(P/C-2001, Leon Russell Records, LRR-30012, celkový čas 30:34)

I´ve Just Seen A Face / Footprints In The Snow / Columbus Stockade Blues / I Believe To My Soul / Rough And Rocky Road / Mystery Train/ When My Blue Moon Turns To Gold / In The Pines / Open Up The Door / Bluebirds Are Singing For Me / Rhythm & Bluegrass / Pilgrim Land

LEON RUSSELL – piano, electric piano, lead vocal / SAM BUSH – mandolin, fiddle, background vocal / JOHN COWAN – bass, background vocal / COURTNEY JOHNSON – banjo, background vocal CURTIS BURCH – guitar, dobro, background vocal / BILL KENNER – mandolin / AMBROSE CAMPBELL – percussion

Zpěvák a multiinstrumentalista Leon Russell (používající i pseudonym Hank Wilson) se narodil v roce 1942 v Lawtonu v Oklahomě, v raném věku se učil hrát na piáno, později na trubku a ve čtrnácti letech založil svoji první kapelu. Už jako velmi mladý hrál například s Ronnie Hawkinsem nebo Jerry Lee Lewisem. V sedmnácti letech se odstěhoval z Oklahomy na západní pobřeží, do Los Angeles, kde zpočátku působil v několika nevýznamných hudebních formacích. Ale v následujících 60. letech už spolupracoval s řadou slavných hudebníků, např. s Glenem Campbellem, Herbem Alpertem, Dorsey Burnettem, Frankem Sinatrou, Philem Spectorem, nebo se skupinami Byrds, Crystals a Righteous Brothers. Ke konci 60. let se spřátelil se členy soulového dua Delaney & Bonnie a v roce 1969 se připojil k formaci Delaney And Bonnie´s Friends. Podstatná část této skupiny se nakonec stala jádrem Mad Dogs And Englishmen, doprovodné kapely Joe Cockera, pod vedením Russella. Ve stejném roce založil Russell vlastní gramofonovou značku Shelter, na které v roce 1970 vydal svoji sólovou desku „Leon Russell“, na níž se podíleli Eric Clapton, Klaus Vormann, George Harrison, Ringo Starr a další rockové superhvězdy. Později také spolupracoval s Bobem Dylanem.

Léta 1972 a 1973 znamenala vrchol Russellovy popularity v USA a jeho tvorba byla s různými úspěchy vedena snahou o fúzi country, blues a rokenrolu. V roce 1976 založil Russell další značku Paradise. Jeho nahrávací kariéra vyvrcholila zlatou deskou „Carney“ a trojalbem „Live“. Později zájem o jeho vystoupení v USA upadal, ale po osmileté pauze přišel v roce 1992 s novým albem „Anything Can Happen“, které produkoval Bruce Hornsby. Tolik ve stručnosti o hlavním protagonistovi desky, kterou v digitální podobě uvedl na trh na značce svého v pořadí třetího vydavatelství.

Historii New Grass Revival, nejprodávanější zahraniční skupiny v české firmě Lyra, předpokládám, zná většina čtenářů do detailu. A tak spolupráce čtveřice Bush, Cowan, Johnson a Burch s Leonem Russellem v letech 1979 až 1981 není pro většinu fanoušků newgrassu žádnou neznámou. Připomenu tedy pouze, že v uvedeném období šlo o druhou a podstatně delší koncertní symbiózu než na začátku 70. let, kdy New Grass Revival, ještě v sestavě bez Cowana (tedy s basistou Ebo Walkerem), fungovali na koncertním turné jako Russellova předkapela. V letech 1979 až 1981 byli naopak členové New Grass Revival přímo jádrem jeho doprovodné skupiny. Je paradoxní, že zatímco první spojení Russella s New Grass Revival sloužilo jako katalyzátor a povzbuzení v době jejich těžkých začátků, spolupráce na přelomu 70. a 80. let způsobila rozpad „první sestavy“, když v květnu 1981 z kapely odešli Courtney Johnson a Curtis Burch.

