ɷ Dave Adkins Trio – Turn to Jesus : 7.4. Dave Adkins je vždycky zárukou výborného zpěvu a vícehlasů. Tak je tomu i v případě debutového alba nového tria. Jižanský gospel, čistý a přímočarý trojhlas. Instrumentální složka v minimalistickém obsazení dvě kytary a basa, obsazení občas zpestří i mandolína a dobro. Vypadá to, že snad všechny zmíněné nástroje nahráli dva borci: Aaron Ramsey a Jeff Partin z Mountain Heart. Mrkněme třeba na Honey In The Rock – valí dopředu pevně a nezastavitelně jako lokomotiva na plnou páru. Obvykle gospelová alba vynechávám, ale tohle má svou bluegrassovou čistotu bez manýr a stojí za propátrání. Líbí se mi poznámka o Davově zpěvu – cituji: Dave Adkins has created a turbo-charged, blow the roof off the church, vocal dynamite-packed force.  Sólová kytara a mando jsou velmi chutné.

ɷ Nightflyer – Flight* : 19.4. Výborná a zkušená kapela z té moderní části spektra s novými písněmi. Mrkněte třeba na Šest dní na silnici – tady jako výborné boogie. Dřívější album Rail River & Road (2014) taky stojí za pozornost.

ɷ Edgar Loudermilk Band featuring Jeff Autry – Lonesome Riverboat Blues* : 19.4.  Společný nahrávací debut sestavy, kde zpívajícího Loudermilka s basou posílil také zpívající výborný kytarista Autry.

ɷ  Tom Mindte, Mason Via & Ben Somerville – 409 : 19.4. Tom Mindte (mandolin), Ben Somerville (bass), Mason Via (guitar). Roztomilé písně i uvolněný pěvecký projev a nálada, kytara, basa i mando docela fajn, virtuozitou nehýří, ale nálady zajímavé mají. Minimalistické aranže na pomezí folku a appalačské tradiční muziky, občas zazní i prvky swingu a blues.

ɷ The Cadleys – Duets and Ballads* : 26.4. Příjemné a přesné dvojhlasy smíšeného dua Cathy a Johna dost dobré, ale stačila mi první sóla kytary a mandolíny, pak dobra a ani nemusím hledat jména hráčů, je to špičková úroveň po instrumentální stránce. Vedení dvojhlasů občas překvapí – u profláklých klasik jako je Kentucky Waltz bychom nečekali něco nového ve dvojhlase nebo trojhlase, a ejhle! Zvlášť mě potěšila Stanleyovská Little Birdie v nové verzi. Procítěné dvojhlasy Cadleyovců oprávněně zaslouží srovnání s jiným výborným duem – Gilian Welch a David Rawlings. Producent Clay Hess vybral do studia prvotřídní sestavu hráčů a je to výborné.

ɷ Tommy Webb – Bluegrass Boys* : 1.5. Moderní písně, možná zpěvákův tenor není svou barvou úplně můj šálek, ale muzika moc dobrá. Produkoval Ron Stewart.

ɷ The Caleb Daugherty Band – Burnt The Sawmill Down : 10.5. Výborný countryový hlas a skvělá bluegrassová kapela: lead vocalist and guitar player Caleb Daugherty, Zion Napier on mandolin and vocals, Kyle Clerkin on banjo and vocals, Zach Collier on bass and vocals, and Kyle Ramey on fiddle. Caleb je talentovaný zpěvák, nedávno vystupoval s předními hvězdami country na vzpomínkové akci věnované jiné hvězdě, kterou byl předčasně zemřelý Keith Whitley. Titulní píseň nového alba napsal právě Whitley a byla teprve nedávno objevená, takže je představená až teď v premiéře.  Produkoval Rickey Wasson, v jedné písni zpívá Rhonda Vincent j.h. Moderní bluegrass špičkové úrovně, skvěle provedený!  Jako vzorek nás přesvědčí třeba hned Wildwood Flower Blues.

ɷ Irene Kelley – Benny’s TV Repair 10.5. Hrají: Adam Steffey (mandolin), Stuart Duncan (fiddle), Bryan Sutton (guitar), Matt Menefee (banjo) Mark Fain (bass), and Steve Cropper with a special appearance on electric guitar. Guest vocalists: Carl Jackson, Jimmy Fortune, Dale Ann Bradley, Darin & Brooke Aldridge, Justin Kelley, Jerry Salley, Wayne Southards, Ronnie Bowman. Sakramentsky dobrý! Irene je hlas někde mezi Claire Lynch a Nanci Griffith, má úžasné frázování, hlas, výraz i rytmus a titul Zpěvačka roku v hlasování IBMA je namístě. Časopis The Nashville Scene na její margo napsal: “Appalačští andělé dosud chodí mezi námi”. Jo. BTW Irene na střední škole vedla kapelu hrající repertoár Led Zeppelin a zpívala Plantovy hlasy. K bluegrassu se dostala až později po tom co bigbíťákům navrhla zkusit píseň od Dolly Parton a po neshodách odešla.

Bonusy měsíce dubna:

Po dlouhé době můžeme slyšet známý hlas, který dlouho slyšet nebyl. V dlouhém rozhovoru mluví Tony Rice o řadě zajímavých témat – od jeho uznání výborným doprovodným kytaristům jako byl Jimmy Martin nebo Del McCoury až po zmínku o otravných a bezohledných fanoušcích, kteří žádají podepisovat celé štosy desek najednou. Tonyho hlas je drsný asi i zkresleným zvukem telefonního hovoru, ale i tak je fajn ten kultovní hlas slyšet.

Leftover Salmon připravují na konec června novou desku a jejich současný banjista Andy Thorn nám na jejím prvním singlu hraje i zpívá píseň ze zemědělského prostředí – asi poznáte co za rostlinnou výrobu to je. Jeden z komentářů to trefně vystihl: this is putting grass back in the bluegrass.

Radost mi také udělal a i vám by mohl záznam koncertu (2 sety) JD Crowe & The New South z období jejich prvního alba (1975), kde ve superhvězdné sestavě tehdy byl i Ricky Skaggs (na dalším albu po jeho odchodu už hrál mandolínu Larry Rice). JD tam třeba krásně dává Flint Hill Special včetně těch Earlových perliček na konci. Některé Rickyho mandolínové breaky jsou zvlášť pozoruhodné. Tony v sóle z Beaumont Rag taky valí jako ta parní mašina za pevné rytmické podpory výborných spoluhráčů.

Facebookáři asi už zaregistrovali prvomájový koncert LRB ve Station Inn nebo aspoň jeho zatím zveřejněnou část. Celý koncert zde. Začátek koncertu po reklamě od pozice 10:05.