The Last Thing on My Mind / I’m Coming Back to Town / They’re Holding up the Ladder / Sweetheart’s in Heaven / Snow Covered Grave / Love Please Come Home / The Rambler / Footprints in the Snow / Long Gone / Ridin‘ the Rails / You Know I’ll Be Lonesome

Svět internetu je jako bezedný oceán. Člověk v něm může plavat, potápět se jak hluboko chce a stejně nenarazí na dno. Neradi si to přiznáváme, ale pořádně se tím změnil život. Množství věcí si bez něho neumíme představit a nacházíme tam vždy něco nového a skutečně zajímavého. Bez internetu by neexistoval BGCZ.net a jak bychom se potom dozvídali o tolika novinkách ze světa bluegrassu, které se zde objevují? Osobně mi velmi pomáhá při sledování toho, co se v této hudbě děje ve světě a díky stránkám jako cdbaby.com mohu poslouchat a kupovat skvělou hudbu, která by se asi za jiných okolností do našich končin nedostala. Svět se zmenšil, díky internetu většinou přicházíme také o dost peněz, protože si kupujeme věci, které bychom jinak nekoupili a takto mohu pokračovat. Ale když už jsem něco naznačil o „cdbaby“, chci se zastavit i nad méně známým, ale o to zajímavějším interpretem, a ten si říká Joseph nebo Joe Hott.

Joe se svou kapelou The Short Moutain Boys se v USA stává někým, koho musíte vidět, musíte slyšet, a který patří k novým tvářím a hlasům. Tento kazatelův syn našel lásku k tradiční hudbě už ve svém mladém věku. Samozřejmě je to velmi úzce spojené s jeho rodným městem Winchester ve Virginii. Později se přestěhoval do Západní Virginie, kde se už lépe přisál k hudbě díky svému otci a dvěma strýcům, kteří hráli a zpívali tradiční hudbu. Přes poslech starších interpretů jako Stanley Brothers, Bill Monroe nebo Hank Williams Sr. se pustil do psaní svých skladeb a nabral inspiraci na svoji vlastní hudební dráhu.

Podle hor Short Mountain, které byly za jeho rodným domem, nazval svoji první kapelu vytvořenou v roce 2012 Short Mountain Brothers. Zajímavostí je, že to byl dům, ve kterém žil jeho praděd, když se přestěhoval do Virginie ve 30. letech minulého století. Tento dům byl postavený v osmnáctém století, a tak patří k jakémusi rodinnému dědictví, historii a americké kultuře. Zpočátku trio se rozrostlo o čtvrtého člena, a při tom došlo i k menší změně názvu na Short Moutain Band. Kapela svoji hudbu charakterizuje jako “oduševnělá hudba hor”, která je spojením bluegrassu s příchutí country. A jak členové skupiny říkají, “není to typická horalská hudba nebo typický bluegrass, je to něco nového, co vytvořil Joseph se svou kapelou, ale navzdory tomu je to něco, co musíte skutečně poslouchat, abyste tomu porozuměli”. No, odvážné tvrzení. Při poslechu jejich hudby a písní z alb člověk často nerozezná, co je originál a co je převzaté. Jak Joe říká: “Snažím se chodit s otevřenýma očima. Poslouchám, co se okolo děje, žiji s krajinou, ve které bývám, beru si její tradici, historii, a toto všechno potom vkládám do toho, co napíšu.” Zřejmě toho bude dost, protože od roku 2012 má kapela na svém kontě šest studiových nahrávek.

Tou poslední je letošní novinka Last Thing on My Mind. Obsahuje jedenáct skladeb, nahrávalo se v nashvillském Omni Studios a producentem tohoto alba byl Steve Thomas. Tento člověk má na svědomí další bluegrassové a country projekty s umělci jako The Crow Brothers, Larry Cordle anebo Jesse Mc Reynolds. Kromě toho působil jako houslista s Del McCourym, The Osborne Brothers, The Lost and Found nebo s country hvězdami Brooks and Dunn, LeeAnn Womack, Kenny Chesney a dalšími. Impozantní životopis, a tak musím přiznat, že si Joe Hott pozval na pomoc skutečného odborníka. Na zvuku je to i slyšet.

Album začíná titulní skladbou, která se nese v pomalejších tónech, kde se do popředí dostává Josephův hlas, housle a dobro a silné, pro kapelu netypické, ženské vícehlasy v refrénu. Pro mě osobně je to nejskvostnější a nejsilnější píseň z tohoto projektu, trochu se vymaňující z tradicionalistického pojetí symbolizujícího styl kapely a tím i překvapující. Zbytek alba se nese právě v takových tradičnějších rytmech, avšak musím říct, že díky vynikajícímu zvuku a skvělým hudebníkům to není žádná nuda, ale dobře nadupané harmonické album.

Tak si tu poslechneme verze známých odrhovaček jako They’re Holding Up the Ladder, Love Please Come Home nebo Footprints In the Snow. Velmi příjemně potěší originály, jako slaďák Snow Covered Grave či rychlejší I’m Coming Back to Town. A samozřejmě musím vzpomenout i Ridin’ the Rails, která je právě jakoby prototypem vložení se country do bluegrassu a opačně.