Two Coats / Give Me Jesus / Long Lonesome Road / I’ll Meet You In The Morning / The Old Things Walkin‘ About / This Blood’s For You / God Had A Hand In It / Gone On Before / Lost As A Ball In High Weeds / Old Ship of Zion / First Step To Heaven / Family Bible / When You Pray

Když v roce 2000 vyšlo album Murder on Music Row, mělo za sebou už jistou kontroverzi, která proletěla napříč Nashvillem. V titulní písni totiž zaznívá tvrdá kritika poměrů v country hudbě, kde jsou lidé schopní za peníze a slávu zaprodat tradici, která se v této hudbě budovala. Spoluautorem skladby byl Larry Cordle a tímto svým počinem se dostal na černou listinu mnohých lidí. Navzdory tomu se tohoto hitu chytili známí country zpěváci George Strait a Alan Jackson a ačkoli to nikdy nevyšlo jako singl, bodovalo to na 38. místě US Hot Country Songs. Larry však měl v té době v Nashvillu skvělou reputaci a jako skladatel i jisté slovo, a proto to byl právě on, koho bylo třeba poslouchat.

Larry se narodil před 67 roky v Kentucky a už odmalička se mu do uší dostávala oldtimeová, country a bluegrassová hudba. Jeho prastarý otec byl oldtimeový houslista, zpěvák a tanečník a od něho tedy získal náklonnost k tradiční country hudbě. Už jako osmiletý se seznámil s Ricky Skaggsem a stali se přáteli. I když ještě v té době určitě za sebou jen tahali kačery a netušili, že je před oběma skvělá hudební budoucnost. Larry postupně skládal dlaždice své kariéry, sem tam založil nějakou kapelu, jindy z ní unikl a příležitostně skládal písně. A pak přišel rok 1983 a známý hit, který se hrává doteď, Highway 40 Blues a nenazpíval ho nikdo jiný než Ricky Skaggs. Skladba se vyšplhala na čelo country žebříčků a i to byla jedna z příčin, proč se Larry o dva roky přestěhoval do Nashvillu. A jméno si získal především jako skladatel, na jehož potenciál se spoléhaly mnohé country hvězdy té doby. Kromě toho však pokračoval i ve své kapele Restless Herd, která se Později přejmenovala na Lonesome Standard Time. V roce 1992 s ní vydal stejnojmenné album, na kterém se nacházela stejnojmenná skladba a získal nominaci na Grammy za album a Bluegrassová Asociace označila titulní skladbu za Píseň roku. Když jsem ve svém mládí ještě neměl vyhraněný hudební vkus a poslouchal jsem všechno od danceflooru, přes rock a country hudbu, do rukou se mi dostalo album, na kterém Cordle spolupracoval s dalšími dvěma písničkáři, Jerry Sallym a Carl Jacksonem. Jejich album Agains the Grain z roku 1999 byl úžasný balzám na duši a tehdy jsem se poprvé setkal s Larryho jménem.

Larry byl ale v srdci bluegrassák, a tak se na novinky těšili především fanoušci této hudby. Po kritickém Murder on Music Row Larrymu vyšly ještě další alba, připomenu jen například Pud Marcum’s Hangin‘ a vynikající průřez jím napsaných hitovek, kde mu společnost dělali mnohá známá jména z roku 2014 All-Star Duets. Krásné album, které doporučuji. Larry se po tomto úspěchu chystal na svoji první celogospelovou nahrávku, kterou už delší dobu nosil v hlavě, ale musel zpomalit a její realizaci přesunout na později. Minulé jaro mu diagnostikovali leukémii, a tak se písničkář, kytarista a zpěvák začal léčit. Původně mělo album vyjít vloni v červnu, ale došlo k tomu až teď. Momentálně se zdá, že leukémie je na ústupu, takže se Larry pomaličku vrací zpět na hudební scénu.

Album Give Me Jesus obsahuje 13 skladeb a jednu takovou jakousi poloskladbu, poloamatérskou nahrávku. Larry ke své novince řekl: “Realizace gospelového alba bylo něco, o čem jsem vždy přemýšlel a co jsem vždy chtěl. Vypadá to ale, že jsem to vždy odsouval na druhou kolej kvůli jiným projektům nebo jsem pochyboval o materiálu a tak podobně. Tohle ovšem byla šance, abych pracoval s mými oblíbenými umělci, nahrál některé staré klenoty a také dostal mezi fanoušky nějaké nové gospelové písně.”

Začněme těmi tradičnějšími kousky. Jedním je Two Coats, kterou Larryho naučil Ralph Stanley. V této verzi uslyšíme jen kytaru, kontrabas a Weissenborn kytaru, na kterou zde hraje Rob Ickes. Další chuťovkou je titulní Give Me Jesus, kterou Larry poznal díky zpěvačce Val Storey. Její hlas se objevil i na této nahrávce. K typickým gospelovým skladbám můžeme klidně zařadit It’s a Lonesome Road s nádhernými vícehlasy. Hlavním zpěvákem tu je otec Carl Jacksona Lethal. Samozřejmě se na albu nacházejí také kousky a capella. Můžeme si vychutnat I’ll Meet You In the Morning z pera A. E. Brumleye anebo The Old Ship of Zion, kde se vyjímá krásný trojhlas. Larry se podepsal jako spoluautor pod velmi zajímavý gospel vycházející z černošské tradice The Old Thing’s Walkin About, jenž trochu vybočuje od ostatních skladeb na albu. Trojice Cordle, Salley a Jackson se setkala i na tomto projektu, a to konkrétně v písni God Had a Hand in It. Všichni tři si zde společně zazpívali a vytvořili vynikající atmosféru.

Give Me Jesus je gospelové album se vším, co k tomu patří. Larry Cordle se opět nedal zahanbit a naservíroval porci hudby nejen na nedělní stůl, který je úzce spjatý z křesťanskými tradicemi, ale jako každodenní menu, kde si člověk může vybrat to, co mu právě teď nejvíc pasuje.