ɷMidnight Skyracer – Fire : únor 2019  Nejdřív malý skok proti proudu času – moc šikovné holky a z Anglie! Myslel jsem, že banjistku Tabithu už jsem tu představil dřív, ale asi je to fakt až teď. Výborný pevný rytmus, zpěvy i sóla nástrojů, tohle patří do první ligy.

ɷDan Tyminski – The Planetarium Sessions : 20.9. Co vlastně dělá Dan aktuálně? Tohle! EP se čtyřmi novými písněmi a živou verzí Danova největšího hitu od filmových časů Soggy Bottom Boys – Hey Brother. Ta studiová s Avicim měla asi větší sílu, ale živá je taky milá. Muzika tohoto EP není zrovna bluegrass, Danovu akustickou kytaru a mandolínu i hlas proslavený nejvíc Georgem Clooneym tu uslyšíme. Jinak Dan nepodceňuje ani příjmy z vystoupení pro své bluegrassové příznivce a tento podzim má nejmíň třikrát v plánu zpívat v nashvillském Station Inn, můžeme kouknout na docela čerstvý záznam odtamtud. Dan zmiňuje přípravu své nové desky s BG materiálem, uvidíme jestli to bude s touto nově složenou sestavou.

ɷRob Ickes and Trey HensleyWorld Full of Blues : 4.10. Výtečnou akustickou kytaru i rezofonku hlavních protagonistů už známe, borce jsme u nás už viděli a tušíme, že to bude skvělé. Bluegrassových taktů tu moc není.  Na nové desce Rob a Trey vykročili do širokého proudu dalších hudebních stylů, uslyšíme Hammondky, bicí i dechovou sekci přecházející do dixielandu. Jako zpívající hosté se objevují  Taj Mahal nebo Vince Gill. Pěkně o tom píše recenze tady. Kdyby se někdo měl předem leknout občasných názvuků blues, rocku nebo jazzu, můžeme mu to s nadhledem zaobalit takto: trocha kántry nikomu neuškodí.  Kluci překračují hudební hranice elegantně, nápaditě a hravě. Bluegrassově zní některé části Robovy instrumentálky The Fatal Shore – tamtéž na nás překvapivě vyskočí i indická pasáž a v ní tabla i sitár –  a pak předposlední píseň Both Ends of My Rainbow, pěkně podbarvená Hammondkami. Lahůdkový poslech zaručený. Ke stažení tady.

ɷNothin‘ Fancy – Undeniable : 10.10. Kapela vydává 16. studiové album a slaví 25 let fungování. Na Karasův fenomén “Poutníci už 15 sezón slaví 90 let” to ještě nemá, ale i tak je za tím hodně muzikantské zkušenosti a výborná muzika novinkového CD. Vlastně je to v tomto aktuálním přehledu jediná vskutku bluegrassová deska a to ještě moderní. Odpíchnuté písně se najdou, třeba Kentucky Bound, kde banjista pěkně kroutí přelaďovacím kolíkem. Zvědaví posluchači si můžou pro srovnání pohledat dřívější alba kapely.

ɷThe Dead South – Sugar & Joy : 11.10. Dost jiný způsob použití banja a mandolíny s kytarou a basujícím cellem nám přináší v novince veleúspěšná kanadská folková bomba, oceněná prestižní cenou Juno Awards.  Jejich třetí album nás osloví skvělými písněmi a rockovým drajvem. Pro seznámení můžeme začít písní Blue Trash. Od BG mainstreamu to je daleko, vyprodaná světová turné ukazují, že něčím ti folkáči s banjem zaujmout dokážou.

K novým nahrávkám měsíce patří i čerstvý záznam koncertu chomutovského Albumu v pořadu Sandyho Noska v Olomouckém rádiu, který můžeme i vidět ve výborném obraze i slušném zvuku. Kapela se po dvou písních dobře usadila a pouštěla do éteru svoje nejlepší pecky. Zoltánovi velmi sluší písně jako Houston I’m Coming To See You nebo Englishman In NewYork, kromě toho mě vždycky pobaví svými anglickými počty – wan tú frí fór! Tentokrát mi tu radost udělal hned čtyřikrát, jeho angličtina je zábavná a má charakter. Markovi zase sluší  kuželkovky jako třeba Těžkosti. Pavel většinou sází obdivuhodné hudební perly v banjových sólech, jak od něj nakonec čekáme. Souhra i vokály většinou zní pěkně kompaktně. Celkově velmi dobrý výkon.

Kdo neslyšel ďábelskou kombinaci bluegrassu s R&B vokálem a symfoňákem, teď to může i vidět, hrají Steep Canyon Rangers. Uncle Pen by koukal.

A na závěr jedno promo video (2 minuty) odhalující nového akčního hrdinu – jak zjistíme, dnes ve světě nefrčí ani Terminátor ani Dominátor, ale The Resonator!