramblers). Stylových double houslí si tady užijeme docela fest. A taky ušlechtilých waltzů a dalších možností pro vyniknutí houslové hry.

ɷThe Likely Culprits – The Likely Culprits : 6.9. Skvělá moderní muzika od zajímavé sestavy vzniklé jako vedlejší projekt pro pár profíků, kteří si i mimo své hlavní kariéry rádi zahrají spolu.  Ronnie Bowman, Melonie Cannon, Deanie Richardson, Garnet Imes Bowman, Brandon Bostic, Ashby Frank, Austin Ward. Můžete tomu říkat akustická country (není tam většinou banjo) a je to dokonalé. Funguje tady vysoká profesionalita a vyhranost i vyzpívanost, výtečný vkus a snad i vzájemná inspirace. Za pozornost stojí třeba The Big Revival nebo skvělá verze klasického Tennessee Blues.  Od Ronnieho čekáme v těchto dnech i jeho vlastní nové album, máme se na co těšit.

ɷLakeside – Moving on : 13.9. Gospelové album, což obvykle znamená moc dobré zpěvy – tady výraz spíš popový než BG, v tomto případě i výborný picking všech nástrojů. Vkusná práce.

ɷRod McCormack – Fingerprints : 20.9. Australský muzikant si po dlouhých letech práce jako hudební producent jiných country, popových a rockových umělců dopřál debutové album pod vlastním jménem. Písně napsal, nazpíval a zahrál kytaru a banjo. Album se nahrávalo převážně v Nashvillu a dalšími nástroji přispěli Andy Leftwich (mandolin, fiddle and tenor guitar), Aubrey Haynie (fiddle and mandolin), Rob Ickes and Justin Moses (dobro), Larry Franklin (fiddle), Dave Pomeroy (upright bass) and Templeton Thompson (backing vocals). Rod zamlada vyhrával soutěže v oboru kytara a banjo doma v Austrálii i v Americe. Za svoje vzory uvádí jména jako Tony Rice nebo New Grass Revival. Rodovy písně jsou pestré – od nadprůměrného akustického popu až po newgrass – třeba Covering Your Tracks. Titulní Fingerprints je působivá balada, srovnatelná s vyšší ligou autorů jako James Taylor nebo Gordon Lightfoot. Podobně It Takes Years, pokud máte náladu na balady. U Rodových písní se vyplatí věnovat dost pozornosti textům. Rodova kytarová hra je skvělá, má osobitý styl a bezva nápady. Jeho zpěv má countryovou barvu a výraz. A australanské aranže jsou svěží zase jiným způsobem. Občasné zdlouhavé úvody instrumentálek by snesly nějakou variaci. Když začne dlouhou frází a tu pak zopakuje do tónu stejně ještě 3x, zavání to nudou (Sweetwater). V Time Traveller má úvodní frázi jen třikrát, ale zase celou na jednom akordu. Naštěstí se to pak rozjede.

ɷDaniel Crabtree – The Storyteller in Me : 25.9.  (první píseň prozatím neúplná) Daniel po dvou gospelových albech posbíral vlastní písně na jedno světské.  Špičková sestava: Banjo – Scott Vestal, Upright Bass – Mike Bub, Dobro – Rob Ickes, Acoustic Guitar – Cody Kilby, Fiddle & Mandolin – Patrick McAvinue, Harmonica – Pat Bergeson, Harmony Vocals – Donna Ulisse & Rick Stanley. Výborné všechno.

ɷJohn Bowman – The Hole : 27.9. EP s šesti písněmi. Johna jsme mohli dřív znát z jeho působení v Union Station, Boxcars, Isaacs nebo DL&Q. Správně odpíchnutý bluegrass (3x) nebo country občas zpestří jemný telecaster. Pokud si můžu dovolit subjektivní poznámku, šestnáctinové běhy v bluesové pentatonice na dobro jak je často hraje Josh Swift se mi v jinak durových ne-bluesových skladbách nelíbí – ani tady ani u DL&Q.

ɷZoe & Cloyd – I Am Your Neighbor : 27.9. Natalya Zoe Weinstein and John Cloyd Miller zpívají, hrají na housle a kytaru, píšou výborné písně a natočili s podporou dalších přátel třetí album, ze kterého je cítit jejich zakotvení v appalačské hudební tradici. Občas do ní proniknou prvky jako klezmer nebo citlivější folkový způsob zpěvu. Působivá je třeba jejich na dřeň očištěná zajímavá verze staré kovbojské písně jen ve dvou hlasech a nové album má hodně pěkných míst.

Zajímavá banjistická videa s rozhovory se dají najít na Banjo masters  (Vimeo), např. Sammy Shelor nebo Gina Furtado.

Pozornost si zaslouží také čerstvý výběr  bluegrassových specialit pro rádia. V první řadě proto, že nám nabízí dvě unikátní a dosud nevydané nahrávky JD Crowe & The New South z časů jejich legendárního alba Rounder 0044 a jednu nevydanou nahrávku písně v podání  Blue Highway. Příběhy k písním jsou popsané v odkazu. Crying Holy s JD Crowem bylo původně natočeno s Emmylou Harris zpívající nejvyšší hlas. Protože se některým nelíbil ten souzvuk hlasů – v refrénu Tony Rice lead, Skaggs tenor a Emmlylou high baritone, ve výsledné albové verzi baritone pod Tonym a Rickym přezpíval jejich tehdejší manažer Hugh Sturgill. Teď slyšíme poprvé, že i původní voicing s Emmlylou zní dobře. Další píseň s JD Crowem byla natočena pro stejné legendární album, ale nakonec ji na album nedali, tak k nám z archivu vystoupila až dnes. No a v dalších písních výběru měl ten kdo vybíral výborný vkus, převeselý Hank s valchou se dá přeskočit. Vypadá to, že písně do výběru nominovaly samotné labely, které jsou členy platformy Airplay Direct.