Na již zmíněné Russellově značce Paradise vyšla v roce 1981 LP deska „Leon Russell And New Grass Revival Live“ (PAK-3532), obsahující záznam z koncertu konaného 15. května 1980 v Perkinsově paláci v kalifornské Pasadeně. (A pod stejným názvem také video). Tento vzácný vinyl má u nás jenom několik šťastlivců a, pokud vím, jeho reedice s původním obsahem na CD se zatím neplánuje. Namísto toho se teď fanouškům skupiny dostává náplasti v podobě alba s výše uvedeným názvem „Rhythm & Bluegrass“, vycházející jako „Volume Four“ v sérii Hanka Wilsona. Znalci všech (i těch utajených) desek New Grass Revival, si asi povšimli, že z původního výše zmíněného „živého“ vinylu jsou ve výčtu pouze tři skladby, konkrétně „I´ve Just Seen A Face“, „I Believe To My Soul“ a konečně „Pilgrim Land“. Při poslechovém srovnání není pochyb. Tyto tři skladby, očištěné od ruchů a projevu diváků, skutečně byly součástí záznamu koncertu v Pasadeně. Zbylých devět skladeb (z toho „Rhythm And Bluegrass“ instrumentální) však můžete chápat jako vzácný a dosud neuvedený bonus. Krátká stopáž alba evokuje zamyšlení, zda nebylo možné na kompakt zařadit také skladby „One More Love Song“, „Georgia Blues“, „Prince Of Peace“, „Rollin´ In My Sweet Baby´s Arms“ anebo alespoň ortodoxně známé „Wild Horses“, tedy některé z dalších skladeb z původního vinylu, ale je docela možné, že se s nimi setkáme na další reedici z vydavatelství Leona Russella, kdo ví?

Pokud neznáte sound spojení Russella s New Grass Revival, nečekejte od desky víc, než vám může přinést. Vůdčí pěveckou osobností je zde pochopitelně Leon Russell. Čtveřici newgrassových legend uslyšíte pouze v nepřirozeně syrových vokálech, ale jejich nástroje budete definovat neomylně. Na kompaktu je několik silných tracků. Já osobně za favority považuji tradicionál „Columbus Stockade Blues“ (jakkoli je známý), „I Believe To My Soul“ od Raye Charlese, „Mystery Train“ Sama Phillipse a Hermana Parkera, „When My Blue Moon Turns To Gold“ Gene Sullivana a v neposlední řadě“Open Up The Door“ nebo Flattovu písničku „Bluebirds Are Singing For Me“. Zdůrazňuji ale znovu, že se jedná především o sběratelsky cenný materiál než o výrazné umělecké hodnoty! Už proto, že vkus dnešní generace newgrassových fanoušků je patrně za horizontem začátku 80. let, kdy nahrávky vznikaly.

Booklet kompaktního disku je neobyčejně stručný a mnoho vám toho o nahrávkách ani protagonistech neřekne. Obsahuje totiž pouze názvy skladeb, jejich autory (bohužel u některých skladeb chybně uvedené) a jednotlivou stopáž. Fotografii charismatického Russella pak už pouze doplňují kresby jednotlivých členů New Grass Revival, zleva doprava Courtney Johnsona (20. 12. 1939 – 8. 6. 1996), Curtise Burche, Sama Bushe a Johna Cowana.

Na závěr zbývá vyslovit přání, aby se k rukám a k uchu fanoušků dostaly časem další reedice desek, na kterých se členové New Grass Revival výrazně podíleli, (mnohem výrazněji, než na desce s Russellem), konkrétně vinyly „Sam Bush & Alan Munde – Together Again For The First Time“ (1977, Ridge Runner 0007) nebo „Butch Robins – Fragments Of My Imagicnation“ (1978, Rounder 0104).

Milan J. Kalinics, Brno, 1999