All That I Can Take / Can’t Let Go / Harlan Road / The Heart You’ve Been Tending / Hard Times / The Feast of the Gryphon / The Crows and the Jakes / Drifter Blues / Wildfire / Castaway / Come Back to Me

Území centrálního Kentucky je známé jako Bluegrass Region a tvoří asi pětinu státu. V této oblasti se nachází druhé největší město státu Lexington, které je známé dvěmi odvětvími, co se tady ve velkém provozují – koňským průmyslem a samozřejmě alkoholem zvaným bourbon. Ale pro nás fanoušky modré hudby je tu i množství zajímavostí – organizuje se tu nejstarší bluegrassový festival, místní letiště má název Blue Grass a samozřejmě je s tímto městem úzce spjatý banjista J. D. Crowe. Takže pokud chce člověk nasávat tu pravou bluegrassovou atmosféru, poválet se v Poa pratensis a popíjet přitom kukuřičnou whisky, je vítaný. A je dobře, že tradici výborné hudby udržují naživu i kapely jako NewTown, která má základnu právě v Lexingtonu.

To, že tato parta hudebníků vychází z tradice, už svědčí jejich název. Odkazuje na ulici, kde leží ikonické místo, kde vystupovala kapela J. D. Crowe & The New South – Red Slipper Lounge. “Newfound Road – NewTown, Newfound Road – NewTown….” i tak mohla vypadat cesta Williama Jr. před rokem 2009. Potom zřejmě přišly výhrůžky jeho manželky Kati Penn, že už mu neuvaří oběd a později ani večeři, sem tam letěla nějaká pánev, či hrnec, až se tento banjista musel rozhodnout, opustil jednu z nejzajímavějších kapel té doby a skončil v sladké manželčině náruči a v kapele NewTown, která byla její srdeční záležitostí. Její seskupení fungovalo už předtím pod názvem Kati Penn Band, avšak až příchod tohoto vynikajícího hudebníka ho pozdvihl na vyšší úroveň. Kati hodnotí hudbu kapely slovy: “Hrajeme tradiční bluegrass, ale určitě máme v sobě i trochu newgrassového cítění. Nedostáváme se příliš extrémně na některou stranu, takže mám pocit, že jsme někde uprostřed. Ale určitě jsme progresivnější. Zvlášť s kytaristou Hayesem a kontrabasistou Travisem, protože oni jsou velmi zkušení jazzoví hudebníci. Mitchell je také dost univerzální. Ale navzdory tomu stále zůstáváme bluegrassovou kapelou.”

Samozřejmě, od začátku se kapela nevyhnula personálním změnám a v současnosti se ustálila v sestavě Kati Penn – housle a zpěv, Jr. Williams – banjo a zpěv, Travis Anderson – kontrabas, Mitchell Cannon – mandolína a Hayes Griffin – kytara a zpěv. Poslední tři jmenovaní mají hudební vzdělání, a jak už Kati vzpomínala, také množství mimožánrových zkušeností.

Kapela vydala své debutové album s jednoduchým názvem Newtown v roce 2011 a už tehdy to byla lahůdka, která se ke spokojenosti fanoušků velmi příjemně dostávala do uší. Později podepsali kontrakt s Pisgah Ridge a pod hlavičkou tohoto vydavatelství jim vyšlo kritiky velmi dobře přijaté album Time Machine. Od té doby uběhly tři roky. A i když mnohé jiné kapely za tu dobu stihly vydat minimálně dvě alba, některé i víc, NewTown oslovili mnohé spřátelené skladatele a písničkáře, něco sesmolili podle svých nejlepších schopností, dohodli se, že jedenáct nebude ani příliš moc, ani příliš málo a na svět poslali svoje nové dítě, kterému dali název Harlan Road. Nemám ponětí, kde se tato cesta nachází, ale v podání této kapely se zdá důvěrně známá.

Producentem tohoto projektu se stal Barry Bales a určitě byl správnou volbou pro vydání krásného moderního alba. Titulní skladba Harlan Road pochází z pera mladého talentovaného kentuckého houslisty a písničkáře Tylera Childerse. Zajímavostí je, že dřív, než si tuto skladbu přivlastnili NewTown, objevila se v podání samotného autora a skupinky jeho bluegrassových přátel na jakési živé rozhlasové nahrávce, kterou si můžete poslechnout na bandcampu. Kati se vyjádřila k této skladbě slovy: “S hudbou Tylera Childerse nás seznámil CJ Cain. Potom jsme vyhledali jeho YouTube videa a našli jsme Harlan Road a další skvělé skladby. Rychle jsme s tím zašli do studia, protože dobré skladby nás k tomu nutily. Od prvního tónu jsme věděli, že to bude výborná věc.” Od Tylera se ale na albu objevily i další skladby. Velmi zajímavé jsou především moderní a působivě silná píseň Hard Times nebo The Crows and The Jakes, kde nádherně vynikne hlas Kati a zaujmou výborná aranžmá se silným banjem.

Kati Penn se nemůže pyšnit nějakým skvělým hudebním rodinným zázemím. Jak sama vzpomíná, jen její otec vzal sem tam housle a hrál rodině pro radost. Navzdory tomu se do hudby dostala a v tomto kolotoči se pohybuje od svých dvanácti let. Zanedlouho si ji všimnul Pete Wernick, tehdejší prezident IBMA, a zařadil ji do kapely The Young Acoustic All-Stars, kde byla nejmladší a zároveň jediným děvčetem. Později se začala objevovat i na nahrávkách různých country a bluegrassových interpretů a své debutové album vydala v roce 2003 pod názvem Crazy or Not. Takže už je to celkem historický kousek. O pět roků později jí vyšla další nahrávka No Turn To Cry a věru není nad čím plakat. Po tomto už začíná její NewTown. Na albu Harlan Road si ji kromě jiných můžeme ještě vychutnat v úvodní vypalovačce All That I Can Take, kde povypráví o své cestě do Mexika nebo ve slaďáku Wildfire, který napsala Sarah Siskind. Smutná a silná skladba.

Jr. Williams se ve svých mladých letech setkával s hudbou v církevní komunitě, kde byl jeho otec kazatelem. Začínal v šesti letech na kytaru, později se postavil za kontrabas a nakonec skončil u banja. Kromě toho se může pyšnit silným sytým hlasem, se kterým by se uživil klidně i jako rockový zpěvák. Během své profesionální hudební kariéry se především zapsal jako banjista v Newfound Road, kde strávil téměř osm roků. Ale jak při rozlučce řekl “po dobu téměř osmi roků na cestách mi zůstávalo málo času na rodinu, školská představení, softbalové hry a chci trávit více času se svou manželkou a dětmi…” Jr. na nejnovějším albu skvěle zazpíval titulní píseň Harlan Road, ale husí kůže mi běhá po těle i při Drifter Blues. Společně se s Kati představili v duetu Come Back to Me, který jim poskytli dlouholetí podporovatelé této kapely Jon Wisberger a Jeremy Garrett.