Another Weary Mile / You Walked In / Baby, You Ain’t Baby Anymore / William Henry Johnson / Little White Whiskey Lies / The Part Of Me (That’s Still In Love With You) / Daddy Doesn’t Pray Anymore / I’m No Stranger To This Lonesome Road / Young Love Never Grows Old / Your Train Don’t Stop Here Anymore / That’s Where Faith Comes In

S Kristy Cox jsem se poprvé setkal, když se mi do uší dostalo její album Breaking New Ground z roku 2010. Byl to příjemný mix akustické country hudby se silným bluegrassovým cítěním a tím pádem i krásný. Stal jsem se obdivovatelem této mladé zpěvačky. Ačkoli na vzhled interpretů příliš u hudby nehledím, Kristy patří k sympatickým ženám, nad jejichž plakáty vzdychají teenageři a s radostí si je vylepují nad postel. Ještě i její texty typu “vstoupil jsi, moje hlava se začala točit… usmál ses, zůstala jsem bez slov…” patří do srdcí těch později narozených a těšil jsem se z nich u svých prvních platonických lásek. Ale možná právě toto je cesta, kterou může bluegrass vstoupit do uší mladých lidí.

Kristy je Australanka. To jen pro vaši informaci. Svoji pěveckou kariéru zahájila už jako jedenáctiletá, když se poprvé postavila na pódium. Svoji podporu cítila především ze strany rodičů. Sama vzpomíná na svoje preference: “Mojí první láskou byla old-timeová country hudba. Vyrostla jsem u poslouchání umělců jako Merle Haggard, Conway Twitty, Emmylou Harris, Loretta Lynn, tedy především tohle všechno před rokem 1980 byla country hudba, která mě naplňovala.” Nikdy jí to příliš netáhlo do moderní country, navzdory tomu, že byla vycházející country hvězdou na australském nebi.

Už její první čtyřpísňové EP s názvem Fallen to naznačilo, avšak mohutným hlasem se do světa bluegrassu přihlásila až albem Breaking New Ground z roku 2010. Přesně tím začala svoji spolupráci s proslulým nashvillským písničkářem a producentem Jerry Salleym. Nakonec přišlo její životní rozhodnutí a vítr ji zavál až do Nashvillu, kde našla cestu k pokračování své kariéry. Jaké byly její začátky? “V Austrálii pocházím z obchodního prostředí. Absolvovala jsem obchodní školu s titulem a moje poslední zaměstnání spočívalo v tom, že jsem se starala o 47 kaváren. Takže z tohoto úhlu pohledu vím, že Nashville je jen byznys, byznys, který funguje v hudebním průmyslu. Mnoho muzikantů si tady myslí, že nejvíc záleží na tom, jestli mají talent. Ale já zde pracuji na plný úvazek na hudbě a zpívám hodinu denně, nezpívám celý den, každý den. Zbytek sestává z mailování, telefonování a z podobně zábavných záležitostí. A přitom si přeji, abych jen zpívala.”

Kristy je také úspěšnou písničkářkou. A to může se pochválit, že nepíše jen pro sebe. “Nikdy jsem si o sobě nemyslela, že budu písničkářkou. Potom se ale stalo, že za mnou přišli z jednoho vydavatelství a řekli, že mě chtějí podepsat jako písničkářku, neboť slyšeli moji skladbu Miles and Timezones a já na to: Jste si opravdu jisti? Protože do té doby jsem o sobě jako o písničkářce neuvažovala. Nicméně čím víc se do toho dostávám, stačí maličkosti, které mě mohou nastartovat, potom si je zapíšu, sednu si a řeknu – Hej, mám tento nápad, tento koncept a snažím se to napsat. Někdy ale napíšu skladby, se kterými jako bych neměla absolutně nic společného… a potom jsou ty zábavné, ale ty jsou nejvyzývavější.”

Nejnovějším přírůstkem Kristy je její čtvrté album s názvem Part of Me. Jak sama hodnotí, každou novou nahrávkou je stále víc bluegrassovější. Naplňuje se a to. Prvním singlem z tohoto alba je skladba Another Weary Mile. Je to skvělá vypalovačka začínající dobrem, na kterém se představil Justin Moses. V podstatě celé toto CD bychom mohli rozdělit na dvě části. První jsou rychlé písně, kde Kristy ukazuje svůj výrazný hlas naplněný emocemi a úžasným drivem. K takovým bychom mohli zařadit i skladbu Baby You Ain’t Baby Anymore, která se předtím objevila na albu od Jett’s Creek Guilty z roku 2010. Little White Whiskey Lies je vyplněná výbornou mandolínou a vypráví příběh o chlapíkovi sedícím v baru a dělícím se o svoje rozumy, ačkoli každý ví, že balamutí. I’m No Stranger to This Lonesome Road je skladba, která vznikla díky spolupráci Kristy s Jerry Salleym a je to typická bluegrassová vypalovačka.

V čem ale spočívá zpěvaččina úžasná síla a emocionálnost spojená z její country minulostí, jsou pomalejší skladby. A to je ta druhá část alba. You Walked In vypráví o zpěvaččině osudovém setkání a navzdory naivitě textu je výborná. William Henry Johnson je balada o nešťastné lásce k přelétavému milenci. Nemohu zapomenout na titulní skladbu The Part of Me (That’s Still In Love With You). Odkazuje na zpěvaččinu lásku ke country hudbě a jak sama říká, je především o tom, že i když jsi v životě šťastný a rád na místě, kde jsi, vždy může být ve tvé minulosti něco, co tě bolí a trápí. Jako pravá fanynka Chrise Stapletona si nemohla odpustit skladbu i tohoto zpěváka, a to jeho klenot s názvem Daddy Doesn’t Pray Anymore. Samotný Stapleton o této písni řekl, že ačkoli ji měl ve svém šuplíku několik roků, na světlo Boží s ní vyšel až po smrti svého otce. A stal se z ní obrovský hit, po kterém nedávno sáhli i další bluegrassoví umělci jako Volume Five nebo James King. Kristy do této skladby dala svoje srdce a upsala jí duši. A na závěr ještě zmíním další její silnou a upřímně osobní píseň věnovanou jejím rodičům Young Love Never Grows Old.