The Likes of You /  The Fiddler’s Boot / A Little Heart’s Ease / Hunter’s Permit / A Stranger Come to Town / Ben’s House / If I Were a Bell / The People Need Light / Key Signator / After You’ve Gone / Dry & Dusty

Mr. Sun: Darol Anger (fiddle), Joe K. Walsh (mandolin), Grant Gordy (guitar), Ethan Jodziewicz (string bass) / (Compass Records)

Když už v Irsku nemáte o čem vyprávět, začnete nejuniverzálnějším tématem, a tím je počasí. A čím víc nadáváte, tím větší respekt si získáte. Jaké jsme měli letos mizerné léto, jak jsme měli teplotu nad 23 stupňů jen čtyřikrát, jak stále pršelo, na co jsem si koupil letos nová trička s krátkým rukávem, když je ani nemám šanci ukázat. Nejhorším povoláním v Irsku je totiž předpovídat počasí. Člověk tady skutečně nikdy neví, jak bude za hodinu. Proto často můžeme slyšet: „Má být slunečný den s možností deště“. Anebo zjednodušeně popíšu svoje pocity z nedávného období: „Navzdory tomu, že slunce prosvítalo mezi mraky, zmoknul jsem“.

Podobně metaforicky bych mohl ohodnotit album od kapely Mr. Sun. Na jedné straně se mísí pocity z kvalitní práce jednotlivých hudebníků a na straně druhé po poslechu několika skladeb přicházejí maniodepresivní stavy spojené s duševní nerovnováhou a psychedelickými kotrmelci. Celý tento projekt je jakoby maximálním úletem hudebníků, kterým se omrzelo hrát dokola písně ve svých mateřských formacích a potřebují dokázat, že umí víc. Vždyť už jen samotná jména interpretů mají svůj zlatistý lesk. Začnu tím nejstarším. Houslistu Darola Angera netřeba zvlášť představovat. Patří k bluegrassovým legendám a momentálně je žijící ikonou v akustické hudbě. Tento starý kovboj kolem sebe shromáždil mladé pušky s pořádně ostrým střelným prachem. Od Davida Grismana si půjčil kytaristu Granta Gordyho. Sám Grisman ohodnotil tohoto hudebníka slovy: „Patří k elitě nových amerických akustických praktiků, kteří jsou tlačeni do stále expandujících hranic.“ Dalším hudebníkem z tohoto projektu je mandolinista a zpěvák Joe K. Walsh. Kromě vlastních projektů je i stabilním členem momentálně jednoho z nejpopulárnějších bluegrassových seskupení The Gibson Brothers. A nesmíme zapomenout ani na čtvrtou figurku na šachovnici s názvem Mr. Sun, a tou je kontrabasista Ethan Jodziewicz. Tento mladík s polsky znějícím jménem byl spojený s mnohými vynikajícími hudebníky a řadí se ke kontrabasistům, kteří revolučním způsobem posouvají roli tohoto nástroje v americké akustické hudbě. Letos ve spolupráci s houslistkou Tatianou Hargreaves nahrál i oldtimeově-akustické album.

Tak jsme si představili kdo, kde, proč a nač. Tedy alespoň částečně. A teď řeknu, co. Takže album The People Need Light obsahuje jedenáct skladeb. Jen ve dvou z nich se zpívá. První je The Likes of You, jejímž tématem jsou zlé staré časy. V dílčích pasážích se zde představují jednotliví hudebníci a protože je první skladbou na albu, už tady si posluchač udělá představu, co ho čeká. Druhou písní je swingově podaná After You’ve Gone, jejíž původ sahá až kamsi k začátkům 20. století, ještě do dob před érou jazzu. Apropó… jazz. Tak toho si na tomto projektu užijete víc než dost. Vůbec se to nestydím přiznat, že na můj vkus až příliš. Muzikanti si při nahrávání až neuvěřitelně vyhráli a některé skladby se jim skutečně vydařily. Občas ale jejich hudební úlety sahají až za hranici zdravého rozumu, a proto neradím poslouchat tohle album na jeden zátah. Někdy člověk musí rozdýchat složitá aranžmá oscilující mezi jazzem, blues, bluegrassem, Americanou a jinými akustickými žánry.

Nejdelší skladbou je závěrečná nekonečná Dry & Dusty se stopáží přesahující deset minut. Anger se k této skladbě vyjádřil slovy: „Vždy jsem o ní přemýšlel jako o texaské houslové skladbě, i když ji hrál Kenny Baker a také jiní regionální houslisté. Před pár lety jsem ji také nahrál s Brittany Haas a znělo to dobře. Tady je další infra-tempo fazeta na tento působivý hudební klenot.“ Shrnuto a podtrženo – je vidět, že muzikanti se postavili k tomuto projektu s láskou, potěšením a invencí. Do skladeb vložili svoje emoce, virtuozitu a obrovské nasazení. Tím pádem dosáhli toho, že tento projekt je určený především náročnějším posluchačům a akustickým intelektuálům, kteří určitě podlehnou magii této muziky.

Nemohu ještě nevzpomenout podobný letošní projekt, u kterého se potkala jiná pětice bluegrassových muzikantů – Steve Dilling, Skip Cherryholmes, Jason Moore, Daniel Aldridge a Brian Aldridge. Odskočili si ze svých „mateřských“ kapel a už podruhé se setkali, aby natočili album pod hlavičkou Sideline s názvem Session 2. Na rozdíl od Mr. Sun je ale jejich hudba přímočařejší, jednodušší a především tradičnější.