ɷLevel Best Band – Happy Together : 15.4. Většinou známé písně, příjemně provedené, občas překvapí třeba banjo.

ɷMark O’Connor – Markology II* : 19.4. Takto to dopadne, když nezakážete houslistům hrát na kytaru. A teď vážně: Mark coby prominentní houslista nahrál první kytarové album s plným kapelním zvukem už jako 16tiletý mladíček, ve skladbách aranžovaných pro víc kytar jej podpořily tehdejší kytarové hvězdy Tony Rice a Dan Crary, v mandolínových partech pak Bush a Grisman. Album se stalo legendou a učebnicí pokročilé kytarové hry. Skladbu Fluid Drive odtud jsme kdysi hrávali s Mirkem a Zajdou, na úvodním Dixie Breakdown jsem si lámal prsty sám. Závěrečnou On Top Of The World uměli krásně Petr Kůs s Milanem Mendou. Teď nahrál Mark nové kytarové album jen sám sólo a živě, tím pádem se nedrží formátem tolik bluegrassového mainstreamu a víc si hraje s formou a tempovými změnami. A majstrštyk je to zase – hudebním obsahem, čistotou hry a úžasným zvukem, jaký umí Mark dostat z kytary. Zajímavé je porovnat si Markův přístup s tím, co dělá v oboru sólo kytary třeba Tommy Emmanuel nebo Ondra Kozák, každý má něco do sebe.

ɷDanny Paisley – Bluegrass Troubadour : 23.4. Úřadující zpěvák roku podle IBMA se svojí kapelou, původní písně a tradiční zvuk jak má být.

ɷThe Foreign Landers – Put All Your Troubles Away : 10.5. EP, 6 písní. O obou členech teď už manželského irsko-amerického páru jsme už psali dřív. Tabitha hrála výborné banjo se dvěma kapelami –  Cup O’Joe a Midnight Skyracer, a David mandolínu u Mile Twelve. Teď představují spojení svých talentů v duu. Akustická paráda. Moje oblíbená je závěrečná a zároveň titulní píseň.

ɷCrying Uncle Bluegrass Band – Monroe Bridge : únor 2020 Mladí kluci z Kalifornie, přímočarý bluegrass i grismanovská dawg music, zahrané moc dobře. Není divu, že borci posbírali spousty cen v soutěžích a už mají druhé album. Teo Quale, mandolin and vocals, Miles Quale, fiddle and vocals, Andrew Osborn, bass and vocals, John Gooding, guitar and vocals. Pomáhali: Keith Little on banjo, Sharon Gilchrist on mandolin, and Chad Manning on fiddle. Malému Teovi s mandolínou je 15 (měl 12, když nahrával první album CU), ale podceňovat jej můžete tak maximálně než uslyšíte první dva takty jeho hry. Do houslí chodil dost vážně už od tří let a válí na ně stejně dobře jako starší brácha Miles. Oba si už zahráli s řadou známých muzikantů, do Ryman Auditoria je vzal jako své hosty Marty Stuart, do Grand Ole Opry jeho manželka Connie Smith. Takto hráli borci živě bez banja letos v lednu.

ɷRay Stevens – Melancholy Fescue* : 26.3. Vysoký sinatrovský pop s bluegrassovou příchutí. Hodně zajímavá kombinace skvělých evergreenů, kompletního orchestru, vokální sekce a v tom zvuk banja, dobra, steelky a houslí, i když tam mají jen doprovodný prostor. Ze zúčastněných studiových pickerů je potvrzený na banjo Ned Luberecki. Dobrý poslechový kus pro začátek je Unchained Melody. Ray je nejenom megaúspěšný popový a country zpěvák s dlouhou diskografií a aranžér, ale také majitel studia, které moc nepronajímá a rád nahrává, takže toto je jen jedno ze čtyř alb naplánovaných na letošní rok. A protože se mu zvuk bluegrassových nástrojů líbí, plánuje i živý koncertní program, kde by bluegrassová kapela byla na pódiu vepředu před symfoňákem a dostala i víc zvukového prostoru.

ɷGarrison, Gordy, Hargreaves, Walsh – Bluegrass and the Abstract Truth : 16.4. Instrumentální tvořivost známých pickerů z New Yorku. Basa, mando, housle a kytara. Můj oblíbený kus je The Elephant of Sunrise.

ɷDanny Burns – Hurricane : 23.4. EP, 6 písní. O ryšavém Irovi v Americe a jeho minulém albu jsme psali před dvěma lety. Výborná sestava spoluhráčů a hostů i teď z nahrávky dělá přitažlivý cíl ještě před poslechem. Jarosz, Vestal, Tyminski, Bush, Douglas… Akustická country, výborně zazpívaná.

ɷEli West – Tapered Point of Stone* : 23.4. Eli je vyhlášený multi-instrumentalista, na novém albu zpívá a hraje na kytaru, mando a banjo. V doprovodné studiové kapele jej podporují: Andrew Marlin (Mandolin Orange) on mandolin and guitar, Christian Sedelmyer (Jerry Douglas Band/10 String Symphony) on fiddle, and Clint Mullican (Mandolin Orange) on bass. K tomu další hosté a zpěvačky. Styl i materiál je spíš country / folkový, náladu pěkně zvednou svižné fidlovačky, třeba Johnny Wombat.

ɷCraig Duncan – Bare Necessities* : 26.1. Craig jako chrlič komerčních instrumentálních alb si tentokrát za téma vzal filmové písně z Disneyovek. Naštěstí na některé bluegrassové nástroje začal používat další hráče, tak to není tak moc nezáživná kulisová hudba, některé party jsou fajn. Můj oblíbený kus je reggae z Malé mořské víly Under The Sea – u nás doma kultovní film i kvůli muzice. Pak třeba ještě Monsters. Jiný zdroj poslechu tady.