(P/C-2005, vlastním nákladem, celkový čas 39:50)

Yesterday Was a Strange Day (Kozák) / Your Love´s Gona Away (Kozák) / Water in My Shoes (Kozák) / Dust on My Heart (Rytíř) / Holiday Session (Wawrzycek) / Toulky tmou (Wawrzycek) / How Can You Live without Love (Kozák) / Cesta za tebou (Kozák) / Rusty Chain (Wawrzycek) / Leaving Home (Kozák) / The Only Thing I Miss (Wawrzycek – Kozák) / Troubles on My Mind (Kozák) / Home in Alabama (Kozák)

ONDRA KOZÁK [guitar, fiddle, lead vocals], MICHAL WAWRZYCEK [banjo, harmony vocals], PETR NOVÁK [mandolin, guitar (5), harmony vocals], LUKÁŠ RYTÍŘ [bass guitar, acoustic bass (2), harmony vocals], FRANTIŠEK KARLICKÝ [special guest on dobro]

Každoročně mě na modrých pláních české a moravské bluegrassové scény něco mile překvapí nebo mimořádně potěší. V oblasti hudby patřící do formátu současného bluegrassu to byla letos bezpochyby deska Leaving Home karvinské skupiny Křeni.

Každá kapela zpravidla získává svoje jméno, svoji tvář, svůj charakteristický sound a své první fanoušky nejprve v regionu svého působení. Tuto etapu ale mají Křeni už dávno za sebou. Existují pět roků (z toho čtyři roky v současné sestavě) a navzdory nízkému věkovému průměru si vydobyli ostruhy slávy jak první deskou s názvem Tohle já znám (2003), tak účastí na prestižních bluegrassových akcích (za všechny například na festivalech EWOB v Hradci nad Moravicí v roce 2003 a v německém Vöhringenu v roce 2004), vítězstvím ve finále předkol Banjo Jamboree v Čáslavi v roce 2004, ale i hezkou řádkou koncertů na hudebních pódiích v tuzemsku, v Polsku a na Slovensku. K proslulosti skupiny zcela určitě přispěje také letos vydaná deska Leaving Home, kterou pravděpodobně už mnozí z vás máte ve sbírce nebo jste přinejmenším slyšeli zpřístupněné mp3 ukázky na webových stránkách http://www.sweb.cz/bgkreni/

Album vás zaujme od prvního okamžiku už vtipně řešeným bookletem. Ten má ve srovnání s jinými deskami vydanými vlastním nákladem po grafické i obsahové stránce nadstandardní úroveň a obsahuje všechny potřebné informace (některé v dvojjazyčné formě, tedy česky a anglicky) včetně kontaktní adresy. Obal realizoval Nikolas Stergiadis, a protože je potřeba hodnotit každé album jako celek, už v tomto okamžiku získává představovaný titul první body. Zdůrazňuji v této souvislosti, že nejen hudba a jméno interpreta jsou z obchodního hlediska rozhodujícím faktorem pro koupi desky. Svůj díl často sehrává i graficky dobře odvedená práce na obalu.

Hudební materiál na desce je stoprocentně autorský, všechny skladby bez výjimky pocházejí z pera členů kapely, včetně anglických textů, a to ne textů ledajakých. Vzhledem k tomu, že jsou všechny uvedeny na bookletu, není pro kteréhokoli majitele originální desky problém u jednotlivých anglicky zpívaných písniček po překladu posoudit jejich obsahovou kvalitu nebo pochopit jejich smysl. Deska Křenů s anglickými texty si bezpochyby našla a najde své příznivce také v zahraničí, tím spíš, že všichni vokalisté se s anglickou výslovností vyrovnali více než dobře.

Dominantním prvkem vokálů ve všech zpívaných skladbách na albu je sólový neextrémní, neagresivní a tudíž příjemně poslouchatelný baryton Ondry Kozáka. Současný bluegrass neklade tak přísné a vysoké nároky na hlasovou polyfonii, jako tomu je u bluegrassu tradičního, respektive neotradičního, a tak některé skladby jsou sice zazpívány vícehlasně, ale bez použití charakteristického křížení, a řada písniček je odzpívána sólově, což vůbec není na škodu a posunuje to kapelu přesně na to místo, kde jim to stylově sedí nejlépe, tedy poněkud stranou od klasických forem. Na druhou stranu neschází ani decentní bluegrassová vokální harmonie, jako například ve skladbách How Can You Live without Love nebo Troubles on My Mind. Zkrátka a dobře, zpěvu Křenů v angličtině ani v češtině není co vytknout.

Co vás ale na desce ve všech skladbách zaujme především, je brilantní instrumentální sehranost a vysoká technická vyspělost členů kapely, včetně přizvaného hosta na dobro (František Karlický), a promyšlené zaranžování každého tracku. Právě na stavbě některých písniček je znát, že jednotliví muzikanti občas zabrousí také do jiných žánrů (například do folku či swingu), i když jde často jenom o těžko postřehnutelný náznak vlivů z jiných hudebních oblastí. Křeni prostě jako celek fungují výborně a čtyři roky jejich existence v neměnné sestavě jsou znát.

Všechny skladby na albu mají plný zvuk, nástroje vystupují do sól (mnohdy zdvojených) z pevného základu a celkový dojem je bez nadsázky vynikající. Je velmi těžké označit skladby, které jsou mému vkusu nejbližší, protože se mi obsahově líbí celá deska. Ale nejčastěji poslouchám Your Love´s Gone Away, Water in My Shoes, How Can You Live without Love, Troubles on My Mind, z obou česky zpívaných jednoznačně Toulky tmou a z instrumentálek (i ty jsou na albu dvě) Holiday Session, ve které frontman kapely skvěle obsluhuje housle namísto kytary (kterou zde alternuje mandolinista Petr Novák).

Je na místě poznamenat, že také po technické stránce má nosič výborný zvuk. Album se natáčelo, míchalo a masterovalo ve studiu HICON v Popůvkách u Brna a je znát perfekcionistický přístup Svati Kotase, který zde jako hudební a zvukový režisér (za spolupráce Ondry Kozáka) zúročuje své dosavadní bohaté muzikantské zkušenosti. V této souvislosti je na místě konstatování, že bluegrassovou nahrávku patrně nejlépe technicky zvládne studio pod taktovkou jiného bluegrassového muzikanta.

Také celková dramaturgie projektu je vyvážená a deska se příjemně poslouchá od začátku až do konce. Vám, fanoušci solidního bluegrassu a čtenáři, ji doporučuji a já sám se k ní často budu vracet, i když, věřte mi, jsem ji před napsáním této recenze už slyšel nesčíslněkrát…

Milan J. Kalinics, Brno, říjen 2005