Lonnie Ray / Longneck Blues / Hang A Wreath On My Door / Land On Our Feet / In This World But Not Of It / Jimmy, J.D. & Paul / Walking In The Blueridge / I Watched You Go / Poor Boy’s Pleasure / Cold In Carolina / What About Me Lord / Ain’t Gonna Work Tomorrow

Junior Sisk se narodil ve Virginii ve městě Arlington, které leží na úpatí Blue Ridge Mountains. Kolik jsme už slyšeli písní o tomto pohoří? Zajímavostí však je, že se nachází v takzvaném Franklin County. A toto je už výzva pro všechny historiky zabývající se sledováním výroby destilátů. Černý obchod s alkoholem tady kvetl především v době známé prohibice a údajně ve 20. letech minulého století bylo 99 obyvatel ze sta zapojených nějakým způsobem do nelegálního obchodu s alkoholem. Na tom se přiživovali různí mafiáni z Chicaga a jiných velkých měst, existovala korupce větší než momentálně na Slovensku a samozřejmě docházelo ke všem jevům s tím spojeným, jako pronásledování, střílečky, vraždy, no jednoduše pokračování divokého západu. V té době se zde spotřebovalo nejvíc cukru v celých Spojených státech a přece nikdo neměl cukrovku. Spíš cirhózu jater. Proto i okres Franklin County dostal v té době přízvisko „Hlavní místo pašování alkoholu světa“. Ty časy skončily, život se tam uklidnil, ale svými pašeráckými předky se může pochlubit i jeden z bluegrassových pokladů této oblasti, Junior Sisk.

Junior vyrostl v domě, který byl přeplněný hudbou. Především díky otci, který hrál na kytaru a skládal písně, ale i díky matce, která zpívala. Avšak jeho první skutečné hudební vzpomínky jsou prý spojené se jmény jako The Stanley Brothers, Larry Sparks či Dave Evans, které poslouchal. Jako čtrnáctiletý začal hrát nejdřív na akustickou basu a nedlouho na to chytil do rukou i kytaru. Koupil si tehdy v obchůdku v Baltimore svoji “skutečnou” první kytaru s označením 1975 D-35 Martin, kterou má doteď a říká jí Sally. Jako šestnáctiletý se přestěhoval do Washingtonu, kde pracoval na plný úvazek a hrál na poloviční. To se ale změnilo, když uviděl vystoupení Johnson Mountain Boys, kterými byl potom určitou dobu posedlý. V době své počáteční kariéry působil v rodinné kapele Dreamin’ Creek, Wyatt Rice & Santa Cruz nebo The Lost and Found. V roce 2007 obnovil svoji kapelu Ramblers Choice, ve které působí doteď, a to poměrně úspěšně. Banjistou této kapely je Jason Davis, který hraje na banjo už odmalička a kromě působení v mnohých známých kapelách má na svém kontě i dvě sólová alba, přičemž Stepping Out bylo nominované IBMA na Instrumentální album roku 2009. Na mandolínu tady hraje Johnathan Dillon, který hraje bluegrass od svých sedmi roků. Kromě jiného hraje i na banjo, kytaru a basu. Tři roky působil v kapele Michelle Nixon & Drive. Další osobností ve skupině Ramblers Choice je Jamie Harper. Na scéně působí od roku 2003 a je spojený s kapelami jako Carrie Hassler & Hard Rain, Blue Moon Rising a jinými. Vloni mu vyšlo album s názvem Old Pal. Posledním členem sestavy je kontrabasista Kameron Keller, který měl před touto kapelou zkušenosti s hraním s Alanem Bibeyim a jeho Grasstowne anebo v Darrell Webb Bandu.

Jednou z nejznámějších skladeb, na nichž se osobně autorsky podílel Junior Sisk, je A Far Cry From Lester and Earl. Už samotný název značí, kterým směrem se Junior ubírá. Tato píseň posunula několik rekordů, když byla na vrcholu žebříčku Bluegrass Music Profiles Top 30 Hot Singles šest za sebou následujících měsíců. To se ale stalo v roce 2012. Od té doby na větší úspěch čeká. Vydal další dvě alba, na která se ale snesla vlna kritiky, že neobsahují tak silný materiál jako jeho starší nahrávky. Letos se tedy rozhodl, že vydá další album ve vydavatelství Mountain Fever Records s názvem Poor Boy’s Pleasure.

Už od prvních tónů je jasné, že půjde o nadupanou a rychlou porci skladeb, které se přímo nabízejí k tanci. Skutečně to začíná od podlahy chuťovkou o nebezpečném muži jménem Lonnie Ray, pod kterou je podepsaný Mike O’Reilly. Kapela zde ukáže svoji nejsvětlejší a nejvytříbenější instrumentální stránku. Pokračuje to další hitovkou ve svižnějším tempu Longneck Blues od toho samého autora jako úvodní věc. Píseň se na letošním vyhodnocování IBMA stala Nahrávkou roku. Je to klasická skladba o pití a zlomeném srdci a společně s Juniorem si zde zazpíval i Ronnie Bowman. Ke zpomalení dochází ve valčíku Hang A Wreath On My Door. Album se drží v intencích tradičnějších a jednodušších kompozic. Vícehlasy jsou střídmé a posazené tam, kde mají být. Obyčejně v refrénech. Z dalších zajímavých kousků vzpomenu například klasický gospelový nářek In This World But Not Of It nebo třeba i titulní skladbu Poor Boy’s Pleasure o tulákovi utěšujícím se tím, co má. Mně se ale asi nejvíc líbí Cold In Carolina, kde se dozvíme, že v Karolíně je zima, ale nikdy ne taková jako v srdci ženy, která tě opouští. K tomu bych ještě přibalil pěknou gospelovku What About Me Lord, kde spolu v komorní atmosféře hrají kytara a mandolína. K tomu se přidávají pěkné sbory, které tak doplňují osamocený Juniorův hlas.

Myslím si, že tato nahrávka uspokojí všechny potřeby tradičněji laděných posluchačů bluegrassu. A navzdory tomu má výborný zvuk, který zaujal i mě. Mnozí říkají, že Juniorův hlas je podobný starým nahrávkám Stanley Brothers a je jakýmsi mostem mezi nimi a současností. No, posouzení nechám na každém, já se ale k tomuto hodnocení přidávám.